Gå til innhold

Info om Core i5 er ute


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kansje liksså godt å hoppe over hele serien spørs pris på hovedkorte da :hmm:

virker for min del at alle som først skal ha seg ett nytt oppsett kan legge i litt til å deretter sitte igjen med i7,

å får de med litt mindre budsjett så tenker jeg no at lga775 c2q fungerer utmerker :)

Lenke til kommentar

Å likestille C2D med AM2 blir helt fjernt for meg. Etter min mening har Intel aldri hatt noe som er så fleksibelt og langtlevende som AM2/AM2+ sokkelen har vært ift. CPU.

 

Jeg har nå snart min 3. eller 4. generasjon CPU i en AM2+ barebone. Og AM3 ser ut til å ta dette ennå et hakk videre. Helt rått spør du meg.

 

Ci5 blir hverken fugl eller fisk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Dette lyder ikke helt bra, vell vi får se hvordan ytelsen blir.

Gapet mellom i7 og Core 2 serien og Phenom 2 er ikke så veldig stort.

Så for å matche Phenom 2 sin ytelse per krone så må Intel ha fart og da er faren stor for at den vil komme for nært i7 og da slakter den ene.

 

Nesten som Volkswagen's Passat og Golf i stasjonsvogn utgave, de virker til å spise av samme marked og konkurrere med hverandre.

Lenke til kommentar
Ci5 ser eg ikke poenget i tbh. Med mindre de klokker så det holder og ikke generere like mye varme som Ci7

Hvordan er det fysisk mulig å ikke se poenget med Core i5? Sveiset noe i det siste? Det er den prosessoren som kommer til å bli levert i 70%++ av alle desktopmaskiner fra Intel i 2010. Core i7 er jo bare et blaff i dette markedet. Den er alt for dyr og effektslukende og leverer mye mer CPU kraft enn de aller fleste strengt tatt behøver. Ikke bare er Ci7 dyr i seg selv, men den er også konstruert slik at den drar opp kostnaden på mange andre komponenter i maskina. Slik som PSU, RAM, hovedkort og kjøler. Den tvinger også frem fysisk store maskiner, noe Ci5 løser mye bedre.

 

For all del det er ikke noe galt med Ci7, det er en genial server og high-end workstation design som er blitt lemlestet litt for å ikke passe i servermarkedet, men det er da for svingende ikke noen god desktop CPU.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Jeg ser pointet i core I5, men ikke Core I7.

Alt for smal bredde for spillere men helt greit for enkelt oppset tipper jeg hmm.gif

 

Bredde ? minnebåndbredde ?

28 gb/s gir jo lite ytelses fordeler, se amd phenom II DDR2 vs DDR3.

Dette er test som har likt chipset, cpu, eneste som spiller inn er faktisk minnet, og ett hk, du finner reviews med DFI og Asus kort, de er mer eller mindre identiske, som gir best resultat for å sammenligne.

 

Ellers, Core I5 og PHII vil konkurere, dualcore core I5 vs tricore og quads... vell der sliter vell amd veldig da...

 

Hvis det kommer noen dualcore I5, noe jeg håper for intel sin skyld de har tenkt på, med hyperthreading vil de konkurere veldig dyktig mot amd sin tricore, til en lavere produksjons kostnad, amd vil nok pushe hardt for å være med i gamet, og satse på at bulldozer vil være bra.

 

Core I5 er ca likt som I7, høyere QPI, og 2 kanals minne, annerledes sokkel, og så vidt jeg vet, P55 istede for X58.

 

Ellers er det ikke store forandringer.

Lenke til kommentar

Skuffende artikkel WheelMan...

 

Det er flere viktige forskjeller mellom Core i5 og i7 som du burde nevnt.

 

En av hovedforskjellene mellom i5 og i7 er pris. i5 blir billigere, som artiklen allerede påpeker så fjernes en av minnekontrollerene. QuickPath fjernes også. På Core i5 er PCI Express kontrollerer integrert i prosessoren, samt en "DMI" buss for å kommunisere med south-bridge. Behovet for kun en brikke på hovedkortet kommer til å redusere kostnadene på hovedkortet.

