Gå til innhold

Flertrykk fra Nokia etter sommeren?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Multitouch på en trykkskjerm gir ganske begrensede muligheter da hvert trykkpunkt har en tendens til å "skygge for" de andre punktene.

F.eks det å bevege punktene forbi hverandre byr fort på problemer.

 

En berøringskjerm har ikke de problemene + at den fungerer utmerket i kulde :)

 

Det står litt om de forskjellige teknologiene her.

 

Trykkskjermer virker for meg som en rimelig gammeldags og begrenset teknologi. Det fungerer fint til enklere oppgaver samt at det er billig å produsere.

Lenke til kommentar
Javel?

 

Kan du forklarer litt mer om hvilke telefoner som har skikkelig multitouch i dag?

Mange telefoner har støtte for multitouch, men svært få telefoner har prgramvare som støtter/tar i bruk dette. Det finnes f.eks. programvare for G1 som tar i bruk dette på Android-platformen, og den bruker samme skjermteknologi som de fleste trykktelefoner.

Lenke til kommentar

Det som er synd er at når amobil lister spesifikasjoner på telefoner, så sier de aldri _hvilken_ type berøringsskjerm det er, det er MEGET stor forskjell på kapasitiv og trykkfølsom skjerm. iPhone f.eks er i en helt annen klasse når det gjelder respons og nøyaktighet iforhold til f.eks Nokia 5800.

 

(Jeg har hatt iPhone 1G og 3G, og har nå Nokia 5800, har hatt N73 før dette, så iPhone > Nokia anytime. lizzm)

Lenke til kommentar
iPhone f.eks er i en helt annen klasse når det gjelder respons og nøyaktighet iforhold til f.eks Nokia 5800.

Ja. Iphone er desidert best på respons, 5800 Xpressmusic er desidert best på nøyaktighet.

 

 

Er forresten kapasativ et norskt ord? Finner ikke noe i ordboka.

Lenke til kommentar
Er forresten kapasativ et norskt ord? Finner ikke noe i ordboka.

Prøvd å stave det riktig? ;)

 

Jeg opplever også trykkskjermer som mer nøyaktige enn berøringsfølsomme. Ikke blir jeg plaget av at telefonen registrer berøring så fort jeg sveiper skjermen ved uhell heller.

Lenke til kommentar
Multitouch på en trykkskjerm gir ganske begrensede muligheter da hvert trykkpunkt har en tendens til å "skygge for" de andre punktene.

F.eks det å bevege punktene forbi hverandre byr fort på problemer.

Begrenset sier du? http://www.viddler.com/explore/engadget/videos/292/

 

Greit nok, skjermen finnes ikke i noen telefon, men det ER en resistiv skjerm med full multitouch.

Endret av Symbian_Pro
Lenke til kommentar
Multitouch på en trykkskjerm gir ganske begrensede muligheter da hvert trykkpunkt har en tendens til å "skygge for" de andre punktene.

F.eks det å bevege punktene forbi hverandre byr fort på problemer.

Begrenset sier du? http://www.viddler.com/explore/engadget/videos/292/

 

Greit nok, skjermen finnes ikke i noen telefon, men det ER en resistiv skjerm med full multitouch.

 

Joda, det er en resistiv skjerm med full multitouch. Det er fullt mulig å lage, men avansert.

De plages forstatt av ulempene jeg nevnte over ser det ut til her.

Det har dog potensiale til å bli billig ved masseproduksjon, men de har fremdeles ulempene som alle trykkskjermer har i form av riper og skader og redusert funksjonalitet i kulde.

Resistive skjermer slipper mindre lys gjennom og fører til høyere strømforbruk for å få samme lysstyrke. De gjør også bildet litt utydelig. Riktignok bagateller men dog. :)

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet:

 

Trykkskjerm reagere på trykk, altså må du fysisk trykke på skjermen. Berøringsskjerm derimot reagere på varme, altså trenger du bare berøre en berøringsskjerm.

 

Berøringsskjerm reagerer ikke på varme, men på endringer i ledningsevne.

 

CoolDuckie

Lenke til kommentar
...

ulempene som alle trykkskjermer har i form av riper og skader og redusert funksjonalitet i kulde.

 

Dette er for meg "the dealbreaker". Siden en trykkfølsom skjerm må kunne bøyes, brukes plast som ripes lett. iPhone er vidunderlig ripemotstandsyktig til sammenligning.

 

CD

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...