Gå til innhold

Diskusjonstråd:Skal vi begynne med en ny type bildetråder?


Anbefalte innlegg

Ingardj stilte et godt spørsmål i chattetråden i kveld:

 

Hvorfor har vi ikke en tråd hvor man kan dumpe det man ikke nødvendigvis vil ha "bildekritikk" på? Som en "post bildene dine her"-tråd..

 

Jeg er enig i at det er en god ide. Mange andre forum har lignende system, så jegsynes vi skal begynne med det samme.

 

Jeg foreslår at det opprettes en ny gruppe under Fotografi hvor vi kan legge inn diverse samletråder for Akambrukerene.

 

I første omgang så starter vi med generelle tråder for "Akambrukerenes bilder for uke XX". Reglene er enkle

  • En ny tråden åpnes hver mandag morgen.
  • Bilder kan postes til og med påfølgende søndag.
  • Det er lov til å kommentere bilder; men fullverdig bildekritikk skal fortsatt skje i bildekritikken.
  • Kommentarer og diskusjoner kan man forsette med etter søndagen.
  • Den om poster bildet, må selv være fotografen bak bildet.
  • Det er ikke noe krav til når bildet er tatt, men det bør være noe du holder på med for tiden. Jeg kommer tilbake med en presisering om hva jeg tenker på senere.
  • Du kan poste maks et bilde per post, men kan poste fler bilder i løpet av uken.

Dette er kun et forslag - innspill og ideer mottas med takk.

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg syns ikke vi skal ha et eget underforum. Bår forumtreet får for mange grener, så forsviner ting. Foreslår heller en månedlig/ukentlig tråd som stickyes i Fotografering.
Enig. Jeg foreslår en månedlig tråd, så får det heller bli mange bilder å sette seg inn i. Foreslår også at kommentarer til bilder skal skje ved at bildet man kommenterer legges i spoiler sammen med evt. sitat, slik at man lett kan finne ut hvilket bilde som kommenteres. Jeg kan evt. høre med drift om det er mulig å sørge for at bildequote automatisk kommer i spoiler. Det hadde faktisk ikke vært så dumt ellers på forumet også...
Lenke til kommentar
Jeg har ingen motforestillinger med det som dere sier; så vi kan godt starte med en måned ad gangen - det blir mindre jobb. Men jeg vil ikke bli overrasket om det blir populært. Og vil det fort bli uoersiktlig. Men det kan vi endre etter hvert.
Chattetråden er den definitivt mest populære tråden på fotoforumet, og den lider ingen nød av at det blir uoversiktlig, selv om det kan være tungt å komme inn i den om man skal lese alt tidligere. Deler vi det inn i måneder, tror jeg ikke det blir for mye, og man får samtidig en viss kontinuitet i tråden. Det kan bli litt vel oppstykket om man skal ha ukestråder, i hvert fall hvis det skal være diskusjon rundt bildene...
Lenke til kommentar
Chattetråden er den definitivt mest populære tråden på fotoforumet, og den lider ingen nød av at det blir uoversiktlig, selv om det kan være tungt å komme inn i den om man skal lese alt tidligere. Deler vi det inn i måneder, tror jeg ikke det blir for mye, og man får samtidig en viss kontinuitet i tråden. Det kan bli litt vel oppstykket om man skal ha ukestråder, i hvert fall hvis det skal være diskusjon rundt bildene...

Godt nok argument for meg. Forum-softwaren til diskusjon.no er jo en del bedre enn mye av det jeg sett rundt om kring, så den tåler fint tyngre tråder.

 

Tom

Lenke til kommentar
Godt nok argument for meg. Forum-softwaren til diskusjon.no er jo en del bedre enn mye av det jeg sett rundt om kring, så den tåler fint tyngre tråder.
Når man tar de rene åpne bildetrådene i betraktning kommer disse månedstrådene til å bli smågutter til sammenlikning, så akkurat dét tror jeg ikke vi skal bekymre oss over nei...
Lenke til kommentar

Jeg liker ideen, og støtter den fult ut. Tråder dedikert til forskjellige temaer var heller ikke så dumt. F.eks macro, stillbilde, akt (hirr hirr) etc. Slik kan man jo spørre andre som har tatt noen pratfulle bilder om råd, og få bedre spredt den kunnskapen man er innehaver av.

