Gå til innhold

Intel feirer seg selv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2 Ghz med hyperthreading, da begynner vi å snakke om brukbare hastigheter. Siden det ikke står noe om kjernetall regner jeg med denne er singelcore?

En slik kombinert med 4GB DDR2 RAM og f.eks. en HD 4350 burde da kunne være fint for en HTPC?

Med en 30GB Vertex eller Ultradrive som systemdisk og streaming av media fra filserver eller PC med stor lagringskapasitet vil man kunne få en (praktisk talt) lydløs og sprek mediacenter-PC :)

Lenke til kommentar

har en MSI wind som i BIOS kan overklokkes til 2ghz. Begrensningen er nok brikkesettet så blir spennende å se denne sammen med Ion. Da vil nok full HD avspilling være en smal sak.

Får helt smertefri 720 avspilling med 2ghz og intel chipset, men har ikke sjangs med 1080.

Lenke til kommentar
2 Ghz med hyperthreading, da begynner vi å snakke om brukbare hastigheter.

Det er nå mest en psykologisk barriære. Det er bare 7% raskere enn forrige toppmodell (som også har HT)

 

Siden det ikke står noe om kjernetall regner jeg med denne er singelcore?

Ja. Foreløbig er den eneste Atom dobbeltkjernen Atom 330 med 1,6 GHz og 8W TDP.

 

En slik kombinert med 4GB DDR2 RAM og f.eks. en HD 4350 burde da kunne være fint for en HTPC?

Det hadde vært fint, men intel har konstruert noen stokker og steiner i veien. Atom bundles foreløbig kun med intels egne brikkesett. De tilgjengelige brikkesettene har en kunstig sperre på maksimalt 2GB.

 

Viktige poenger med Atom er batterilevetid og lav pris. Å legge til en HD 4350 gir nok knallbra 1080p HD-avspilling, men det strider litt mot de to nevnte viktige poengene. Derfor er det nok få Atom-PCer som kommer med en slik løsning.

Lenke til kommentar
2 Ghz med hyperthreading, da begynner vi å snakke om brukbare hastigheter.

Det er nå mest en psykologisk barriære. Det er bare 7% raskere enn forrige toppmodell (som også har HT)

 

Siden det ikke står noe om kjernetall regner jeg med denne er singelcore?

Ja. Foreløbig er den eneste Atom dobbeltkjernen Atom 330 med 1,6 GHz og 8W TDP.

 

En slik kombinert med 4GB DDR2 RAM og f.eks. en HD 4350 burde da kunne være fint for en HTPC?

Det hadde vært fint, men intel har konstruert noen stokker og steiner i veien. Atom bundles foreløbig kun med intels egne brikkesett. De tilgjengelige brikkesettene har en kunstig sperre på maksimalt 2GB.

 

Viktige poenger med Atom er batterilevetid og lav pris. Å legge til en HD 4350 gir nok knallbra 1080p HD-avspilling, men det strider litt mot de to nevnte viktige poengene. Derfor er det nok få Atom-PCer som kommer med en slik løsning.

 

Atom brukes ikke kun i portable enheter. De har absolutt livets rett i små stasjonære maskiner. Hadde absolutt ikke sagt nei takk til en HTPC på størrelse med et par cd cover.

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at det var brukbar hastighet, jeg sa det begynner å bli brukbare hastigheter :)

7% er ikke noe stort hopp nei, men det kan jo hende det har blitt forandringer i arkitekturen også som gir mer økt ytelse. Jeg vet atom hovedsaklig er ment som en effektgjerrig prossessor i bærbare, men den burde jo fungere fint for små passivt kjølte HTPC'er.

Egentlig heier jeg på AMD der, og håper at de kommer med en lav-effekt verson av Athlon/Phenom II, eller hva de nå enn vil kalle det. En dualcore prosessor med ca 2-2,4Ghz <20W TDP, HT3, integrert HD 4350, og 3-4GB RAM (samme om det er DDR2 eller 3) er hva jeg ønsker meg. Med AMDs effektive arkitekturer og chipset burde det fint gi et effektgjerrig og kaldt oppsett, og som forhåpentligvis klarer 1080p uten hakk. Og selvfølgelig i en slik ønskedrøm fra meg er det en SSD som kjører OS og programmer, mens media streames over nettverk. Hvorfor kan de ikke lage noe slik?

Lenke til kommentar

Denne har jeg ventet på, og den fikser alt dette :)

 

AcerRevo ( Verdens første nVidia Ion )

http://itavisen.no/810245/dette-er-verdens-forste-ion

mini-acer_revo_7.jpg

Slik er spesifikasjonene

Navnet på maskinen som er den første med Nvidias referansedesign er AspireRevo. Den kommer med 1.6GHz Intel Atom 230-CPU og støtter opp til 4GB minne og 250GB harddisk.

 

Den har en 4-1-kortleser og HDMI, VGA-ut, GB-ethernet, seks USB-porter og audio in og ut. Den leveres med Windows Vista Home Premium eller Basic. Størrelsen er på 7.1x7.1x1.2. (tommer som er 2,54cm)

 

Video-støtte

Skjermkortspesialisten Nvidia har spesialdesignet et skjermkort døpt Nvidia Ion. Kortet skal være fem til ti ganger kjappere enn tradisjonelle maskiner ifølge Nvidia og det støtte også Cuda.

 

Med andre ord takler den 1080p-video (det inkluderer Blu-Ray, men spiller må kjøpes i tillegg).

 

Ikke bare video, men også spill skal den klare akseptabelt med støtte for DirectX 10 (Nvidia unlot å hoppe på 10.1-toget som erkefiende ATI/AMD.

 

Den forventes å koste rundt 3500,- i Norge og lanseres i andre kvartal dog noe senere i Norge anntas det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Synes ikke Atom er noe som helst å feire. Kom med brukbar ytelse, da snakker vi kanskje om noe.

Brukbar ytelse har vi da i både Amd og Intel sin vanlige laptop cpuer. Dette er for ultraportable enheter der lav størrelse og effektbruk er viktigere enn maks ytelse. Disse enhetene duger til det meste bortsett fra spilling og full hd før de litt mer effektive chipsettene til nvidia kommer for fullt.

 

Simen1:

Jupps jeg vurderer den som TVboks på soverommet faktisk heh.

Hva med denne: ASUSkey.jpg

What's cool here is that the Atom-powered keyboard-PC includes both 802.11b/g/n WiFi and ultra-wideband HDMI, for wirelessly transferring/streaming data to external displays such as a monitor or big-screen TV.

 

The under-the-keys 1.6GHz Intel Atom processor is augmented with 1GB DDR2 and either 16GB or 32GB of flash storage.

 

Otherwise, think of the sub-1kg prototype as a fully-functional netbook that masquerades as a keyboard.

Lenke til kommentar

C64++ og Amiga konseptet fenger ikke helt lenger. Jeg har heller en liten boks jeg fester bak skjermen. Dog hadde denne en interessant overføring av bilde, men jeg har alltid dårlig erfaring med direkte trådløs overføring av bilde.

 

Så jeg kjører heller et bluetooth tastatur med mus som Logitech DiNovo Edge og lar en liten boks med kabler gjøre jobben borte ved tv skjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...