Gå til innhold

Kritiseres for IE8-installasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Microsoft sier til sitt forsvar at Firefox også har noe lignende i sin installasjonsprosess.

Forskjellen er at Firefox ikke blir installert automatisk på maskinen via Windows Update.

 

For de som faktisk velger å laste ned og installere Firefox manuelt, så er vel sannsynligheten også større for at de ønsker å benytte Firefox som default (duh!) :p

Lenke til kommentar
For de som faktisk velger å laste ned og installere Firefox manuelt, så er vel sannsynligheten også større for at de ønsker å benytte Firefox som default (duh!) :p

 

Hvorfor det? Jeg installerer både Opera og Firefox på de fleste maskiner jeg bruker, men har IE som default browser.

Lenke til kommentar
For de som faktisk velger å laste ned og installere Firefox manuelt, så er vel sannsynligheten også større for at de ønsker å benytte Firefox som default (duh!) :p

 

Hvorfor det? Jeg installerer både Opera og Firefox på de fleste maskiner jeg bruker, men har IE som default browser.

Vel, du er en av få, vil jeg tru. Iallefall blandt de som holder på litt med data. Det er vel nærliggende å tru at du laster ned et program fordi det gir deg merverdi i forhold til andre standardprogrammer .

 

Hva er det som gjør at du ønsker å benytte som IE som standard forresten, når du sjøl sier du laster ned andre nettlesere?

Endret av dabear
Lenke til kommentar
For de som faktisk velger å laste ned og installere Firefox manuelt, så er vel sannsynligheten også større for at de ønsker å benytte Firefox som default (duh!) :p

 

Vil tro at om ikke alle, så i alle fall de fleste som foretrekker å ha Opera som default nettleser, velger å laste ned og installere Firefox manuelt. Jeg kjenner mange som bruker Opera, og de har Firefox alle sammen. Antar det også gjelder en stor andel av Chrome-brukerne. Jeg ville blitt minst like sur dersom Firefox gjorde seg selv til default nettleser som om dersom Internet Explorer gjorde det. Mer, egentlig, for jeg har høyere forventninger til Firefox.

 

Firefox er for tiden mitt tredjevalg som nettleser.

Lenke til kommentar

Jeg vil si Microsoft har grunn til å klappe seg selv på ryggen når dette er MS-basherne klager på.

 

Det er som nevnt av andre mulig å velge under installasjonen at den ikke skal være standard nettleser pluss at man når som helst i ettertid kan endre standard nettleser.

Lenke til kommentar

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH BUHU - Jeg må endre litt i innstillingene mine ÅÅÅÅÅ SÅÅÅ BUHU.

 

Finner man virkelig ingenting annet å klage over? Er IE8 SÅ BRA at det eneste man kan finne på å klage over er at den setter seg selv som standard?

For ingen andre nettlesere ber om å bli satt som standard, og nei jeg har aldri ved en feiltagelse sagt ja til noen nettleser om å være standard når jeg ikke ville det. Og jeg hadde ingen problem med å takle dette MONSTRØSE problemet når jeg installerte IE8.

 

Makan.

Lenke til kommentar

Tsk, det er ikkje lite man skal klage på.

Det er ein grunn til at ein får velge mellom standard instillingar og velge eigne instillingar.

 

Uansett dersom man har Opera (sikkert Firefox for den saks skyld og), så vil vel ein få beskjed neste gang man starter programma at dei ikkje lenger er standard nettlesar, og man får muligheiten til å bytte. Vips problem solvet.

Lenke til kommentar
Uansett dersom man har Opera (sikkert Firefox for den saks skyld og), så vil vel ein få beskjed neste gang man starter programma at dei ikkje lenger er standard nettlesar, og man får muligheiten til å bytte. Vips problem solvet.

Ikke dersom du har flere enn to nettlesere installert.

 

Syntes det er løst flott på måten det allerede er gjort. Er man sikker i sitt valg av nettleser er man fullt klar over hvordan man velger den bort. Vi er vel ikke bevisstløse alle sammen?

Problemet slik jeg forstår det er at valgene går mellom "Ikke bli spurt om noe" og "Bli spurt om hver eneste innstilling". Alle andre nettlesere spør ekplisit om å bli standard i en egen dialog, ikke i samme dialog som phishingfilter eller "kompabilitetsvisning" hva nå det er.

 

De som ikke vet hva kompabilitetsvisning vil sikkert ha standardverdien for den, men de får ikke deaktivert IE som standardnettleser uten å bli spurt om det samt fem andre spørsmål.

Lenke til kommentar

"Standardleser: Internet Explorer", jeg synes det kommer ganske klart frem hva man velger om man trykker på hurtiginstallasjon.

 

Synes forøvrig IE8 har en enkel installasjon, og den er lett å sette opp til å bruke f.eks. google som standardsøk etter installasjon.

Lenke til kommentar
Microsoft sier til sitt forsvar at Firefox også har noe lignende i sin installasjonsprosess.

Forskjellen er at Firefox ikke blir installert automatisk på maskinen via Windows Update.

Det gjør ikke IE8 heller. Du må klikke deg gjennom installasjonen av IE8 selv om du laster den ned via Windows Update, og får da nøyaktig den samme menyen som vist i artikkelen. Dette har blitt gjort fordi enkelte klaget på planer om en helautomatisert installasjon.

Lenke til kommentar
Uansett dersom man har Opera (sikkert Firefox for den saks skyld og), så vil vel ein få beskjed neste gang man starter programma at dei ikkje lenger er standard nettlesar, og man får muligheiten til å bytte. Vips problem solvet.

Ikke dersom du har flere enn to nettlesere installert.

 

Tja. Har Opera, Firefox og IE 8 for tida. Opera standard nettlesar.

Tok på IE som standard nettlesar, starte opp igjen Opera, og den reagerte automatisk på at den ikkje var standard nettlesar. Men så har eg aldri huka på "ikkje vis denne meldinga igjen". (Den som dukkar opp unde oppstart dersom nokon anna nettlesar er satt som standard)

 

Firefox reagerte ikkje på same måten, (forstålig nok sidan det sto på at den ikkje skulle sjekke om den var satt som standard nettlesar unde oppstart).

Nå veit eg ikkje kva som er standard innstillinga til Firefox, men reknar med at det er at den sjekker under oppstart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...