Gå til innhold

– Dell lager PC med Android


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bortsett fra å anskaffe en slik en for å leke seg... hva skal man med et os der det knapt finnes applikasjoner OG der applikasjonene er tiltenkt mobiltelefoner.

 

Hvorfor gå for android når man kan gå for linux?

Jeg ser for meg at Android krever en del mindre enn de forskjellige netbooks distroene (i og med at mobiltelefoner generelt sett er betydelig svakere enn en netbook) som allerede er ute. Men dette er bare spekulasjoner fra min side.

Lenke til kommentar

Android har programmer enkelt tilgjengelig for nedlasting og installasjon. Antall programmer vokser antakelig hele tiden.

 

Android er bygget på Linux, men med en Linux-"netbook" må man rive seg i håret over dependencies og alt mulig slags tull. Vanlige folk foretrekker kanskje noe som "bare fungerer".

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvorfor dette skal være bedre enn Ubuntu for minibærbare (Easy Peasy), men heller være et tilsvarende alternativ. I Ubuntu er ikke avhengigheter eller å finne programmene som trengs et problem for vanlige brukere. Android er nok tilsvarende.

 

Forøvrig burde Dell snart ta i bruk den nyeste versjonen av Ubuntu i sine produkter, ikke kjøre en "gammel" versjon.

Lenke til kommentar
Hvorfor gå for android når man kan gå for linux?

Godt spørsmål. Jeg kan bare tenke meg til at Google har lagt litt penger på bordet for Dell. På den måten kjøper Google seg innpass i et marked de tidligere ikke hadde. Det vil igjen gjøre at det strømmer på med nye applikasjoner til Android. Google bygger seg altså sterkere på OS-fronten, noe som sikkert er en god investering.

Lenke til kommentar

Dependency hell får man i utgangspunktet kun dersom man bruker en dårlig pakkebehandler eller utdaterte pakker. Det har f.eks aldri vært noe problem på archmaskinen min. Fordelen her er vel at android holder seg på en bestemt versjon av ulike biblioteker for hver versjon av Android, og så må utviklere forholde seg til kun den versjonen. Det samme kunne man jo gjort med enhver annen distro. FreBSD gjør jo noe liknende når det gjelder "base" systemet også. Kan ikke se for meg at dette blir spesielt bra. Det blir neppe for meg ihvertfall. Fordelen er jo at man slipper MS-lisenser innbakt i prisen, man kan jo installere noe annet etterpå.

 

Selv sikler jeg ganske heftig på denne for tiden. Skal jeg ha noe bærbart i år, blir det den.

Lenke til kommentar

Nå bruker android java for alt over kjernen og noen systemverktøyer (som utvikleren mest sannsynlig aldri kommer til å ha kontakt med uansett), så jeg tror ikke det vil være vanskelig å opprettholde en ganske grei grad av kompatibilitet.

 

Når det gjelder grensesnitt så tror jeg det vil være mer vane den noe annet som vil være ett problem.

 

Folk er alt for fant til oppgavelinja fra windows, så når alle programmer kjører fullskjerm så vil dem bli forvirret. Dette selv om hvis du starter webleseren igjen fra "hylla" så vil det ikke være ett nytt vindu, eller en ny "oppgave" som starter, men heller at en kommer tilbake til den webleseren en forlot når en gikk til epostklienten osv.

 

Android vil forøvrig holde de forskjellige programmene gående helt til ett vist antall andre hard blitt startet, hvorpå det gamleste vil få sin status (hvilke filer og annet som er åpne osv) lagret, og programmet avsluttet. Neste gang programmet så starter så vil det fortsette ut fra den lagrede statusen.

 

For programmer som trenger kontinuerlig oppdatering er det mulig å legge en liten prosess i bakgrunnen som kan holde ting oppdatert og sende ut meldinger til bruker når nødvendig. Perfekt for IM programmer og lignende.

Lenke til kommentar
Android er bygget på Linux, men med en Linux-"netbook" må man rive seg i håret over dependencies og alt mulig slags tull. Vanlige folk foretrekker kanskje noe som "bare fungerer".

Dette mye takket være at asus, acer og resten av gjengen har lagt seg på den lista at linux-netbooks skal bruke linux some en slags firmware, ala det en finner i "featurephones". Derfor bruker dem ting som xandros, linpus osv. og da gjerne at disse igjen er basert på en versjon debian, ubuntu, fedora eller andre større distroer som er på vei til å bli faset ut, siden dem er 3+ generasjoner etter hva en får lastet ned som iso.

 

For å si det rett ut, linux blir ikke brukt for å selge åpen kildekode idealer, det blir brukt for å tjene kjappe penger...

Lenke til kommentar
Bortsett fra å anskaffe en slik en for å leke seg... hva skal man med et os der det knapt finnes applikasjoner OG der applikasjonene er tiltenkt mobiltelefoner.

 

Hvorfor gå for android når man kan gå for linux?

 

Sleng inni eit sim kort, og du kan sikkert ringe i veg!

Lenke til kommentar

Dette virker spennende!

 

Jeg håper at Dell-maskinen vil ha en ARM cortex prosessor. Noen som vet? Disse har som kjent ekstermt mye lavere strømforbruk enn Intel Atom prosessorene, og Android kjører jo på ARM i HTC

 

Jeg synes det er det er spennende med Google som leverandør av operativsystem. De er, i motsetning til andre, i stand til å levere mange integrerte nettbaserte tjenester (Cloud Computing), slik at operativsystemet blir mer "online".

Lenke til kommentar
Selv sikler jeg ganske heftig på denne for tiden. Skal jeg ha noe bærbart i år, blir det den.

 

Den linken der var egentlig mye mer interessant enn det artikkelen handler om. :)

 

Ja, en slik vil jeg også ha! Håper disse ARM maskinene kommer snart! Legg merke til at denne til og med har integrert (innebygget) "lomme" til USB-dingser. Den har også touchscreen og kan flippes helt rundt. Også perfekt til Spotify eller annet stasjonert musikksenter osv.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...