Gå til innhold

WD blir grønnere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
WD blir grønnere

Er det bare meg som tenker 4200 rpm? Når WD ble "grønn" så reduserte de rotasjonshastigheten fra 7200 til 5400 rpm. Når de så hevder at de blir grønnere tenker jeg med en gang på neste trinn nedover på stigen: 4200 rpm. Men, jeg skal ikke være så alt for pessimistisk. De beholder nok hastigheten på 5400 rpm.

 

Rotational speed (rpm): IntelliPower

Står det spesifikt i pressemeldingen at den har 7200 rpm eller er dette bare WDs vanlige tåkeprat rundt rotasjonshastigheten på de "grønne" diskene sine? Tidligere har tåkepraten vist seg å bety kontinuerlig 5400rpm på alle WDs Green Power-disker.

 

JKJK: Ser du 5400rpm bekreftet sort på hvitt noen steder? Eller 7200rpm for den saks skyld?

Lenke til kommentar

wd har jeg lite sans for. makan til plagsomme disker skal du lete lenge etter. har ett par eksterne disker og det er utrolig irriterende at de slår seg av når det passer de, og på igjen sporadisk noe som fører til at når jeg åpner visse programmer eller tømmer søppeldunken bruker de 7-8 sekunder på å slå seg på i tillegg til at alt annet som kjører fryser i mellom tiden.

pfft, forbanna tull. neste eksterne disk blir samsung, eneste diskene som er stille nok. wd er bare til mer bry enn det er verdt.

at de blir grønnere bryr jeg meg lite om, blir aldri en ny wd her på huset.

Lenke til kommentar

THx1138: Jeg har også WD Mybook. Disse egner seg IKKE I DET HELE TATT til bruk som aktiv lagring koblet til på USB. De er derimot perfekte for langtidslagring og backup. Du kobler de til når du skal ha noe inn/ut, og så setter du de på hylla igjen til neste gang du trenger de.

Hvis du ønsker aktiv lagring koblet til eksternt, så kjøp en docking stasjon med USB/eSATA (hvis du har). Disse gir mye bedre kjøling til diskene, siden mesteparten av overflaten er i friluft. I tillegg er det lett å bytte mellom mange disker du kan ha liggende om du trenger mer plass.

 

Jeg har ikke noe problem med at WD lager GP diskene sine med 5400RPM, så lenge det betyr mindre temperatur og mindre støy (strøm og "grønn" driter jeg i). Dette med høy lagringskapasitet for bulk lagring minner meg på en kort diskusjon jeg hadde med Simen1 for en tid tilbake. Er det bare meg som ønsker meg 5,25" harddisk med 3x00/4200 RPM med ca 8-10TB? Jeg liker ikke helt krympingen av harddisker til 2,5" som den kommende standarden heller, la heller SSD ta over det segmentet, og så kan harddisker fokusere på det de er best på, masselagring uten ekstrem ytelse.

Lenke til kommentar

Selv er jeg samsung fan, og vært det noen år. Ja de er stille, aldri no kødd. Har en haug ulike disker, og de er sikkert litt treigere enn wd, men det er ikke mye.

 

Trodde nå at WD hadde blitt både stille og bra. Så noen kommentarer her overasker litt.

 

Men 5400/7200 for en server farm er vel same shit regner jeg med. Jo flere disker du har, des mer strøm sparer man ved å velge strømgjerrige løsninger.

 

Kanskje det er det WD forsøker å gjøre, å posisjonere seg mot bedrifter siden SSD kommer til å ta over hos forbrukere. Er jo ikke snakk om viss, men heller når.

Lenke til kommentar

Jeg kunne godt tenkt meg disker med 4200 rpm og 1TB for bruk i lagringsløsninger, der grensesnittet som regel er flaskehalsen (USB 2.0, de fleste NAS med dårlig nettverksytelse :roll: ) Kanskje t.o.m 3600 rpm hadde vært nok? mindre støy, vibrasjoner, effektbruk, bare fordeler som jeg ser det.

Lenke til kommentar

Har nå 6stk GP disker i storage serveren min, alle har erstattet Samsung disker som ble spesifikt kjøpt inn fordi de var stille og kjølige. GP diskene gjorde dette enda bedre, pluss at de betraktelig minsket det største problemet med Samsung diskene (som var 7200) nemlig resonansstøy. Passer mitt behov perfekt.

 

En ting jeg lurte på med spesifikasjonene; hva i alle dager er "doble prosessorer, og hva innebærer det?

Lenke til kommentar
Jeg har ikke noe problem med at WD lager GP diskene sine med 5400RPM, så lenge det betyr mindre temperatur og mindre støy (strøm og "grønn" driter jeg i).

