Gå til innhold

Mandriva er klar med våroppdatering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234
Når kan en vente seg at Ext4 blir ansett som stabil? Ext3 har vel mange år på nakken.

ext4 er stabilt i følgje utviklarane. Vil ta ei stund før det blir teken opp av verksemder do, men det er fordi dei store verksemdene alltid ligg nokre år bak i tid.

Lenke til kommentar
"Forbedret sikkerthet gjennom Mandrivas Security Centre" - hva går dette kort fortalt ut på?

 

Forbedre sikkerheten.

 

 

Jeg trodde alle Linuxdistroer var sikre i utgangspunktet?

 

Etter å ha sett litt nærmere på Msec viser det seg at det gjelder enkle tillatelser og innstillinger (skru av/på passord, av/på autologin, tillate/nekte ICMP Broadcast-beskjeder, tillate/nekte ICMP Echo, av/på systemlogging, se etter skumle brukerinnstillinger, verifisere pakker, sjekke md5 checksum på suid-filer o.l.).

 

Msec ser for meg ut til å være et samlested for sikkerhetsinnstillinger man ellers ville måtte lete etter individuelt. (Minner meg om noe a lã group policier i Windows).

Lenke til kommentar
Er litt ueinig med å kalle ext3 standarden i Linux-verda. Elles enkel og grei artikkel :D

 

Er vel det Linux-kjerne utviklerne anser som standard filsystem, hvis jeg ikke tar helt feil. Så er derfor jeg kommer med påstanden i artikkelen. Ext4 er så og si stabilt, men Ubuntu vil vente litt da det fortsatt er ganske nytt. Ext4 vil mest sannsynlig kun gjelde til btrfs kommer i slutten av året/begynnelsen av neste år. Btrfs skal være bedre enn ext4 igjen, så vi har vel noe å se frem til på filsystem-fronten.

 

"Forbedret sikkerthet gjennom Mandrivas Security Centre" - hva går dette kort fortalt ut på?

 

Forbedre sikkerheten.

 

 

Jeg trodde alle Linuxdistroer var sikre i utgangspunktet?

 

Som Fang sier, sikkerhet er et relativt begrep. De fleste Linux-distribusjon er sikrere enn Windows... Men det finnes også en Linux-distribusjon som har som mål å være verdens usikreste distro, tro det eller ei :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kva for distro er det? Veit at Linspire ein gong i tida gav vanlege brukarar root som standard, men eg tviler på at dei har som mål å vere usikker :p

Lenke til kommentar
Er vel det Linux-kjerne utviklerne anser som standard filsystem, hvis jeg ikke tar helt feil. Så er derfor jeg kommer med påstanden i artikkelen. Ext4 er så og si stabilt, men Ubuntu vil vente litt da det fortsatt er ganske nytt. Ext4 vil mest sannsynlig kun gjelde til btrfs kommer i slutten av året/begynnelsen av neste år. Btrfs skal være bedre enn ext4 igjen, så vi har vel noe å se frem til på filsystem-fronten.

 

 

Tja...

http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti...marks&num=1

Lenke til kommentar
Er vel det Linux-kjerne utviklerne anser som standard filsystem, hvis jeg ikke tar helt feil. Så er derfor jeg kommer med påstanden i artikkelen. Ext4 er så og si stabilt, men Ubuntu vil vente litt da det fortsatt er ganske nytt. Ext4 vil mest sannsynlig kun gjelde til btrfs kommer i slutten av året/begynnelsen av neste år. Btrfs skal være bedre enn ext4 igjen, så vi har vel noe å se frem til på filsystem-fronten.

 

 

Tja...

http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti...marks&num=1

 

Må tenke på at det ikke er ferdig enda da :p

Lenke til kommentar
Kva for distro er det? Veit at Linspire ein gong i tida gav vanlege brukarar root som standard, men eg tviler på at dei har som mål å vere usikker :p

 

Bah.... Husker ikke navnet. Kom ut (første utgave) i Februar eller Mars i år... Husker jeg lo en del når jeg så den :p

Lenke til kommentar
While Btrfs does not conclusively have a performance advantage at this point, it does have advanced features for a Linux file-system like snapshots, check-summing, online defragmentation, etc. It is also important to keep in mind that Btrfs continues to undergo heavy development and its on-disk format is not necessarily stabilized at this point. Over the next several Linux kernel releases we should hopefully see Btrfs stabilize.

 

Gjør Btrfs check-summing hele tiden slik at en skal få minst mulig korrupte data på disken sin?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...