Gå til innhold

Ny fotoskriver fra Epson


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Maksimal oppløsning er 5760 x 1440 punkter,

.. per kvadrattomme vel og merke. Det vil si ~8,3 megapunkter per kvadrattomme. Et A4-ark er 96,7 kvadrattommer stort. Med andre ord er det plass til ca 806 megapunkter på et A4-ark. Eller sagt på en annen måte: Hver kvadratmillimeter vil ha ca 57 * 227 = ~13000 punkter.

 

Jeg regner med prisen for papir + blekk blir omtrent 20 kr per A4-ark, samme pris som mange fotoforhandlere tar.

 

Nå vet jeg ikke om den nye Epson blekkskriveren gir like bra kvalitet som hos fotoforhandlerne men antar at de ikke er helt på høyde. Dermed blir dilemmaet: Topp kvalitet eller null ventetid.

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke om den nye Epson blekkskriveren gir like bra kvalitet som hos fotoforhandlerne men antar at de ikke er helt på høyde. Dermed blir dilemmaet: Topp kvalitet eller null ventetid.
Det spørs litt hva du legger i "like bra kvalitet". Når det gjelder detaljgjengivelse og ren utskriftskvalitet, er det omtrent akkurat det samme. Forskjellen jeg erfarte da jeg hadde skrivere til test, var at blekkutskriftene ikke tålte like mye juling som minilabprint, med vann etc. Epson var på sin side den beste av budsjettskriverne. En blekkskriver lar seg dessuten i større grad kalibrere, og kan dermed gi bedre og mer forutsigbar fargegjengivelse enn minilab hos vilkårlig fotobutikk.

 

Labfremkalling konkurrerer først og fremst på én ting - pris. Det er mye billigere i lengden å skrive ut på lab, fordi det er større forhold med tanke på papir og blekkutgifter...

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om den har full-dupleks utskrift (kan skrive på begge sider) ?
Dupleks mener du - fulldupleks er i forhold til lyd/kommunikasjon :-) Det måtte i så fall vært at den skrev på begge sider samtidig, men nei, den har ikke dupleksenhet. Er vel primært myntet på fotoutskrifter - og ikke som kontorskriver.
Lenke til kommentar
Er det noen som vet om den har full-dupleks utskrift (kan skrive på begge sider) ?
Dupleks mener du - fulldupleks er i forhold til lyd/kommunikasjon :-) Det måtte i så fall vært at den skrev på begge sider samtidig, men nei, den har ikke dupleksenhet. Er vel primært myntet på fotoutskrifter - og ikke som kontorskriver.

Ok, så har jeg jobbet for mye data-kommunikasjon :D Det var dupleks jeg tenkte på.

 

Det er nyttigere enn det man først tror. Canon har det på selv rimeligere skrivere (som min gamle PIXMA 4000); og de har også en OK fotobok + papir pakke (dobbeltsidig fotopapir). Det er noe jeg vil savne.

 

Tom

Lenke til kommentar
Det er nyttigere enn det man først tror. Canon har det på selv rimeligere skrivere (som min gamle PIXMA 4000); og de har også en OK fotobok + papir pakke (dobbeltsidig fotopapir). Det er noe jeg vil savne.

Er det egentlig noe vanskeligere enn å sende arket inn på nytt (etter at du har snudd det)?

Lenke til kommentar
Det er nyttigere enn det man først tror. Canon har det på selv rimeligere skrivere (som min gamle PIXMA 4000); og de har også en OK fotobok + papir pakke (dobbeltsidig fotopapir). Det er noe jeg vil savne.

Er det egentlig noe vanskeligere enn å sende arket inn på nytt (etter at du har snudd det)?

Ekstra jobb - og en god mulighet for å kludre det til. Murphy jobber overtid rundt meg ...

 

Tom

Lenke til kommentar

Min erfaring er at duplex kan være like mye til plage som til hjelp. Noen ganger ønsker man ikke å bruke begge sidene og da må man skrive ut på nytt for å få det sånn man vil ha det. Med manuell duplex er man mer bevist på å få det slik man vil ha det. = mindre papirsøppel.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Har nå kjøpt denne skriveren og har hatt den i 3 dager. Meget fornøyd så langt. Utskrifter ser sykt bra ut. Skriveren leverer over alle forventninger.

 

Original Epson papir viste seg å koste ganske lite også. Kjøpte 13x18 50 ark til 169,- kr hos FotoVideo. Og det er ellers meget god utvalg av papiret, til rimelig penger.

 

6 pack med blekk ligger på ca. 550,- kr, noe som jeg også syns er ganske okay priset.

 

Ellers fungerer drivere ypperlig under Windows 7 x64.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...