Gå til innhold

Prism 1.0 beta lagt ut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
awesome, selv om det ser litt ut som et browservindu light med vevsiden inni.

 

Det er i realiteten det det er.

 

Så hva er fordelen med å kjøre Facebook o.l. i Prism kontra vanlig nettleser?

 

Kan være mange det, f.eks.

* Prism har et noe mindre fotavtrykk en Firefox.

* Du kan la de enkelte webapplikasjonene, f.eks Gmail, Last.fm være helt uavhengige av Firefox. Ja, det er ikke behov for å ha Firefox oppe.

* Autostart

* Meldinger i "system tray" på samme måte som Outlook eller Thunderbird.

* Docking til "tray"

* Enkelt oppsett av hurtigtaster

 

Og det er sikkert flere.

Lenke til kommentar
awesome, selv om det ser litt ut som et browservindu light med vevsiden inni.

 

Det er i realiteten det det er.

 

Så hva er fordelen med å kjøre Facebook o.l. i Prism kontra vanlig nettleser?

 

Kan være mange det, f.eks.

* Prism har et noe mindre fotavtrykk en Firefox.

* Du kan la de enkelte webapplikasjonene, f.eks Gmail, Last.fm være helt uavhengige av Firefox. Ja, det er ikke behov for å ha Firefox oppe.

* Autostart

* Meldinger i "system tray" på samme måte som Outlook eller Thunderbird.

* Docking til "tray"

* Enkelt oppsett av hurtigtaster

 

Og det er sikkert flere.

 

For meg er ikke det nok til at jeg i tillegg til å kjøre Opera, som allerede kjører mail, Facebook o.l. kjører Prism.

 

Kanskje andre har et annet syn, men for meg ser dette mer ut som en nettleser som bare kan kjøre noen nettapplikasjoner, men ikke vise nettsider. Altså en ufullstendig nettleser.

 

Men meg om det.

Lenke til kommentar

Prism kan vise enhver nettside man eventuelt skulle legge i den. Du kan til og med sette den opp med enkel navigasjon etc.

 

Men det er ikke en nettleser for webapplikasjoner, men et program for å få webapplikasjoner til å fungere i større grad som normale applikasjoner.

 

Ser klart fordelen med å ikke ha Gmail, Twitter etc som faner i nettleseren, men som egne applikasjonsvinduer. Særlig når man kjører multiskjermoppsett som jeg gjør. Skal jeg da måtte bla i fanene for å sjekke om det skjer noe på disse når jeg driver med helt andre ting i nettleseren. Mye lettere å ha disse kjørende for seg selv slik at de vises hele tiden.

 

I Prism vil heller ikke krasj i en applikasjon ta de andre ned.

 

Fordelen vil bli ennå større når man tilpasser webapplikasjoner til å kjøre i Prism. F.eks at de tar mindre plass eller på andre måter tilpasset muligheter i Prism.

Lenke til kommentar
Dette minner meg forresten om Chrome. Der kan man lage snarvei til en nettside som så åpner i eget vindu. Det er vel prinsippielt det samme som Prism, til tross for at man strengt tatt starter opp en sesjon av Chrome..

I Chrome har vi også den fine funksjonen at vi bare kan "dra av" faner til egne vinduer når som helst, så de blir egne vinduer, og Chrome har også en egen prosess per fane og for plugins, så en om en fane/ett skript/plugin på en fane kræsjer, er de andre uberørt.

Lenke til kommentar
Dette minner meg forresten om Chrome. Der kan man lage snarvei til en nettside som så åpner i eget vindu. Det er vel prinsippielt det samme som Prism, til tross for at man strengt tatt starter opp en sesjon av Chrome..

en kan gjerne si at chrome fikk ideen fra tidligere forsøk med prism lignende systemer.

Lenke til kommentar
Hvordan installerer man de da?

 

Som nevnt er implementeringa ufullstendig, så man må laste ned selve tilleggsmodulen som .xpi fil. Jeg har ikke testet hvordan det fungerer pr dato, har ikke bruk for. I tillegg må man sette opp Prism med statuslinje for å få tilgang til Tools (Verktøy)

 

Men hensikten er at det skal være mulig.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...