Gå til innhold

Test: Eizo Flexscan SX3031W


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Fin test, men syns den blir litt poengløs i og med at det er ikke gud og hvermann som går ut og kjøper seg en monitor til rundt 20 000kr. :roll:

Lenke til kommentar

Jeg har skaffet meg en Eizo FlexScan S2401W (TN-panel til rundt 3k), kanskje dette er en litt mer relevant skjerm å teste? Jeg vil ivertfall påstå at den er ganske god sammenlignet med andre TN-panel på 24", og den har ikke det forferdelige glansbelegget. Jeg har ikke kalibrert min ordentlig, så rødfargen er litt feil, men det kan nok ordnes om jeg tar meg tid til det.

Lenke til kommentar

Jeg synes at prisnivået generellt på LCD monitorer fortsatt er ganske høyt. 19000 kroner for denne 30 tommeren er iallefall 7000 kr for mye.

HP LP3065 koster i dag 10232,- kr hos dropzone.no og selv om denne ikke er helt ny akkurat, så får man mer for pengene enn Eizo skjermen!

 

Så har man Dell da som har ganske bra tilbud på sine skjermer med jevne mellomrom. Sparte selv 4000 kr på min Dell 30" for et par år siden.

Lenke til kommentar
Jeg synes at prisnivået generellt på LCD monitorer fortsatt er ganske høyt. 19000 kroner for denne 30 tommeren er iallefall 7000 kr for mye.

HP LP3065 koster i dag 10232,- kr hos dropzone.no og selv om denne ikke er helt ny akkurat, så får man mer for pengene enn Eizo skjermen!

 

Så har man Dell da som har ganske bra tilbud på sine skjermer med jevne mellomrom. Sparte selv 4000 kr på min Dell 30" for et par år siden.

Valget mellom 2 HP skjermer eller 1 slik Eizo skjerm er ikke spesielt vanskelig egentlig :p

Lenke til kommentar

Eizo er vel strengt tatt «det beste». Om vi skal operere med et slikt uttrykk i det hele tatt. En må bare legge på noen tusenlapper til.

 

Akkurat denne skjermen er vel ikke helt i toppsjiktet, dog. Det er heller ikke NEC-skjermen dere nevner, om en skal stole på Prad, og det gjør jeg. Eizo får for øvrig mer skryt da det gjelder bildekvalitet, noe som er det eneste som teller da man er ute etter en skjerm til denne prisen.

 

For å være ærlig skjønner jeg ikke helt denne skjermen. Den er liksom litt midt i mellom alt. Ikke er det en ren profesjonell skjerm, og ikke er det en forbrukerskjerm. Skal en ha en TV, så får man fortsatt kremplasma til omtrent samme prisen (Kuro, evt. siste gen Panasonic), og skal en bedrive f.eks. fotoredigering så finnes det langt bedre skjermer til sammenlignbar pris. Til video så regner jeg med at denne egentlig ikke er aktuell i det hele tatt (Eizo er vel på vei med spesiallagede LCD-monitorer med HD-SDI og gode greier til det også — for å konkurrere med Sony).

 

Har en penger å brenne og vil ha en stor altmulig-skjerm som gjør alt ganske bra, så joda, for all del. Ikke noe jeg ville ha kjøpt, dog.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe hdmi-inngang fordi dette gir akkurat 0 ekstra fordeler samtidig som det koster ekstra.

Royalties må betales til hdmi-consortium for alle enheter som har hdmi. (Mulig det bommes stygt på navnet, men koster ekstra gjør det uansett.)

Overganger finnes, og innebygd lyd har ingenting med slike monitorer å gjøre, og igjen, koster ekstra.

 

En annen grunn er at man kan få input-lag når signalvelger og annet skal tas med i beregningen.

 

På dyrere skjermer har man ofte muligheten til å gå utenom ekstra signalbehandling over DVI.

Bla. annet må man ofte buffre en hel frame for å gjøre innstillinger på bildet.

 

Test gjerne input-lag framover, det er veldig enkelt.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Til 18,5 grunker så ville jeg nok ha kjøpt noe mye større.

Det faktum at du får en halvbra 60 tommer for 16 store og skal du ha "god" kvalitet må du opp til 23 tusen før det skjer et nogenlunde prishopp opp til 29k for en 60 tommer.

 

Så for å godgjøre nesten 19k for en 30 tommer så må den nesten ha innebygd pizzaovn med timer og isbitmaskin!

Evt 60 tommerne må ha batterisyrelekasje som standard... Har noen kompiser som har en LG 60 tvn og den er pretty awesome!

Lenke til kommentar
Til 18,5 grunker så ville jeg nok ha kjøpt noe mye større.

 

30-tommer er det største PC-skjerm jeg har sett foreløpig. Større skjermer er jo bare TVer med mye lavere oppløsning.

 

Skal du ha 12 bit LUT, ARGB fargerom og de beste LCD-panelene så er det nok 15000 og oppover som gjelder.

 

Hadde forøvrig vært interessant å høre om testeren brukte ARGB og i tilfelle hvordan det fungerte. Er også litt usikker på hvorfor Powerpoint ble brukt for bildevisning. Mulig Powerpoint støtter ICC-profiler, men har ikke sett det dokumentert noe sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...