Gå til innhold

Visual Studio 2010 beta snart klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trc: Kan du utdype hvordan Python vil bli utryddet? Det høres jo fint ut på papiret at Python får tilgang til .Net rammeverket.

Jeg mener ikke å påstå at Python VIL bli utryddet. Jeg kjenner bare at det rykker litt i skepsismuskelen når MS knytter Open Source-prosjekter til sin .NET-plattform.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke noe problem med Iron Python ut over det som er problemet med alle andre språk som kan programmere mot .NET, koden blir lite portabel.

 

Enkelte programmer behøver ikke endres for å kunne kjøres med Mono...

 

---

 

Forøvrig er det bra at Microsoft satser på lettere og mer modulær software, synes jeg.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke noe problem med Iron Python ut over det som er problemet med alle andre språk som kan programmere mot .NET, koden blir lite portabel.

 

Enkelte programmer behøver ikke endres for å kunne kjøres med Mono...

Du kommer ikke unna at .NET er proprietær teknologi fra MS, uansett hvor mye et åpent prosjekt re-implementerer. Eksemplet viser hvor fort man kan male seg opp i et hjørne ved å bruke VS. Jeg vil anbefale alle å vurdere alternativer til VS, det er mange gode. Her er noen pekere:

http://en.wikipedia.org/wiki/Kdevelop utviklermiljø som integrerer komplett samling ledende åpne verktøy

http://en.wikipedia.org/wiki/Gdb verdens beste debugger?

http://en.wikipedia.org/wiki/GNU_Compiler_Collection kompilatorsamling som har alt og gir meget god ytelse

http://en.wikipedia.org/wiki/Valgrind verdens beste verktøy for minnekontroll

http://en.wikipedia.org/wiki/Subversion_(software) et (av mange) kjempegodt versjonskontrollsystem

http://en.wikipedia.org/wiki/Trac Super frontend til subversion

http://en.wikipedia.org/wiki/Doxygen automatisk dokumentasjon

Lenke til kommentar

Kdevelop kan så vidt jeg vet ikke kjøres under windows... og jeg regner med de fleste som vil bruke vs kjører windows... CODE::BLOCKS er nok et bedre alternativ.

 

Hvis du vil gi noen et alternativ til vs så må det kunne sammenlignes med vs.

gdb, gcc og valgrind er fine enkeltstående verktøy, men de kan ikke sammenlignes med vs... CODE::BLOCKS (som kan bruke gcc og gdb) kan det.

 

Subversion: Du binder deg da ikke til noe annet system ved å bruke vs. Det finnes nok av eksempler på folk som bruker subversion og vs. Det finnes til og med subversion plug-in til vs.

 

Trac og doxygen konkurerer vel ikke med vs i det hele tatt... vel ikke så vidt jeg vet.

 

Jeg holder på med et privat c++ prosjekt der jeg bruker vs til windows og gdb,gcc til linux.

Det fungerer helt utmerket, men man må være på vakt for funksjoner som ikke er standard.

 

Jeg er enig i alt folk bør vurdere alternativer til VS, men ingen av dine linker er alternativer til vs.... vel Kdevelop, men hvor mange sitter på linux mens de lager windows programmer da?

 

Ha en ellers fin dag.

Lenke til kommentar
Jeg er enig i alt folk bør vurdere alternativer til VS, men ingen av dine linker er alternativer til vs.... vel Kdevelop, men hvor mange sitter på linux mens de lager windows programmer da?
Svært mange utvikler applikasjoner på tvers av OS på GNU/Linux, hva er det som får deg til å tro at du ikke kan det? Alle lenkene mine er alternativer til VS, og med KDevelop får du dem pent integrert i en IDE. Det har med andre ord ingen hensikt i å omtale dem som enkeltstående, de er modulære og du har valgfrihet. Hvis du titter på lenken jeg ga deg til KDevelop ville du sett dette:
KDevelop uses an embedded text editor component through the KPart framework. The default editor is KDE Advanced Text Editor, which can optionally be replaced with a Qt Designer-based editor. This list focuses on the features of KDevelop itself. For features specific to the editor component, see the article on Kate.

 

* Source code editor with syntax highlighting and automatic indentation (Kate).

* Project management for different project types, such as Automake, qmake for Qt based projects and Ant for Java based projects.

* Class browser.

* GUI Designer

* Front-end for the GNU Compiler Collection.

* Front-end for the GNU Debugger.

* Wizards for generating and updating class definitions and application framework.

* Automatic code completion (C/C++).

* Built-in Doxygen support.

* Revision control (also known as SCM) support. Supported systems include CVS, Subversion, Perforce and ClearCase.

