Gå til innhold

OLPC dropper AMD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En av de viktigste grunnene for byttet er ikke hastiget men at AMD er usikre på om de skal fortsette med Geode i sitt produktportefølje. Noe jeg har problemer med å forstå. AMD har hatt en plattform for netbooks lenge før Intel var ute med sitt Atom alternativ. Tror ikke lederne i AMD har virkelig forstått hvilket mulighet som de egentlig har gått glipp av.

Lenke til kommentar

Det spørs om AMD hadde hatt noen særlig god mulighet til å konkurrere på netbooks, hvor pris er alfa og omega. At AMD enda ikke har lansert noe rettet mot dette markedet tyder kanskje på at det er et strategisk valg de har gjort, og ikke bare en glipp. Men det kan jo fortsatt slå tilbake på de, selvfølgelig.

 

Uansett, til saken:

Jeg hadde håpet at "OLPC2" ble ARM basert. Det har vært ryktet, og jeg tror det hadde vært et meget godt valg da ARM tradisjonelt har høyere ytelse/effekt enn x86 i dette segmentet, og potensielt bedre pris/ytelse. En del av grunnen til at det alternativet har blitt vraket kan være at OLPC ikke sitter med kompetansen til å utvikle et system med utgangspunkt i en SoC, men er avhengig av andre til å levere det. Og slike selskaper (som også kan produsere systemet) har jeg ikke inntrykk av at det er så mange for ARM. VIA og Intel derimot er leverandører som enkelt kan levere noe slikt.

 

Skal heller ikke se bortifra at Windows-kompatibilitet var et viktig argument. Hadde jo vært for ille om barn og voksne i den tredje verden hadde vokst opp med fri programvare!

 

EDIT: det later til at dette ikke er andre generasjons XO, men kun en oppgradering av den eksisterende. Derfor er x86 kompatibilitet og lignende satt i fokus. Kanskje det er litt håp for OLPC prosjektet fortsatt..

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...