Gå til innhold

Intel SSD-fix løser fragmentering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da var min Intel X25-M oppdatert fra Linux. Et obs for alle som skal oppdatere er at det i readme.txt opplyses om at SATA-mode ikke kan være IRRT. I Linux gikk det fint å bare skifte fra IRRT til AHCI, og OS'et startet like vel greit etterpå. I Windows må man følge disse instruksjonene eller tilsvarende for å migrere SATA-mode.

 

Til alle som sitter på gjerdet ang. kjøp av X25-M; kom dere ned fra gjerdet og over på riktig side. Hele brukeropplevelsen min av en pc har forandret seg. Alt går lynraskt; programmer starter sporenstraks, søk i mediedatabasen er responsive, og fra jeg trykker startknappen på min laptop til Ubuntu er fully loaded tar 23 sek.

 

Twenty-three seconds of joy :)

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har forstått er dette et problem som hovedsaklig oppstår ved kontinuerlig skriving til lagringsmediet med stor fart over tid, eller ved veldig mye random write sammenhengende.

En forklaring på et lignende fenomen for praktisk talt alle SSD ligger i SSD artikkel 3 i signaturen min. Dette er ikke noe folk flest vil oppleve eller få problemer med.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Da var min Intel X25-M oppdatert fra Linux. Et obs for alle som skal oppdatere er at det i readme.txt opplyses om at SATA-mode ikke kan være IRRT. I Linux gikk det fint å bare skifte fra IRRT til AHCI, og OS'et startet like vel greit etterpå. I Windows må man følge disse instruksjonene eller tilsvarende for å migrere SATA-mode.

 

Til alle som sitter på gjerdet ang. kjøp av X25-M; kom dere ned fra gjerdet og over på riktig side. Hele brukeropplevelsen min av en pc har forandret seg. Alt går lynraskt; programmer starter sporenstraks, søk i mediedatabasen er responsive, og fra jeg trykker startknappen på min laptop til Ubuntu er fully loaded tar 23 sek.

 

Twenty-three seconds of joy :)

 

Det eneste jeg venter på nå er at prisen skal synke. Hadde vært krem å fått alt mekanisk rukkel inn i filserveren.

Lenke til kommentar

Jepp, som Anders sier, skal du over på Mission Critical Enterprise, så snakker du STEC, BitMicro, ol. Da er prisen plutselig ca 5-10x høyere enn Intel.

x25-E kan derimot helt fint brukes i servere der man ikke taper store summer på små datatap.

 

EDIT: For bruk i vanlige maskiner yter x25-M ca like bra som x25-E, så du kan spare en del penger der med mindre du skal drive med tungt belastede databaser og sånt.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Da var min Intel X25-M oppdatert fra Linux.

Godt å høre at firmwareoppdatering er godt støttet på GNU/Linux, kanskje jeg kjøper Intel istedet for Vertex pga det.

 

Det eneste jeg venter på nå er at prisen skal synke. Hadde vært krem å fått alt mekanisk rukkel inn i filserveren.

Jeg ønsker meg en versjon med lavere lagringskapasitet, slik at prisen kan bli lavere. Personlig hadde ~16GB vært mer en nok, men skjønner jo at det er litt usannsynlig med tanke på at det vistnok såvidt gir plass til Vista/W7. Men en versjon med rundt halvparten av den nåværende kapasiteten burde jo kunne være aktuelt? 32-40GB eller der omkring?

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...