Gå til innhold

Minibærbar med Windows 7 Starter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
...eller så kan man kjøpe netbooken sin med Linux, og ikke bare spare penger, men også selv bestemme hvor mye software man vil kjøre?

Hvordan føler Microsoft at dette er god markedstaktikk? Satser de på at folk er dumme, eller at samtlige skal oppgradere?

 

Eller kanskje folk vil ha et OS som er for andre enn sære Linux-elskende studenter?

Lenke til kommentar
...eller så kan man kjøpe netbooken sin med Linux, og ikke bare spare penger, men også selv bestemme hvor mye software man vil kjøre?

Hvordan føler Microsoft at dette er god markedstaktikk? Satser de på at folk er dumme, eller at samtlige skal oppgradere?

 

Eller kanskje folk vil ha et OS som er for andre enn sære Linux-elskende studenter?

Tulling. En godt integrert og veldesignet Linux-distribusjon for netbooks er brukelig fullt på linje med MS Windows. En Netbook har ikke det samme bruksområdet som en vanlig bærbar PC, så her er det jo kun fordeler med å velge en Linux-versjon.

Lenke til kommentar
...eller så kan man kjøpe netbooken sin med Linux, og ikke bare spare penger, men også selv bestemme hvor mye software man vil kjøre?

Du får større frihet med linux men drastisk dårligere utvalg på software. Kanskje du klarer deg med det linux har å by på, kanskje ikke...

 

 

 

Nå er netbooks ikke så mye å skryte av ytelsesmessig så du får jo ikke kjørt allverden uansett men 3 program samtidig var nok litt trangt ja. Det hjelper litt med alt som ikke telles med og at nettleserfaner bare teller som 1 program men de burde vel fortsatt øket det noe...

Lenke til kommentar

Nå er det vel passende å dra frem uttrykket "crippleware" igjen.

 

Dette gjør de kun for en grunn: Å kunne presse prisen på minibærbare med Windows OEM. Jeg antar at svært mange vil bli misfornøyde med begrensningene og oppgradere til en mer brukbar Windows-versjon. Altså betale for minibærbaren og Windows i to omganger og dermed ende opp på en sluttpris som ikke er så attraktiv som det så ut som i utgangspunktet. Med andre ord at mange "lures" til å betale mer enn det prislappen antydet.

 

Så over til typiske forumbrukere (som selvsagt er litt smartere og mer krevende enn mannen i gata :) ). De sammenligner:

- Minibærbare med en skikkelig Windows og

- Minibærbare med f.eks en eller annen Linux-distro

og gjør seg opp en mening om de er villig til å betale xxx kroner mer for den med Windows.

Lenke til kommentar
Du får større frihet med linux men drastisk dårligere utvalg på software. Kanskje du klarer deg med det linux har å by på, kanskje ikke...

 

Drastisk dårlige er jeg ikke helt med på. For en workstation, til lydproduksjon, videoredigering eller bildebehandling, greit nok, du har et poeng. Men for en Netbook?

 

Programvareutvalget til Linux er langt fra dårlig, du har det du trenger (og stort utvalg å velge i) av diverse media players, webbrowsere, mailklienter, chatteklienter, osv, osv.

 

Personlig syns jeg disse er mer enn gode nok, og i mange tilfelle bedre enn alternativene på Windows. (I mange tilfeller er det faktisk de samme programmene, Firefox, Thunderbird, Songbird, etc)

Lenke til kommentar

La oss nå ikke gjøre dette om til nok en Linux versus Windows diskusjon da, vi må bare enkelt og greit akseptere det faktum at vi har alle forskjellige syn og meninger.. Noen av oss foretrekker det ene, andre noe annet av forskjellige årsaker og personlige preferanser, vi kan være så uenige som vi vil men personlige preferanser og smak og behag er nå engang noe som er og blir veldig individuelt og ikke noe som kan fastsettes med en eller annen fasit.

 

Vi er alle forskjellige, og smaken er som baken.. Istedenfor å diskutere dette opp og ned i mente, så kan vi vell heller respektere det faktum at vi foretrekker og prioriterer forskjellige ting, og derfor ofte kan ende opp på forskjellige valg. Og ingen skal komme å si at valgene vi gjør er feil i saker som disse?