.. men WD kunne i det minste vært ærlige og åpne om rotasjonshastigheten.

 

Dette med høy lagringskapasitet for bulk lagring minner meg på en kort diskusjon jeg hadde med Simen1 for en tid tilbake. Er det bare meg som ønsker meg 5,25" harddisk med 3x00/4200 RPM med ca 8-10TB? Jeg liker ikke helt krympingen av harddisker til 2,5" som den kommende standarden heller, la heller SSD ta over det segmentet, og så kan harddisker fokusere på det de er best på, masselagring uten ekstrem ytelse.

Jeg husker det og ønsker meg også en sakteroterende snurredisk med 8-10TB til ~1500 kr :)

Lenke til kommentar

Ikke noe galt med WD-disker. De gjør det stort sett bra i tester, men det er jo viktig å velge disker som er egnet til det de skal brukes til. Det gjelder uansett merke, og jeg synes faktisk WD gjør en bra jobb med å posisjonere seg med ulike serier. WD GP-diskene gir lavt effektforbruk, lite støy og varme, og til dels høy kapasitet. Vil du ha bra ytelse og bra kapaistet er det WD Caviar Black som gjelder, mens topp ytelse og begrenset kapasitet får du med WDs Raptor-disker. I tillegg finnes det server-disker beregnet på kontinuerlig drift. Både Black-diskene og serverdiskene er 7200rpm. Den som vil vite mer om disse og andre merker kan jo lese denne testen fra xbits labs:

http://www.xbitlabs.com/articles/storage/d...dd-roundup.html

 

Når det gjelder eksterne disker så må man ha eSATA-grensesnitt for å få tilnærmet like god ytelse som på en intern disk, med USB eller Firewire skal det mye til for at disken skal bli flaskehalsen.

 

Edit: Enig med Simen at WD gjerne kunne vært tydligere på omdreiningshastighetene på GP-diskene.

 

Edit2: Rettet skrivefeil

Endret av se#
Lenke til kommentar
Jeg kunne godt tenkt meg disker med 4200 rpm og 1TB for bruk i lagringsløsninger, der grensesnittet som regel er flaskehalsen (USB 2.0, de fleste NAS med dårlig nettverksytelse :roll: ) Kanskje t.o.m 3600 rpm hadde vært nok? mindre støy, vibrasjoner, effektbruk, bare fordeler som jeg ser det.

 

Dette står på ønskelista mi også! Det er grenser for hvor lav aksesstid en trenger på en NAS / backupløsning. Lavere RPM vil kanskje også føre til mindre mekanisk slitasje?

Lenke til kommentar
Er det bare meg som ønsker meg 5,25" harddisk med 3x00/4200 RPM med ca 8-10TB? Jeg liker ikke helt krympingen av harddisker til 2,5" som den kommende standarden heller, la heller SSD ta over det segmentet, og så kan harddisker fokusere på det de er best på, masselagring uten ekstrem ytelse.

 

Vi hadde jo Quantum Bigfoot diskene for 15 år siden, så det burde jo være mulig å gjøre igjen:

 

http://www.storagereview.com/articles/9811/981129qmbfts.html

Lenke til kommentar
Er det bare meg som ønsker meg 5,25" harddisk med 3x00/4200 RPM med ca 8-10TB? Jeg liker ikke helt krympingen av harddisker til 2,5" som den kommende standarden heller, la heller SSD ta over det segmentet, og så kan harddisker fokusere på det de er best på, masselagring uten ekstrem ytelse.

 

Vi hadde jo Quantum Bigfoot diskene for 15 år siden, så det burde jo være mulig å gjøre igjen:

 

http://www.storagereview.com/articles/9811/981129qmbfts.html

 

Det er opplagt mulig å gjøre. Jeg ikke er sikker på om det er mulig å få til like stor datatetthet på større plater, men en 5.25 tommers plate ville jo uansett kunne fått mye større total kapasitet enn en 3.5 tommers.

 

Problemet er nok ikke i teknologi, men i produsentenes tro på at markedet for en 10TB (litt treg) disk er der. Personlig ville jeg kjøpt en slik enhet hvis prisen var alt for høy.

Lenke til kommentar

Sorry... nei jeg ser ingen rotasjonshastighet sort på hvitt noen steder. Jeg regnet bare med at de lå i samme sjiktet som de andre GP-diskene. Jeg er helt enig i at de burde oppgitt rotasjonshastigheten.

 

Finnes det ikke noen måte å lese av rotasjonshastigheten på? Hadde hw-no fortsatt hatt litt tæl så hadde noen laget en artikkel der man tok av lokket og målte rpm med et digitalt tachometer. "Vi avdekker gp-diskenes hemmelighet!" Men neida. Det er sikkert for mye jobb for dagens "journalister".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...