Gå til innhold

Kommentar: Jon vil ha datamaskin uten operativsystem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er hensikten med denne "artikkelen"?

Oppfordre til diskusjon av noe som allerede blir diskutert et annet sted på forumet? Burde det ikke isåfall vært lenket dit?

 

Kunne nå ihvertfall nevnt hvilke steder det er mulig å få tak i en PC uten operativsystem inkludert.

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

Jeg er for så vidt enig med Jon. Hadde vært veldig fint å få datamaskin uten OS. Det at jeg kunne velge bort OS var en av grunnene til at min siste pc ble en multicom. Med tilgang til Windows XP, Vista og 7 fra MSDN, samt hovedOS'et mitt arch så jeg ingen grunn til å betale for ett OS jeg ikke kom til å bruke.

Lenke til kommentar

Det er vel liten tvil om at det burde vært smidigere å få kjøpt PC uten OS enn det er i dagens situasjon. Jeg kjøper argumentet med at de fleste brukere vil ha en fiks ferdig PC uten å måtte installere OS først, men kunne det ikke gått an å kombinere?

 

En av tingene jeg stiller meg kritisk til er at det er for tungvint å måtte refundere penger for Windows. Kunne man ikke heller snudd på flisa? Alle PCene hos en gitt leverandør kunne for min del hatt Windows forhåndsinstallert (+evt andre OS), også lar man brukeren velge OS når man starter opp første gang. Dette burde ikke gitt nevneverdige merkostnader siden logistikk holdes på et minimum (kun én installasjonstype pr pc-modell) + OSene såklart ikke installeres manuelt fra produsent.

 

Denne prosessen med å måtte foreta valg ved første boot er heller ikke fremmed, for mange Win-only maskiner har også dette, f.eks. at brukere må velge mellom norsk/engelsk samt 32/64-bits.

 

Da ser jeg for meg at Windowsen som ligger inne bare er en tidsbegrenset demo (f.eks. 30 eller 90 dager) og brukeren må betale hvis de ønsker en permanent lisens på Windows. Dette kan løses på mange måter, enten ved å betale ekstra i butikken for å få med lisens/cd-key til Windows, eller man kan gjøre det i ettertid ved å bestille lisensen med kredittkort fra nett. Microsoft har allerede en infrastruktur som burde gjøre dette enkelt, f.eks. ved å utvide Vista anytime upgrade funksjonen.

 

En slik løsning vil ha 2 klare fordeler: synliggjøring av "windows-skatten", samt at det vil gjøre det langt enklere for de som ikke ønsker Windows. Derimot vil det være liten forskjell i brukervennlighet for de som vil ha WIndows.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Hvor mye utgjør en OEM-lisens av prisen på en PC? Antar DELL/HP osv ikke betaler spesielt mye for den windows-lisensen. Prisen hadde sannsynligvis blitt omtrendt den samme, i og med at de må bruke ressurser på egen produksjonslinje for maskiner uten OS.

Mellom 30 og 70 kroner (avhengig av versjon) hos Dell.

Lenke til kommentar
Huff, begynner å bli lei av all denne Linux propagandaen til artikkel-forfatteren nå. Begynner virkelig å forsøple denne siden.

Ikke på langt nær så mye som du forsøpler alle tråder som omhandler Linux. Si meg, begynner du dagen med å søke etter tråder som har ordet "linux" i seg?

 

Og hvis artiklene til Skinney plager deg, fins det vel noen Amiga-forum der ute som bedre burde fange din interesse?

Lenke til kommentar
Selv om penger styrer verden så sponser ikke Shell bensin biler og det er mulig å kjøpe hybrid biler.

 

Personlig syns jeg det å spare penger og bruke de fornuftig er enn stor det av å være miljøvennlig. :thumbup:

Jepp, og selv den mest hardbarka MS-fan vil kunne ha glede av muligheten til å kjøpe PC uten Windows. Mange har jo til og med gyldige lisenser fra før, men neida, det er ikke godt nok. Du må selvfølgelig kjøpe en ny lisens til din flunka nye pc :thumbdown:

Lenke til kommentar
Jepp, og selv den mest hardbarka MS-fan vil kunne ha glede av muligheten til å kjøpe PC uten Windows. Mange har jo til og med gyldige lisenser fra før, men neida, det er ikke godt nok. Du må selvfølgelig kjøpe en ny lisens til din flunka nye pc :thumbdown:

Det stemmer ikke helt.

Du kan ikke overføre OEM-lisenser fra en maskin til en annen og det er svært, svært få som faktisk har en fullverdig lisens liggende.

 

I tillegg tror jeg heller folk vil betale 100,- mer for PCene sine og få nyeste versjon av Windows fremfor å betale over tusen kroner én gang og ikke kunne oppgradere til en nyere versjon uten å betale mer.