 

KDevelop 3 is a completely plugin-based architecture. When a developer makes a change, he only has to compile the plugin. There is a possibility to keep several profiles each of which determines which plugins to be loaded. KDevelop does not come with a text editor, but instead uses a plugin for this purpose as well. KDevelop is programming language-independent and build system-independent, supporting KDE, GNOME, and many other technologies such as Qt, GTK+, and wxWidgets.

 

KDevelop has a variety of supported languages, including C, C++, Perl, Python, PHP, Java, Fortran, Ruby, Ada, Pascal, SQL, and Bash scripting. Supported build systems include GNU (automake), cmake, qmake, and make for custom projects (KDevelop does not destroy your own Makefiles if that's what you want to use) and scripting projects which don't need one.

 

Code completion is available for C and C++. Symbols are kept in a Berkeley DB file for quick lookups without re-parsing. KDevelop also offers a developer framework which helps to write new parsers for other programming languages.

 

An integrated debugger lets you graphically do all the debugging with breakpoints and backtraces. It even works with dynamically loaded plugins unlike command line GDB.

 

Quick Open allows quick navigation between files.

 

Currently, 50 to 100 plugins exist for the IDE. Major ones include persistent project-wide code bookmarks, Code abbreviations which let you quickly expand text, a Source formatter which reformats your code to a style guide before it is saved, Regular expressions search, and project-wide search/replace which helps with refactoring code.

Akkurat hvilke problemer ser du for deg med å utvikle C++ programmer for Windows i KDevelop fra GNU/Linux?
Lenke til kommentar

Jeg ser ingen kritiske problemer med å utvikle programmer til windows fra et annet os, men det kan jo være kjekt å utvikle på samme os man lager programmer til.... som jeg tror er veldig vanlig :)

 

Jeg ble veldig overrasker over at du sier at svært mange lager programmer for windows på et *nix os, men jeg får ta det til meg.

 

gdb er ikke et alternativ til vs ettersom gdb bare er en debuger.

Kdevelop er et alternativ ettersom det har mange av funksjonene vs har.

 

<snip>

Alle lenkene mine er alternativer til VS, og med KDevelop får du dem pent integrert i en IDE.

 

Hvordan kan trac være et alternativ til vs?

 

Beklager hvis jeg virker usakelig, men jeg prøver å få fram enkle poeng.

Lenke til kommentar
Jeg ser ingen kritiske problemer med å utvikle programmer til windows fra et annet os, men det kan jo være kjekt å utvikle på samme os man lager programmer til.... som jeg tror er veldig vanlig :)
GNU/Linux er en meget populær plattform for utviklere generelt, uansett OS. Dette er i grunnen helt logisk, GNU/Linux er laget av og for programmerere. En programmerer føler seg typisk hjemme i GNU/Linux, og har enkel tilgang til et vell av verktøy. Det at du er fokusert på hvilket OS du utvikler fra understreker problemene knyttet til VS. De åpne verktøyene påfører deg ingen lock-in, de kan brukes uavhengig av plattform. Problemet du ser er skapt av MS.
Jeg ble veldig overrasker over at du sier at svært mange lager programmer for windows på et *nix os, men jeg får ta det til meg.
Hele KDE er i ferd med å bli portet over til windows. Qt er industristandard for GUI allerede, C/C++/Fortran driter i hvilket OS det kjøres på. GCC er den kompilatorpakken som strengest får deg til å følge standard når du koder. Folk porter på tvers av OS og CPU arkitekturer med enkle kompilatorbrytere.
gdb er ikke et alternativ til vs ettersom gdb bare er en debuger.
GDB er integret med KDevelop, les teksten jeg limte inn til deg over. En førsteklasses debugger er et fint verktøy uavhengig av OS.
Kdevelop er et alternativ ettersom det har mange av funksjonene vs har.
Nettopp, i tillegg til at det har mye mer.
Hvordan kan trac være et alternativ til vs?
Det er ikke et alternativ til VS. Det gir en fin frontend til subversion som er integrert med KDevelop. Jeg tok det med for å få et mer eller mindre komplett utviklingsmiljø. I samme kategori vil jeg anbefale deg å titte på Cruisecontrol, et verktøy for å automatisere bygging av kode:

http://en.wikipedia.org/wiki/CruiseControl

En wiki er suverent for dokumentasjon:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mediawiki

For de som synes VS er litt soft, er Emacs verdt et lengre bekjentskap:

http://en.wikipedia.org/wiki/Emacs

 

Alt er naturligvis ferdigpakket for ubuntu, ingen begrensninger, ingen lisensutgifter og flott community å dele erfaringer med.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Subversion: Du binder deg da ikke til noe annet system ved å bruke vs. Det finnes nok av eksempler på folk som bruker subversion og vs. Det finnes til og med subversion plug-in til vs.

