Gå til innhold

Test: Antispionprogrammer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant at Defender fant null og niks. Men ellers så viser jo testen noe som er et klart problem blandt disse verktøyene.

 

1. De tar ikke alt

2. Det er ikke lett å fjerne alt. Ofte må man kjøre prosessen 2-3+ ganger.

3. Gir falsk trygghet.

 

Det som ville ha vært MER interessant er om disse verktøyene er bedre/dårlige når de konkurrerer mot antivirus produkter (norton, mcafee, nod32, avg, etc) som de fleste av oss legger vår lit til.

 

Slike verktøy som var i denne testen, er den gjennomsnittlige ola dunk totalt ukjent med. De får som regel anbefaling fra sin lokale nerd, når problemene er som værst. Men anti virus har dem...

Lenke til kommentar
Er virkelig spyware noe utbredt problem i disse dager hvis man har en oppdatert maskin og normale surfevaner?

 

Husker jeg pleide kjøre disse programmene for et par år siden, men da de kun fant ufarlige cookies uansett så droppet jeg det etterhvert.

 

Har du normale surfevaner, så går det kanskje greit. Jeg har knapt hatt virus/spyware/adware på mine private pcer. Men herregud for spyware/adware og virus jeg finner på pcer jeg ofte fikser hos folk som ikke har like mye kontroll på hva de surfer på og hva de åpner og ikke åpner av vedlegg etc.

Den siste pcen jeg fikset forrige uke, hadde 164 filer med virus/spyware/adware, rundt 40 ulike utgaver av ting.

Pcen brukte 16 minutter på å starte opp (XP pro). Tar nå ca 2-3 minutter å starte opp etter at alt er fjernet.

 

Personlig bruker jeg alltid superantispyware og har gjort det i lang tid nå. Men som testen sier, så må du gjerne scanne gjentatte ganger før alt er borte.

Har vel kjøpt 10 lisenser til mine egne pcer og virtuelle pcer, og legger inn gratis utgaven på alle pcer jeg fikser. :thumbup:

Lenke til kommentar

Min erfaring er at antivirusprogrammer ikke er spesielt gode mot spyware. Denne gangen er jeg enig med arsæll når det kommer til kombinasjonen superantispyware og malwarebytes (selv om jeg også bruker combofix, msnfix, smithandfreaudfix og div andre småtrix i tillegg) når man skal rense en infisert maskin. Det er som regel en kombinasjon av antispywareprodukter som er løsningen.

 

Arsæll: Thumbs up! Denne testen var mye bedre gjennomført enn den forrige antispyware testen du publiserte! BRA.

 

Hadde du slengt på de programmene jeg nevner ovenfor også for "viderekommende" så hadde jeg blitt imponert ;)

Lenke til kommentar

Bra artikkel, dette liker vi!

Er også fornøyd med at det programmet jeg har brukt i lengre tid, superantispyware gikk av med seieren, og kom på en veldig god 2dreplass når det gjelder hvor mye den finner.

Programmet (betalingsversjonen) ligger fint i bakgrunnen, merkes ikke, og oppdateres jevnt og stødig. Veldig effektivt.

Lenke til kommentar
Er virkelig spyware noe utbredt problem i disse dager hvis man har en oppdatert maskin og normale surfevaner?

...

Så sant du virkelig holder deg oppdatert så går det stort sett bra men selv om MS etterhvert har blitt ganske flinke til å tette produktene sine så er det fortsatt fullt mulig å bli smittet via tredjepartsprogrammer. Her jeg jobber så er flash player den største synderen siste halvåret. Da snakker vi om at brukere har blitt smittet uten egen innvirkning ved at de har surfet på helt streite nettsteder.

Lenke til kommentar
Er virkelig spyware noe utbredt problem i disse dager hvis man har en oppdatert maskin og normale surfevaner?

...

Så sant du virkelig holder deg oppdatert så går det stort sett bra men selv om MS etterhvert har blitt ganske flinke til å tette produktene sine så er det fortsatt fullt mulig å bli smittet via tredjepartsprogrammer. Her jeg jobber så er flash player den største synderen siste halvåret. Da snakker vi om at brukere har blitt smittet uten egen innvirkning ved at de har surfet på helt streite nettsteder.

en annen sak er at en siste tiden har sett forskjellig slikt spredd via reklamebannere.

 

altså at en kan surfe på helt greie sider, men likevel plukke opp svineri fordi reklamebanneren inneholder underfundigheter.

Lenke til kommentar

Og hvilket svineri helt konkret er det man kan oppleve å få? Jeg har som sagt ikke brukt dette på noen år og har ikke lagt merke til noe tull på noen av mine maskiner. Morro å bare tatt en scan for å sjekke om jeg har plukket opp noe. Isåfall så har det ikke gitt noen merkbar effekt for meg.

