Gå til innhold

IBM-allianse mot 28 nm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+513

Tipper de som sa at 45nm kom til å vare tre-fem år nå er blå i fjeset.. 28 nm allerede neste år? det er jo super fint fint :)

 

Høres nokså sykt bra ut for effekt og klokkefrekvenser.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Litt rart hvis man nå jobber med et "mellomtrinn" på 28 nm. "stigen" man vanligvis bruker tilsier at neste generasjon chip er nåværende generasjon delt på roten av 2;

130, 90, 65, 45, 32, 22 osv. Intel ogAMD har fulgt dette ganske slavisk i flere år så jeg tror ikke de plutselig vil hoppe på et slikt mellomtrinn, med mindre man ikke greier å holde tritt med Moore's lov hele tiden.

Lenke til kommentar
Litt rart hvis man nå jobber med et "mellomtrinn" på 28 nm. "stigen" man vanligvis bruker tilsier at neste generasjon chip er nåværende generasjon delt på roten av 2;

130, 90, 65, 45, 32, 22 osv. Intel ogAMD har fulgt dette ganske slavisk i flere år så jeg tror ikke de plutselig vil hoppe på et slikt mellomtrinn, med mindre man ikke greier å holde tritt med Moore's lov hele tiden.

Det er helt naturlig at en begynner med mellomsteg nå. Det kommer av at vi nærmer oss slutten for hva som er praktisk av nedskalering. Derfor senkes tempoet. Selv om vi antagelig kan lage fungerende CMOS kretser på ca 10nm så er det ikke sikkert at de blir særlig pålitelige og det er høyst sannsynlig at de vil ha så store lekkasjeproblemer at prosessene ikke blir egnet til lav-effekt utstyr.

 

Angående tilgjengelighet: Har vi sett noen SRAM wafers på 28nm? Når vi ser de så er det ca 1 år til CPU på 28nm ligger i butikkhylla.

Lenke til kommentar

Er kanskje mer kostnadseffektivt å hoppe rett på 28 ettersom produksjonsutstyret allerede er på vei. IBM driver jo å flytter rundt på enkeltatomer med mikroskopene sine nå så noe revolusjonerende er i vente.

 

Grafen er heller ikke så langt unna.

 

Blir spennende dette her.

Endret av doofus
Lenke til kommentar
IBM driver jo å flytter rundt på enkeltatomer med mikroskopene sine nå så noe revolusjonerende er i vente.

Det gjorde de i 1989. Dette er så vidt jeg vet aldri gjort med noe som ligner på moderne masseproduksonsmetoder for prosessorer.

 

Men det kan virke som IBM tar sikte på å gjøre unna 1 1/3 krympegenerasjon i ett steg fra 45 til 28 nm. Evt. at de tar sikte på ett litt forskjøvet trinn fra 40nm til 28nm (GPUer).

 

AJ: Det er forsåvidt 1 år og 8,5 måneder igjen til året 2010 renner ut så de har ennå noe tid på seg for å produsere SRAM-wafere 1 år i forveien. Men jeg skal ærlig nok si at jeg ikke aner hvordan de ligger an i løypa for å klare å levere masseproduserte prosessorer (CPU eller GPU) på 28nm innen 2010 er over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...