Lenke til kommentar
står det ikke noe i all den teksten du godtar når du installerer windows på en ny maskin. at velger du ikke å installere kan du få tilbake x antall kroner for windows?

Det stemmer. Microsoft gir kunden mulighet for refusjon av lisensprisen dersom kunden ikke ønsker det som følger med.

 

Skinney fører åpen programvare propaganda helt siden han joinet hw.no

Slike konspirasjonsteorier blir for dumt. Han skriver om temaer som interesserer han og mange av leserne. Her tar han opp en viktig prinsipiell debatt som fortjener en plass i media. De eneste som har å tjene på å dysse ned en slik debatt er Microsofts aksjonærer og ansatte. Hva er din grunn til å ikke ønske en slik debatt velkommen?

 

Grunnen for at de fleste maskiner kommer med windows er pga penger styrer verden og alt i den. Det er ingen hemmelighet.

Nå tar du alt for hardt i. Det er faktisk noe som heter lover og regler i alle land i hele verden. Uten å ha sjekket det tør jeg påstå at alle lands lovverk har regulerende virkning på ulike deler av økonomien. Norske konkurranselover, konkurransetilsynet, forbrukerorganisasjoner, skatteetaten osv er gode eksempler på lover og organer som hindrer økonomisk anarki.

 

Hvor mye utgjør en OEM-lisens av prisen på en PC?

Etter det jeg har lest tidligere: Omtrent halvparten av prisen for de OEM-versjonene man får kjøpt løst. F.eks koster Vista Home Premium OEM ~1000 kr i butikken, mens HP/Dell/Lenovo osv betaler ca 500 kr for den. Ett unntak er XP på nettPCer. De lisensene gis bort for en symbolsk sum grunnet konkurransen fra Linux. Med andre ord: Konkurranse er bra for forbrukerne, både de som vil ha Windows, de som vil ha Linux og alle andre.

Lenke til kommentar
Huff, begynner å bli lei av all denne Linux propagandaen til artikkel-forfatteren nå. Begynner virkelig å forsøple denne siden.

 

Ja hadde det ikke vært bedre om alle var MSfantaster så du hadde sluppet å kaste bort tid på å lese noe du var uenig i? Hvorfor leste du kommentaren i utgangspunktet når du åpenbart ikke interesserer deg for temaet?

 

Det burde virkelig ikke være noe problem å tilby maskiner der man kan velge OS. De fleste legger av en partisjon på harddisken der de legger inn alle programmene og OSet som følger med. Det er en enkel sak å lage det slik at førstegangs oppstart gir deg muligheten til å velge hva du vil ha på maskinen. Til og med å skifte OS om du skulle angre deg.

Lenke til kommentar
Huff, begynner å bli lei av all denne Linux propagandaen til artikkel-forfatteren nå. Begynner virkelig å forsøple denne siden.

Ikke på langt nær så mye som du forsøpler alle tråder som omhandler Linux. Si meg, begynner du dagen med å søke etter tråder som har ordet "linux" i seg?

 

Og hvis artiklene til Skinney plager deg, fins det vel noen Amiga-forum der ute som bedre burde fange din interesse?

 

Eller kanskje jeg er lei av unyttige artikler på denne siden? Propaganda passer ikke inn på en seriøs nettside.

Lenke til kommentar

Dette forumet er breddfullt av folk som gjerne installerer OS selv men hvor mange 'vanlige folk' er det som gidder å installere OS på maskinen sin selv? Grunnen til at det kan være vrient å få en maskin uten OS er nok så enkel som at etterspørselen etter OS-løse maskiner ikke er allverdens...

Lenke til kommentar

nå er det jo ikke akkurat noe problem å få kjøpt en maskin uten OS da. Alle de største nettbutikkene har gjerne en "pc bygger" der du kan velge bort alternativet.

 

Og de som har ønske om å installere et OS de har fra før eller benytte seg av linux etc har gjerne såpass kompetanse at de ikke kjøper ferdigbygde "elkjøp maskiner" med elendig ytelse for pengene.

 

Bygge maskin selv er jo også et fullgodt alternativ og er gjerne det som gir mest for pengene.

Lenke til kommentar

Antall personer som ikke ønsker windows på pc: Svært få.

Antallet som kjøper ferdigpc: enda færre(fleste bygger selv).

 

Antallet som vil ha ferdigpc, uten windows, for å spare noen kr på piratwindows: Noen av de svært få(de ønsker man ikke selge til uansett).

 

Er noen klar over hvor marginalt "maskin uten os, jeg vil ha linux" markedet er?

 

En annen ting er at det lager mer problemer.

Hvordan skal en slik maskin selges? For den blir jo billigere, og da er det mange luringer som kjøper dette for så å klage etterpå = skaper støy på support, skaper negativ omtale.

 

Altså - butikker/bedrifter tjener ikke noe på dette.

 

Er forsåvidt enig at det burde være valgfritt, men det er ikke et lite ønske med mikroskopiske utfordringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...