 

For de som lurer, så kan jeg nevne ankhSVN.

Bruker det selv og anbefaler detr hjertelig til andre.

 

Ha en ellers fin dag.

 

I lige måde

Lenke til kommentar
Eksemplet viser hvor fort man kan male seg opp i et hjørne ved å bruke VS. Jeg vil anbefale alle å vurdere alternativer til VS, det er mange gode. Her er noen pekere:

http://en.wikipedia.org/wiki/Kdevelop utviklermiljø som integrerer komplett samling ledende åpne verktøy

 

Nå vil nå jeg hevde at VS er det beste IDE'et man kan få akkurat nå.

Men jeg kan ikke forstå at du hevder at Kdevelop er et bedre alternativ.

Hvorfor velge Kdevelop når man har Eclipse.

Selv om jeg liker VS, så er Eclipse et veldigt bra IDE, med en enorm støtte og plugins ledig.

Og om man ikke vil ha Microsoft sitt VS, så er Eclipse det beste alternativet.

Kan det være på grunn av lisensen at du ikke anbefaler Eclipse?

Lenke til kommentar
Nå vil nå jeg hevde at VS er det beste IDE'et man kan få akkurat nå.
Hvorfor det?
Men jeg kan ikke forstå at du hevder at Kdevelop er et bedre alternativ.
Mange grunner til det, og en hel rekke av dem har jeg allerede gitt.
Selv om jeg liker VS, så er Eclipse et veldigt bra IDE, med en enorm støtte og plugins ledig.

Og om man ikke vil ha Microsoft sitt VS, så er Eclipse det beste alternativet.

Kan det være på grunn av lisensen at du ikke anbefaler Eclipse?

Jeg anbefaler Eclipse jeg, bare sjekk signaturen min. Det er mange grunner til at jeg holder KDevelop høyere, hvor lisensen er et stykke ned på lista. Forøvrig er jeg mest en Emacs-mann selv, men hadde jeg drevet med GUI koding ville jeg helt klart foretrukket Qt designer, og da gjerne i KDevelop kledning. Mine møter med visual C har jeg ingen interesse av å gjenoppleve.
Lenke til kommentar

Oser litt religion i noen av kommentarene her.

 

Hvis man skal lage applikasjoner utelukkende for Windows ville de aller fleste valgt VS som utviklingsverktøy. VS er et ekstremt bra verktøy når du skal lage applikajsoner utelukkende på Windows platformen. Skal man derimot lage applikasjoner som skal kjøre på flest mulige platformer ville ingen valgt VS. Da ville man gått for Java (Netbeans og Eclipse er to bra verktøy her) eller C/C++ verktøy. Det er ikke slik at et verktøy er det beste. Det som er avgjørende er hva utvikler kan fra før og hva man skal bruke det til.

 

Nå er det også slik at mange ikke ønsker å lage applikasjoner for for eksempel Linux da den platformet har for liten markedsandel. For mange er det lite å hente økonomisk på å lage applikasjoner som også kjører på Linux. Årsaken til dette er mange men utbredelse er en ting. Det at de som jobber med Linux er vant til at ting ikke skal koste noe gjør det også mindre attraktivt for bedrifter som lever av å selge produkter.

 

Når alt det er sagt så er det viktig at Microsoft lager et så bra VS som mulig. VS har gjort både Netbeans og Eclipse mye bedre enn de var før MS kom med VS. Det som er viktig er at vi som utviklere kan velge mellom flere verktøy og at markedet inneholder relativt likeverdige konkurrenter slik at produktene blir best mulig. Konkurranse gjør alle bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg ser du "glemte" ett alternativ der Del. I tillegg til det du har linket til over vil jeg gjerne anbefale å ta en titt på SharpDevelop et open source IDE for windows. Et prosjekt jeg synes er veldig bra, som jeg faktisk også brukte deler av i en scriptmotor som jeg hadde som hovedprosjekt.

Det er verd å ta en titt på ihvertfall for .NET utviklere som ikke ønsker å betale i dyre dommer for VS.

 

Kanskje du kan opplyse meg Del, sist jeg brukte KDevelop til utvikling var vel for en 3-4 år siden når jeg gikk på skolen. Den gang ble jeg ikke imponert i det hele tatt, og ble egentlig overrasket da jeg tok i bruk Visual Studio hvor mye bedre og mer gjennomført det var. På mitt daverende nivå, satt jeg stor pris på en bedre code-completion, myye bedre debugger, og ikke minst lettere GUI utvikling. QT designeren var nå etter min smak noe tungrodde greier..

 

Men jeg regner med det har sjedd ting i KDevelop leiren de siste åra også ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...