Gå til innhold

Avviser sviktende Atom-salg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke lett å bestemme seg for hvem man skal tro på når det sies så mot motstridende.

 

Atom-prosessoren har fortsatt mye å utrette. I første omgang er det kun innkjøpskostnaden som har vært drivende, men etterhvert som fokuset settes over på lavere effektforbruk, kan trolig Intel-prosessoren revolusjonere hele bedriftsnettverk og gi enorme besparelser på strømregningen.

Det forundrer meg ikke om Intel lager et nytt varemerke a la Centrino og Vpro, med krav om Atom + intel brikkesett + intel SSD. Det nye varemerket vil sikkert spille på miljø, energi, støy osv.

Lenke til kommentar
Nå vil vel Atom komme integrert i brikkesettet om ikke lenge så det kan uansett bli en utfordring å adskille de to. :)

Jeg ser for meg at Intel kan være troendes til å integrere Atom, GMA, og (en noe redusert?) x18-M på et mATX eller bærbar hovedkort og selge dette som en "komplett grønn løsning"... På den ene siden vil det gi mye for pengene ved bruk som ikke er prosessor eller grafisk intensivt. På den andre siden vil det være veldig begrensende og stenge ute andre leverandører...

Lenke til kommentar

Lite trolig at de vil fysisk integrere SSD med CPU/chipset da det er mot volum prinsippet per i dag. Kravene til lagringsløsninger er for sprikende.

 

At de finner det for godt å lansere et varemerke type Centrino/vPro der SSD er del av pakken er ikke utenkelig, men ganske søkt. Centrono og vPro har noe for seg for sluttbrukeren da en vet at systemet holder et visst nivå på nøkkelkomponenter samt at softwarestøtten er garantert å være god. Å innlemme en SSD på samme måte vil ikke gjøre noe for tryggheten i bred softwarestøtte og vil ikke nødvendigvis være noen neveverdig fordel mhp ytelse. Det er ikke gitt at Intel skal kunne videreføre dominansen på ytelse i budsjettmarkedet. SSD kontrollere er ikke "magi" som bare noen få kan klare å lage, i motsetning til CPU kjerner som bare noen få firma kan konkurrere på og det er vel bare et spørsmål om tid før nivået på SSD kontrollere har kommet opp på et jevnt godt nivå fra flere leverandører.

Lenke til kommentar

Enn så lenge så er det enorme ytelseforskjeller mellom de ulike SSD-produsentene. Intel har tidligere skjøvet brikkesettleverandører ut i kulda for å ta det markedet selv. Både med gode grunner som å kvalitetssikre sluttproduktene (PCene) selv, men også for å stikke kjepper i hjulene på konkurrentene. Jeg ser ikke bort i fra at de både vil stikke kjepper i hjulene for SSD-konkurrentene og kvalitetssikre sluttproduktene selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...