Lenke til kommentar
synes det er litt morsomt at superantispyware rapporterer 1700 trusler når det bare er 30 kjente spyware å finne.

 

(...)

Jeg driver også på å stusser litt her. Er det virkelig slik at de andre programmene er forferdelig dårlige, eller er det slik at det aller meste ikke er en trussel.

 

Og blir ikke testen litt skrudd hvis man teller hvem som finner flest trusler og ikke hva man finner? Er litt skeptisk, og skulle gjerne sett en oppfølging av artikkelen slik at man fikk med seg hva man eller luker ut med ett slikt program.

Lenke til kommentar
Til slutt kan vi si at alle antispionprogrammene vi testet klarte å fjerne alle truslene som ble funnet. Vi måtte riktignok skanne flere enn én gang, men truslene ble altså i alle tilfeller til slutt fjernet.

 

Vil det si at Windows Defender fant det også, eller er det alle untatt defender?

 

Hvis den også klarte det, er den da ikke heeeelt ubrukelig... Trenger kanskje flere forsøk, men klarer det til slutt.

Lenke til kommentar
Til slutt kan vi si at alle antispionprogrammene vi testet klarte å fjerne alle truslene som ble funnet. Vi måtte riktignok skanne flere enn én gang, men truslene ble altså i alle tilfeller til slutt fjernet.

 

Vil det si at Windows Defender fant det også, eller er det alle untatt defender?

 

Hvis den også klarte det, er den da ikke heeeelt ubrukelig... Trenger kanskje flere forsøk, men klarer det til slutt.

 

Slik jeg tolker artikkelen sier den at alle antispionprogrammene klarte å fjerne alle truslene de fant. Windows Defender fant ingen, og har derfor ikke kunnet fjerne noen heller.

Det passer i alle fall med konklusjonen om at det er ubrukelig som antispionprogram.

Lenke til kommentar
Er virkelig spyware noe utbredt problem i disse dager hvis man har en oppdatert maskin og normale surfevaner?

 

Husker jeg pleide kjøre disse programmene for et par år siden, men da de kun fant ufarlige cookies uansett så droppet jeg det etterhvert.

 

Jeg vil si:

Et rungende JA!

 

Desverre så er det slik at veldig mange fortsatt har dårlig kunnskap om datamaskiner, programvare og sikkerhet.

Nå blir det skjeldnere og skjeldnere jeg gidder å belaste meg selv med "private supportoppdrag" for alskens folk jeg ramler over. Men fortsatt så er det slik at personer i kategorien "ola dunk", eller gjennomsnittsmannen(og kvinnen) på gata om du vil, har virus + spyware, og ikke skjønner det.

 

Det er ikke så stort problem som det var for 3-5år siden, men det er der fortsatt i stor nok utstrekning til at jeg syns det er problematisk.

 

For mange kjører antivirus utgått på dato.

For mange vet ikke om spyware og de verktøyene

For mange har uhumskheter

For mange vet ikke å holde seg til trygge sider.

 

Spyware idag er mye roligere enn for 3-5år siden, da de installerte popup reklame. Idag så legger de inn klienter som melder inn maskinen i spam-nettverk o.l.

Et bra spyware er et du ikke vet om, og det går igjen i både virus og spyware.

 

Men holder man seg patchet så unngår man mye ræl.

 

Personlig så håper jeg at MS tar etter FF når det gjelder oppdateringer. FF begynner jo å ligne en sveitserost, men der oppdaterer FF seg selv uten spørsmål. Så kan man jo diskutere den praksisen, men jeg syns det er den riktige veien spesielt hos private personer.

Men det er mye å hente på bedrifter, for de er drittreige og er definitivt blandt de største problemene.

Lenke til kommentar

Dette tallet som programmene oppgir på antall "treff", er jo helt tragisk å måle noe som helst utifra, før man vet(og opplyser om) hvordan programmene kommer frem til disse. Hvis alle filene som et spesielt spionprogram inneholder telles som individuelle treff, vil ikke det si at den fant noe mer enn et program som enten ikke bryr seg om de ufarlige filene, eller tar flere filer som ett treff.

Lenke til kommentar

Vel da har jeg tatt en scan med SUPERAntiSpyware av jobb-PCen min. En 2 år gammel Win XP installasjon, med automatiske oppdateringer, oppdatert antivirus og windows firewall.

 

1 time og fem minutter tok scannen, tok selvsagt den grundige varianten for å være sikker på at den fikk med seg alle ulumskhetene. Treffene var sjokkerende nok hele FEM Tracking cookie..! :ohmy:

 

Så da var det ikke annet å gjøre enn å formatere maskinen og låse den inn i et mørkt skap uten internett tilgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...