Gå til innhold

Test: Dell Studio XPS 16


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor har Dell hentet inspirasjonen fra sa du? Det kan ikke være Apple, for den er ikke i nærheten av å kunne måle seg med en unibody-maskin, sånn rent designmessig. Billig plast med pianolakkfinish er ingen erstatning for et skall frest ut av en solid blokk aluminium, taster uten bakgrunnsbelysning, og en minimal trackflate er også langt i fra en eventuell inspirasjonskilde. At det videre er en vga-kontakt på maskinen, vil jeg nærmest se som en stor ulempe. Kontakten er stor og utdatert. Mini DisplayPort er royaltyfritt, men de kunne jo ha benyttet seg av Mini-DVI om de ikke vil få noe gratis fra "originalen".

Helt grei test, helt grei maskin, men å nevne den i samme utpust som et eple blir rett og slett spekulativt.

Lenke til kommentar
Hvor har Dell hentet inspirasjonen fra sa du? Det kan ikke være Apple, for den er ikke i nærheten av å kunne måle seg med en unibody-maskin, sånn rent designmessig. Billig plast med pianolakkfinish er ingen erstatning for et skall frest ut av en solid blokk aluminium, taster uten bakgrunnsbelysning, og en minimal trackflate er også langt i fra en eventuell inspirasjonskilde. At det videre er en vga-kontakt på maskinen, vil jeg nærmest se som en stor ulempe. Kontakten er stor og utdatert. Mini DisplayPort er royaltyfritt, men de kunne jo ha benyttet seg av Mini-DVI om de ikke vil få noe gratis fra "originalen".

Helt grei test, helt grei maskin, men å nevne den i samme utpust som et eple blir rett og slett spekulativt.

Den har HDMI. Mye mer utbredt enn Apples Mini Displayport som ingen vil bruke. Dell har også noe Apple mangler designmessig, detaljer.

 

For 14190,- for man i Dell-en: 2,53 Ghz Core 2 Duo, 4GB minne, 500GB 5400rpm HDD, ATI Radeon HD 3670 med 512GB GPU, 16 tommers skjerm med ekte widescreen med 1920x1080 og Blu-Ray spiller med DVD-brenner.

 

For over 2000,- mere, 16490,- får man i Macbook-en: 2,4 Ghz Core 2 Duo, 2GB minne, 250GB 5400rpm HDD, Nvidia 9600M GT med 256MB, 15 tommers laptop widescreen (16x10 og ikke vanlige 16x9, gir svarte striper når man ser film) med 1440x900 og DVD spiller med brenner.

 

Du kan altså betale 2300,- mer for en laptop som har mindre. Ikke bland OS med i dette, her snakker vi om laptopper ;)

Lenke til kommentar

Enig her. Det å sammenligne denne skapningen her med noen Macbook er det samme som å si at Toyota Avensis er inspirert av Auston Martin Vanquish fordi begge har hjul.

 

Dette er en PC, Macbook er en PC, der slutter også likhetene.

 

Bra utført test. Men som nevnt er overskriften i overkant spekulativ.

Denne ser ut som en hvilken som hellst annen PC der produsenten har tenkt "åhh la oss gjøre den pen" Og de lykkes bare hallveis.

 

Designmessig er Macbook sin unibody lysår fremfor samtlige andre produsenter.

 

(og nei, er ikke steve jobs disippel. Hater apple for alt som here DRM og monopolbeskyttelse, Men produkt og interaksjonsdesign, det kan dem)

 

EDIT: ser det ahr kommet enda en post mens jeg sskreiv. Og min mening er: Less is more!

 

Skal man ha detaljer bare for å ha detaljer, eller skal dem faktisk ha en funksjon? Design skal ha en funksjon. Kunst skal være pent.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Den har HDMI. Mye mer utbredt enn Apples Mini Displayport som ingen vil bruke. Dell har også noe Apple mangler designmessig, detaljer.

 

For 14190,- for man i Dell-en: 2,53 Ghz Core 2 Duo, 4GB minne, 500GB 5400rpm HDD, ATI Radeon HD 3670 med 512GB GPU, 16 tommers skjerm med ekte widescreen med 1920x1080 og Blu-Ray spiller med DVD-brenner.

 

For over 2000,- mere, 16490,- får man i Macbook-en: 2,4 Ghz Core 2 Duo, 2GB minne, 250GB 5400rpm HDD, Nvidia 9600M GT med 256MB, 15 tommers laptop widescreen (16x10 og ikke vanlige 16x9, gir svarte striper når man ser film) med 1440x900 og DVD spiller med brenner.