 

Når det gjelder Core 2 og LGA775 så kommer de produktene til å fases sakte ut etter at i5 er lansert.

Lenke til kommentar
Hvis det kommer noen dualcore I5, noe jeg håper for intel sin skyld de har tenkt på, med hyperthreading vil de konkurere veldig dyktig mot amd sin tricore, til en lavere produksjons kostnad, amd vil nok pushe hardt for å være med i gamet, og satse på at bulldozer vil være bra.

 

Core I5 er ca likt som I7, høyere QPI, og 2 kanals minne, annerledes sokkel, og så vidt jeg vet, P55 istede for X58.

 

Ellers er det ikke store forandringer.

Dual core Ci5 er definitivt en sweetspot for et veldig stort marked. Spørs bare om Intel har råd til å selge de billig nok.

Lenke til kommentar
Det gjennstår å se hvor i5 ender opp på ytelseskalaen.

Faktisk så tror jeg personlig at etter amputeringene som er utført så kommer ytelsen til å bli ganske så lik Phenom II.

Neppe, jeg tror ytelsen i applikasjoner som ikke er minneintensive kommer til å være ganske lik Core i7 sin ytelse.

 

Klarer ikke å se at Core i5 er spesielt "amputert"...

Lenke til kommentar
Det gjennstår å se hvor i5 ender opp på ytelseskalaen.

Faktisk så tror jeg personlig at etter amputeringene som er utført så kommer ytelsen til å bli ganske så lik Phenom II.

Neppe, jeg tror ytelsen i applikasjoner som ikke er minneintensive kommer til å være ganske lik Core i7 sin ytelse.

 

Klarer ikke å se at Core i5 er spesielt "amputert"...

Kan faktisk få bedre ytelse i noen spill siden GPU vil kommunisere bedre med CPU og RAM enn på en Ci7 plattform!

Lenke til kommentar

3700,- for 2.93ghz minner ikke mye om "billigmodell" eller "lillebror" priser, og 1800,- for 130mhz ekstra fra mellomste til største virker ekstremt. Prisene på P55 kortene må ikke være mange kronene over tusenlappen før denne platformen blir vrien å selge... For å velge denne fremfor AM3 og 955 CPU'en må den være helt på høyde med Ci7, og kommer de med noe PCIe 8x-8x eller andre begrensninger på P55, så blir nok mange mer fristet av konkurrenten da...

 

Jaja :blink:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Den er amputert i forhold til i7 :

 

Tokanals minne vs i7 Trippelkanal.

Ikke Hyperthreading på de billigste modellene og mangel på vpro.

 

Jeg tror fortsatt at ytelsen ikke blir veldig bra. Et av de store poengene med i7 var jo den "enorme" minnebåndbredden den hadde. Legger disse cpu'ene seg kun 10% over c2d eller quads så er det jo egentlig ikke noe å juble for.

Lenke til kommentar
Ci5 ser eg ikke poenget i tbh. Med mindre de klokker så det holder og ikke generere like mye varme som Ci7

Hvordan er det fysisk mulig å ikke se poenget med Core i5? Sveiset noe i det siste? Det er den prosessoren som kommer til å bli levert i 70%++ av alle desktopmaskiner fra Intel i 2010. Core i7 er jo bare et blaff i dette markedet. Den er alt for dyr og effektslukende og leverer mye mer CPU kraft enn de aller fleste strengt tatt behøver. Ikke bare er Ci7 dyr i seg selv, men den er også konstruert slik at den drar opp kostnaden på mange andre komponenter i maskina. Slik som PSU, RAM, hovedkort og kjøler. Den tvinger også frem fysisk store maskiner, noe Ci5 løser mye bedre.

 

For all del det er ikke noe galt med Ci7, det er en genial server og high-end workstation design som er blitt lemlestet litt for å ikke passe i servermarkedet, men det er da for svingende ikke noen god desktop CPU.

 

Trur jeg heller spytter i et par kroner for et bedre system. Prisen på Ci5 var for høg på cpu. Du sparer noen lapper på HK hvis de ikke blir overpriset og slipper unna med x1 fysisk rambrikke. Big deal. Jeg ser forsatt ikke poenget, Core2 system gir mer for pengene en Ci5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...