 

 

Men jeg må helt ærlig innrømme at en kunstig begrening på maks antall av tre applikasjoner kjørende samtidig virker itt merkelig rett og slett, ikke noe som hører hjemme i 2009? Nå er jo dette Windows7 Starter, som er rettet mot svakere maskinvare hvor kanskje et slikt tak kunne ha noe for seg? På den andre siden så er jeg helt i mot slike kunstige begrensninger, det gjør meg ufattelig frustrert når jeg får slike sperrer som jeg ikke kan gjøre noe med? Nå vil jo jeg aldri havne på et slikt operativsystem selv uansett, men om jeg skulle kjøpt meg en netbook og jeg plutselig ikke har stort annet valg enn å gå for Windows7 Starter så vil jeg føle det som bortkastede lisenspenger, håper da virkelig netbook også leveres med alternative operativsystemer, eller jeg kan nokså billig "oppgradere" til mer fullverdige Windows7 versjoner. Hvis ikke så blir det bare tullete..

 

Tre applikasjoner virker uansett unaturlig lavt? Flere av dagens netbooks burde klare å kjøre mer enn tre applikasjoner samtidig som gjør at en slik kunstig begrensning blir fullstendig meningsløs? Jeg ser poenget med den, men tror det vil fungere utrolig dårlig i praksis dessverre.

Lenke til kommentar
Du får større frihet med linux men drastisk dårligere utvalg på software. Kanskje du klarer deg med det linux har å by på, kanskje ikke...

Hvis vi ser utelukkende på Windows og Linux så finnes det 3 typer programmer:

- De som kun fungerer i Windows

- De som kun fungerer i Linux

- De som fungerer i begge OS

Teller man rent antall programmer så tror jeg Linux stikker av med seieren, men nå er det jo mer enn bare antall som teller. For noen passer Windows best, for andre Linux, alt etter hvilke typer programmer de trenger.

 

________

 

De som kjøper minibærbare vil mest sannsynlig få tre valg:

  1. En eller annen Linuxdistro - billig - fullverdig OS med en skikkelig programpakke
  2. Windows 7 starter - billig - sterkt begrenset OS med en begrenset programpakke
  3. Windows 7 premium - betydelig dyrere - fullverdig OS med en begrenset programpakke

RamGuy: Jeg tror ikke oppgraderinga fra starter til f.eks Premium OEM blir billig. Jeg vil tippe ca 80% av butikkprisen på en frittstående Premium OEM. Grunnen til at jeg tror det er fordi hele hensikten med Starter er å presse prisen på minibærbare med Windows ferdig installert. Dvs. at Windows starter vil koste lommerusk. Kanskje det til og med blir helt gratis, muligens med betingelser for produsenten om at de ikke må tilby samme modell med Linux parallelt.

Lenke til kommentar

En helt utrolig latterlig begrensning som Microsoft her har lagt på toppen av alle de andre begrensningene som allerede finnes i Windows. Skyldes sannsynligvis at W7 er så bloated at de små PCene vil knele under presset.

 

Men bevares, alt som kan ødelegge for Microsofts dominanse er positivt.

Lenke til kommentar
De som kjøper minibærbare vil mest sannsynlig få tre valg:
  1. En eller annen Linuxdistro - billig - fullverdig OS med en skikkelig programpakke
  2. Windows 7 starter - billig - sterkt begrenset OS med en begrenset programpakke
  3. Windows 7 premium - betydelig dyrere - fullverdig OS med en begrenset programpakke

 

er fristet til å si at det vil komme an på hvor en handler.

 

om det er over disk så vil det kun være 2 og 3 som gjelder, mens 1 vil kanskje være å finne pr nettbutikk.

 

og gjerne slik at 1 koster samme som 3, men kommer med dårligere maskinvare...

 

ihvertfall om trenden fortsetter slik den ser ut til å gå for tiden...

 

forresten, leste nylig at XP på netbook var nede i $15 lisensen, vs $50-60 for en fullverdig vista.

 

og om starter havner på samme nivå?

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
En helt utrolig latterlig begrensning som Microsoft her har lagt på toppen av alle de andre begrensningene som allerede finnes i Windows. Skyldes sannsynligvis at W7 er så bloated at de små PCene vil knele under presset.

 

Men bevares, alt som kan ødelegge for Microsofts dominanse er positivt.

 

Må passe deg nå, eller så kommer de skumle MS gutta og tar deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...