Lenke til kommentar

Glimrende ide. Har savnet en mulighet til å vise bilder uten at det skal være så forbasket seriøst, da i betydningen teknisk og komposisjonsmessig nær det perfekte og nesten som en "konkuranse" om hvemsom er "skikkkelig god fotograf". Har romla rundt på akam en stund nå, og fra tid til annen dristet meg til å komme med en og annen kommentar og (imho) gode råd til en og annen novise. Det jeg til dags dato ikke har gjort er å poste noen av bildene mine. Har jo noen som jeg selv synes er ganske greie, men har intykk av at det skal være veldig høy kvalitet og etterbehandlet så det holder for å ha noe på akam å gjøre. Jeg tar alt i jpeg og hater etterbehandling (ref. nic), har en ide om at kameraprodusentene pinadø får mekke sammen redskap som tar bilder som er bra nok til å brukes direkte av kamera. Så hvis folket tar til takke med mine ubehandlede (kun nedskalerte) blink/bomskudd så kanskje jeg kan driste meg utpå. Må lære meg hvordan man poster bilder, da. Mener å huske at det er en guide et sted?

Hvis bilder fra en med såpas, etter det jeg har intrykk av, avvikende holdninger ikke er ønskelig så må dere bare si fra, jeg blir ikke fornærmet.

 

-Lazy

Lenke til kommentar
Hvis bilder fra en med såpas, etter det jeg har intrykk av, avvikende holdninger ikke er ønskelig så må dere bare si fra, jeg blir ikke fornærmet.

Du er vel en sånn som syns det er helt naturlig at gutteelefanter har seg med gutteelefanter også, du? Nei, folk med sånne avvik vil ikke jeg se bilder fra. Jeg mener forøvrig at det ikke er mulig å ta gode bilder i jpeg, og hvis du viser det motsatte, så får jeg et forklaringsproblem. Sånt liker jeg ikke, og jeg ser derfor helst at du holder deg unna.

 

(håper dette var over the top nok til at du skjønner ironien ;))

Lenke til kommentar
Hvis bilder fra en med såpas, etter det jeg har intrykk av, avvikende holdninger ikke er ønskelig så må dere bare si fra, jeg blir ikke fornærmet.

Det du beskriver er veldig nær mitt ståsted. I april- og februarfestene mine er det kun et par-tre jeg har gjort mer med enn å nedskalere og skarpe opp. Ekstremredigering strekker seg svært sjelden lenger enn til oppretting av horisont og litt beskjæring. Det har ikke ført til negative kommentarer, men jeg har fått mange oppmuntrende!

 

Ellers synes jeg det er viktig at bildekritikk har rom for folk på helt ulike nivå. Selv (eller kanskje særlig) om man bare har løftet kamera (for fort) opp og knipset, kan man ha godt utbytte av å få tilbakemeldinger som kan sette i gang vurderinger om utsnitt, perspektiv, isolasjon, komposisjon, eksponering. Det som er problemet er å ivareta de flinkeste fotografene her med tilbakemeldinger de kan bruke til mer enn å registrere at andre ble imponert. Jeg synes i hvertfall det er litt lettere å forsøke å hjelpe den første gruppen enn den siste, det er liksom en god del nærmere mitt kompetansenivå.

 

En skrytetråd der man viser fram blinkskudd eller ideer som man vil jobbe videre med og kan få litt kommentarer høres fint ut. Det blir spennende å se hvordan den og bildekritikken påvirker hverandre.

Lenke til kommentar

Tror en sånn (månedlig?) tråd vil være glimrende. Til perioder som Aprilfesten kunne den for eksempel til å være glimrende for å chatte litt rundt bilder - som diskusjon/spørsmålene om bokeh jeg hadde i starten av April, nesten-kandidatbilder etc etc.

Tror det vil være mye hygge og nytteverdi i en sånn (sånne) tråd(er).

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at det er noen ting som taler mot å opprette slike tråder. Som kaian er jeg spent på hvordan bildekritikken og denne tråden påvirker hverandre. Men at det blir flere bilder på forumet, og da også fra de som har forlatt (eller aldri har prøvd) kritikken, er det vel ingen tvil om. Og det ser jeg på som positivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...