Gå til innhold

AMD sekskjerne i mai


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tviler på at denne vil kunne hevde seg så ufattelig mye. Det er jo i og for seg bare en eksisterende prosessor med fler kjerner. Det AMD trenger er en helt ny arkitektur. Håper å ber at Bulldozer blir en suksess. Men med den lanserings datoen de har på den ser det svart ut.

Endret av Revox
Lenke til kommentar
Min neste PC blir AMD, kun for å støtte AMD. Håper AMD slår hardt tilbake på Intel med sin nye 6 kjerne. Venter i spenning til Mai måned! :D

Dette blir kun prosessorer for servere og kraftige arbeidstasjoner (Opteron).

Det kommer nok til å hjelpe litt mot Nehalem, men ikke nok til å matche Intel på rå ytelse eller ytelse per watt.

 

Egentlig var denne prosessoren planlagt til høsten. blir spennende å se om dette kun er en papirlansering, eller om de har klare volum av prosessorene. Håper uansett AMD ikke rusher et produkt til markedet...

Lenke til kommentar

Skriv din kommentar.... ja jeg skal prøve.

 

What's the f...ing point? 6 kjerner? 7 kjerner? Eller skryte av kjernene? Who cares. Jeg kan ikke bry meg mindre om noen skryter til meg om at de har 100 kjerner. Det er fortsatt store mangler før man opplever store fordeler av alle disse dustete kjernene.

Lenke til kommentar
What's the f...ing point? 6 kjerner? 7 kjerner? Eller skryte av kjernene? Who cares. Jeg kan ikke bry meg mindre om noen skryter til meg om at de har 100 kjerner. Det er fortsatt store mangler før man opplever store fordeler av alle disse dustete kjernene.

Snakk om å drite seg ut! :)

 

For servere og arbeidsstasjoner så er det veldig stort poeng med alle disse f...ing kjernene du snakker om. Der er veldig mange av arbeidslastene meget godt trådet, og støtter flere prosessorer.

 

Neste gang anbefaler jeg deg å sette deg inn i hva du kommenterer for du slenger ut håpløse påstander. Hadde du tatt deg bryet med å titte over artikkelen så hadde du sett at det var snakk om AMD sine Opteron prosessorer beregnet for servere.

Lenke til kommentar

Jo dette er ikke 6 kjerner for oss forbrukere, derfor mine første post var ett spørsmål.

Jeg savner flere kjerner når jeg driver på med multitasking, og 4 begynner allerede å vise sine svakheter, spesielt om det skal komprimeres filer samtidig som en annen oppgave skal kjøres, da får du i allefall kjørt kjernene skikkelig.

 

Så en 6'er hadde vært kjekt og 8 hadde vært optimalt.

Dessverre betyr dette at jeg har måttet gå over til server sokkel men en stiv pris og manglende på GPU fronten (SLi og CrossFire for eksempel)

Skulle jeg hatt noe slikt så står kun SkullTrail igjen med sin stive pris og noe begrensende specs.

Lenke til kommentar
Skriv din kommentar.... ja jeg skal prøve.

 

What's the f...ing point? 6 kjerner? 7 kjerner? Eller skryte av kjernene? Who cares. Jeg kan ikke bry meg mindre om noen skryter til meg om at de har 100 kjerner. Det er fortsatt store mangler før man opplever store fordeler av alle disse dustete kjernene.

 

HELT ENIG! Alle vet vel at Crysis kun utnytter 2 kjerner effektivt, så sett heller i gang med å øk klokkefrekvensen til 5ghz!

Lenke til kommentar
Skriv din kommentar.... ja jeg skal prøve.

 

What's the f...ing point? 6 kjerner? 7 kjerner? Eller skryte av kjernene? Who cares. Jeg kan ikke bry meg mindre om noen skryter til meg om at de har 100 kjerner. Det er fortsatt store mangler før man opplever store fordeler av alle disse dustete kjernene.

 

HELT ENIG! Alle vet vel at Crysis kun utnytter 2 kjerner effektivt, så sett heller i gang med å øk klokkefrekvensen til 5ghz!

 

Helt enig, AMD bør legge alle kluter til for at du skal få kunne spele Crysis, med en CPU som har en klokkefrekvens på 5Ghz! Har ikkje AMD fått med seg at Crysis krever sin del eller? Blir rett og slett forbanna!

 

Men fra spøk til alvor, problemmet med å øke klokkefrekvensen er at det blir varmt, veldig varmt. Til det blir funnet opp nokre geniale kjølesystem som holder både klokkefrekvensen og levetida på CPU'en oppe, samtidig som den er billig, er det ikkje so altfor mykje meir dei kan få pressa ut av en CPU...

Endret av PanzerLoco
Lenke til kommentar
Men fra spøk til alvor, problemmet med å øke klokkefrekvensen er at det blir varmt, veldig varmt. Til det blir funnet opp nokre geniale kjølesystem som holder både klokkefrekvensen og levetida på CPU'en oppe, samtidig som den er billig, er det ikkje so altfor mykje meir dei kan få pressa ut av en CPU...

Jeg skjønner ikke helt problemet med å lage prosessorer beregnet på vannkjøling eller evt fasekjøling. Med prisene på de kraftigste prosessorene er det jo omtrent bare folk med anledning til å benytte disse som kjøper uansett.

Jeg hadde glatt oppgradert til en Phenom II x4 4,5 eller 5,0Ghz med vannkjøling.

 

En annen idè hadde jo vært å lage multicore prosessorer med asymetriske/forskjellige kjerner. F.eks. 2 høyt klokkede vanlige kjerner for å få unna singelthread oppgaver fort, et floating point cluster (tilsvarende GPU), og et integer cluster. Nå er jeg ikke noen ekspert på prosessorarkitektur, så det er ikke sikkert dette er det mest optimale, men dere tar i alle fall konseptet? Sånn ellers ønsker jeg meg at ATI og nVidia samarbeider om felles API for GPGPU så vi kan få generell støtte for det i OS og det meste av programmer. De fleste nyere GPUer er jo overlegne på floatingpoint og multithread. Mitt 4870x2 har jo f.eks 1600 "kjerner" eller shaders :)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...