 

Du kan altså betale 2300,- mer for en laptop som har mindre. Ikke bland OS med i dette, her snakker vi om laptopper ;)

Nja, legg til et 9-cellers batteri som gjør Dell-maskinen litt mindre dårlig (men fortsatt laaangt svakere enn en MacBook Pro på batteritid), så begynner prisene å jevne seg ut. Legg til Vista Ultimate, dersom man skal ha tilnærmet lik OS-funksjonalitet - og prisene er nærmest identiske, rundt 16.500 for begge.

Og, som andre sier, MacBook med Unibody-konstruksjon er en særdeles stilren, kompakt og robust design, som Dell ikke er i nærheten av. Praktiske detaljer som styreflate med multitouch og optisk inn-/ut for lyd (også flekanal) får man veie opp mot den teoretiske fordelen med Blu-Ray (som de færreste trenger i en bærbar)...slik jeg ser det så er maskinene ganske jevnbyrdige spesifikasjonsmessig, og man gjør neppe noen stor tabbe hvilken man enn velger... ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Den har HDMI. Mye mer utbredt enn Apples Mini Displayport som ingen vil bruke. Dell har også noe Apple mangler designmessig, detaljer.

 

For 14190,- for man i Dell-en: 2,53 Ghz Core 2 Duo, 4GB minne, 500GB 5400rpm HDD, ATI Radeon HD 3670 med 512GB GPU, 16 tommers skjerm med ekte widescreen med 1920x1080 og Blu-Ray spiller med DVD-brenner.

 

For over 2000,- mere, 16490,- får man i Macbook-en: 2,4 Ghz Core 2 Duo, 2GB minne, 250GB 5400rpm HDD, Nvidia 9600M GT med 256MB, 15 tommers laptop widescreen (16x10 og ikke vanlige 16x9, gir svarte striper når man ser film) med 1440x900 og DVD spiller med brenner.

 

Du kan altså betale 2300,- mer for en laptop som har mindre. Ikke bland OS med i dette, her snakker vi om laptopper ;)

 

Hvor er HDMI kontakten? Så ikke noe til den. Videre leverer Dell maskiner med Mini Displayport, tenker på Adamo maskinen, som er vel den som kommer nærmest eplene designmessig. Den er jo omtrent som snytt ut av nesa til en CrackBook (den hvite plastlappen). Innlegget mitt er ikke et "Apple er bedre enn Dell", men et "Ikke sammenlikne denne med en Mac". Og det er ikke noe som heter Apple Mini Displayport. :p

Endret av spiffers
Lenke til kommentar
Hvor har Dell hentet inspirasjonen fra sa du? Det kan ikke være Apple, for den er ikke i nærheten av å kunne måle seg med en unibody-maskin, sånn rent designmessig. Billig plast med pianolakkfinish er ingen erstatning for et skall frest ut av en solid blokk aluminium, taster uten bakgrunnsbelysning, og en minimal trackflate er også langt i fra en eventuell inspirasjonskilde. At det videre er en vga-kontakt på maskinen, vil jeg nærmest se som en stor ulempe. Kontakten er stor og utdatert. Mini DisplayPort er royaltyfritt, men de kunne jo ha benyttet seg av Mini-DVI om de ikke vil få noe gratis fra "originalen".

Helt grei test, helt grei maskin, men å nevne den i samme utpust som et eple blir rett og slett spekulativt.

Den har HDMI. Mye mer utbredt enn Apples Mini Displayport som ingen vil bruke. Dell har også noe Apple mangler designmessig, detaljer.

 

For 14190,- for man i Dell-en: 2,53 Ghz Core 2 Duo, 4GB minne, 500GB 5400rpm HDD, ATI Radeon HD 3670 med 512GB GPU, 16 tommers skjerm med ekte widescreen med 1920x1080 og Blu-Ray spiller med DVD-brenner.

 

For over 2000,- mere, 16490,- får man i Macbook-en: 2,4 Ghz Core 2 Duo, 2GB minne, 250GB 5400rpm HDD, Nvidia 9600M GT med 256MB, 15 tommers laptop widescreen (16x10 og ikke vanlige 16x9, gir svarte striper når man ser film) med 1440x900 og DVD spiller med brenner.

 

Du kan altså betale 2300,- mer for en laptop som har mindre. Ikke bland OS med i dette, her snakker vi om laptopper ;)

Du kan ikke utelukke software fra denne beregningen, da det følger med software til en høyere butikkverdi med en mac (osx + ilife mot windows vista). Spesifikasjoner er heller ikke alt, skjermkvalitet, byggkvalitet og batteritid (strengt talt en spesifikasjon) kommer også inn. Jeg har ingen av maskinene, så jeg skal ikke si noe sikkert, men vet at macbookene scorer høyt på disse punktene.

