Gå til innhold

Office 2007 SP2 snart klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blant nyhetene i SP2 er innebygd mulighet til å lagre dokumenter som ODF- eller PDF-filer,

Dette er svært etterlengtede nyheter. Det tok sin tid men endelig kommer det. :)

Uten OpenOffice og en rekke pådrivere for åpne formater ville dette aldri skjedd. En stor takk til åpen kildekode-miljøene for å ha klart å snu Microsoft i riktig retning.

 

dette viser egentlig bare at MS går den riktige veien :yes:

Jeg vil nå heller si at Microsoft blir slept etter i riktig retning.

Lenke til kommentar
Ser på direkte lagring til PDF som minst like viktig. Kanskje folk endelig forstår at når man sender noe som mottakeren bare skal se og ikke redigere, så sender man i et egnet visningsformat? (for eksempel PDF)

Dette har jo vært der siden office 2007 kom ut, men som separat nedlasting fra microsoft. Den gang var det Kommersielle grunner til at det ikke lå inne som standard, men de har nå tydligvis kommet rundt det.

 

(link til nedlasting: http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en )

 

Forsåvidt er det viktigste å få på plass rutiner, og kjenner jeg folk riktig vil ikke denne muligheten alene hjelpe mye i å få bedrifter til å oppdatere/opprette rutiner.

 

Jeg har forsåvid også hatt en 3-part addin som lar meg både lese og skrive ODF-format i Office 2007 i lang tid nå, så eneste nyheten er at det blir levert med som standard.

 

Nedlasting link: http://www.sun.com/software/star/odf_plugin/

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

De vil altså støtte ODF 1.1 som er "gammel" og ikke har støtte for for en rekke ting som ODF 1.2 har(som OpenOffice 3.0 og andre støtter). Resultatet blir vel at mange styrer unna. Kanskje plugin til Office fremdeles er tingen.

 

Videre har de ikke lagt inn støtte for sitt eget ""åpne"" format, er ikke det litt rart(ikke det at jeg klager)?

 

Kilde(wikipedia)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Videre har de ikke lagt inn støtte for sitt eget ""åpne"" format, er ikke det litt rart(ikke det at jeg klager)?

OOXML er så komplisert at MS skjønner det vel ikke helt selv...

Lenke til kommentar
De vil altså støtte ODF 1.1 som er "gammel" og ikke har støtte for for en rekke ting som ODF 1.2 har(som OpenOffice 3.0 og andre støtter). Resultatet blir vel at mange styrer unna. Kanskje plugin til Office fremdeles er tingen.

 

Grunnen er at ODF 1.1 er det som er standarden pr. i dag (i Oasis, i ISO er det fortsatt ODF 1.0) og det er den versjonen som støttes av flest applikasjoner. ODF 1.2 er i prosess for standardisering i Oasis (og senere ISO) men det er fortsatt måneder frem i tid. (Den opprinnelige planen var ISO-godkjenning sommeren 2009 men den planen sprekker nok med i hvert fall et 6-8 måneder).

 

Videre har de ikke lagt inn støtte for sitt eget ""åpne"" format, er ikke det litt rart(ikke det at jeg klager)?

 

Det er allerede støtte for Ecma-versjonen av OOXML men det vil ikke bli støtte for ISO-versjonen av OOXML før Office 14/2010. Ecma-versjonen er like "åpen" som ISO-versjonen. Grunnen er nok både teknisk og økonomisk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Service Pakke 2 er nå tilgjengelig på flere språk for Office 2007

 

Kan lastes ned herfra:

http://www.microsoft.com/downloads/details...81-9db49b4ab6e5

 

Detaljer om forbedringene:

http://support.microsoft.com/kb/953195

 

Dette sier de om filformater:

- OpenDocument Format (ODF) support

SP2 lets you open, edit, and save documents in version 1.1 of the ODF for Word, for Excel, and for PowerPoint. Users of these Office programs can now open, edit, and save files in the OpenDocument Text (*.odt), OpenDocument Spreadsheet (*.ods), and OpenDocument Presentations (*.odp) formats.

- Extensible file formats

Extensible File Formats: Word, Excel, and PowerPoint now include a converter interface that lets you plug third-party custom file formats into these Office programs. A developer can create a converter for files of a particular extension. When this converter is installed on a user’s computer, the custom file format effectively behaves like a built-in file format. Specifically, users can open files of this format and save them by using the Open or Save UI. They can even set the custom format as their default file format. For more information, visit the following MSDN Web site:

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/dd300649.aspx

- Built-in Save As PDF/XPS support

PDF/XPS support is built into SP2 for Word, for Excel, and for PowerPoint. Users no longer have to download the add-in separately.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...