Lenke til kommentar

Når det gjelder ren ytelse kommer det klart frem fra testen at Dell leverer mer for pengene.

Når det gjelder design er det ene innlegget mer usaklig enn det andre. Å påstå bastant at epler ser bedre ut enn denne Dellen svekker troverdigheten til forfatteren betydelig, da han eller hun åpenbart ikke er objektiv og kun ser en side av saken, sin egen.

Selv synes jeg denne så veldig fin ut, og designmessig ville jeg valgt den fremfor et eple. (Ser du hva jeg gjorde? Jeg poengterte at det var min mening, og ingen fasit. Fordi det finnes faktisk ikke).

Lenke til kommentar

hater at "Full HD" nå skal brukes som et kvalitetsstempel på skjermer. pc-skjermer har jo hatt "Full HD" - og mere til - i årevis!

 

i stedet gir de meg mindre plass i høyden enn før og kaller det "bedre"?! om alt jeg gjør på en skjerm er å se film, kjøper jeg en TV! noen av oss bruker fortsatt nettet og tekstdokumenter og slike utrolig gammeldagse ting, og de er fortsatt på høykant!

 

jada, to dokumenter ved siden av hverandre er tøft på STORE widescreen-skjermer, men det holder nå! ikke ta mer av skjermhøyden min! 1200 piksler minimum, takk!

 

 

</utblåsning>

Lenke til kommentar

Måtte nylig innstallere 2stk 13 tommer dell studio maskiner, rett etter at jeg hadde jobbet med en fujitsu (av de nye modellene).

 

Bestemte meg der og da for å prøve å unngå å kjøpe en dell usett, -det er noe med den ekle følelsen av at ett eller annet ligger og henger i bakgrunnen. (Har slitt med det samme på min HP nc6320, som alltid føles treig med windows xp, på tross av at den er nyinstallert, med 4GiB minne, rask harddisk (7200RPM) og Core 2. Samme maskin føles langt bedre med Linux selv om den skuffer der også, og min enkle konklusjon er at det er et driverproblem. For Windows XP kan være raskt på svakere spesifikasjoner, det vet vi alle..)

Lenke til kommentar
Når det gjelder ren ytelse kommer det klart frem fra testen at Dell leverer mer for pengene.

Når det gjelder design er det ene innlegget mer usaklig enn det andre. Å påstå bastant at epler ser bedre ut enn denne Dellen svekker troverdigheten til forfatteren betydelig, da han eller hun åpenbart ikke er objektiv og kun ser en side av saken, sin egen.

Selv synes jeg denne så veldig fin ut, og designmessig ville jeg valgt den fremfor et eple. (Ser du hva jeg gjorde? Jeg poengterte at det var min mening, og ingen fasit. Fordi det finnes faktisk ikke).

Regner med det er meg du sikter til her :)

Og min mening er:
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Kan umulig være en utfordrer til Apple, så lenge den leveres med verdens minst sikre og brukervennlige OS; Windows.

 

Utfordre? Windows har jo pulverisert MacOS i alle år, og kommer nok alltid til å gjøre det.

 

Skulle gjerne likt å vite hva du legger i pulverisere ?

Lenke til kommentar
Kan umulig være en utfordrer til Apple, så lenge den leveres med verdens minst sikre og brukervennlige OS; Windows.

 

Utfordre? Windows har jo pulverisert MacOS i alle år, og kommer nok alltid til å gjøre det.

Heh? Pulverisert? Ikke gjør den gamle tabben at du tror at høy markedsandel er synonymt med kvalitet da...jeg foretrekker i alle fall sjeldent de produktene som selger i størst antall, men legger gjerne listen et hakk eller to høyere enn som så... ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Denne artikkelen var noko uklar, eg forstod ikkje heilt.

Kor fann dykk den gode designen? Det kan faen meg ikkje ha vært på denne stakkarslege jævelen iallefall. Dell XPS er eit tragisk stykke Dell. Stygg utsjåande som vil vere pent men berre er mislykka, bedriten maskinvare, og elendig kvalitet. Her er det faen meg hurtiglim og gaffa som gjeld i sammensveisingprosessen.

Me er ein heil skuleklasse som har Dell XPS M1710 og sjølv er eg på tredje hovudkort. Vel, eg har no brukt maskina litt til å surfe på nett å opne Photoshop i ny og ne, men skal ikkje ein slik maskine tåle såpass?

Nei kjenner eg Dell rett yt nok denne like elendig. Berre gi den 3 dager.

Endret av steffenz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...