Gå til innhold

OCZ lanserer UPS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den viser temperatur inni UPS'en.

Den kan tilsynelatende ikke brukes over 3000 meter over havet. :hmm:

Effektivitet og Input frequency er det byttet om på i databladet, det var jo et sammentreff siden HW.no nevner nettopp effektivitet. I en UPS. :hmm:

Batteriene er 12V 7ah blysyre, 3 stk.

Tilsammen 21Ah. Biltema selger 60Ah for 700 kroner, så det blir jo en fin erstatning for de tre knøttene etter et års drift. PSUen lader med 25A, så den burde klare et par bilbatterier samtidig, uten å bunne. Kanskje.

 

Over current protection & Over charging voltage protection (SCR control) Thermal protection (CPU control)When temperature inside UPS is over 45, charger will stop charging for 2.5 minutes followed by an 1.5 minutes charging. The cycle will be repeated until the temperature is lower than 44.

 

 

:LINK

 

 

 

 

 

 

Hva er det den viser temperatur på, rommet?
Endret av Karamell2
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikek lest så nøye igjennom de tekniske spesifikasjonene, men ut fra det jeg ser..

3ms omkoblingstid, dette er ikke mye, og de aller aller fleste 230v komponenter klarer fint dette uten å bli forstyrret. Det at den gir en ekte sinuskurve ut er også et stort pluss.

bra at det komemr flere inn på UPS markedet, da veldig få kobler sammen PC problemer med dårlig strøm. ofte skylder de på komponenter eller PSU, men tenker lite på at ustabil strøm fører til mange problemer, både umiddelbare og langvarige.

 

lurte dog litt på en ting, de 3 batteriene, jeg vil nesten annta disse er i parallell, men er det noen som kan bekrefte om disse er koblet opp til 12v eller 36v? 10 min ved 600w last er jo uansett veldig akseptabelt må jeg si, de fleste PCer som ikke er veldig hardt lasted med masse utstyr osv, bruker jo normalt ikke mer en kanskje 200-250W, now som vil si antageligvis opp imot 30 minutter batteridrift. men er greit å vite uansett om man må kjøpe Ett nytt batteri, eller 3. jeg mener, 12V er jo greit nok, men hvorfor da 3 batterier fremfor ett større batteri om de skulle koble de opp til 12V uansett, fremfor 36v?

 

kan dog nevne at alle mine 10 batterier på HP UPSen min (til en koslig pris av ca 16000,-) ble kokt, men var 2 måneder utenfor garantien til at jeg fikk de dekt. og prisen på en ny batteripakke var i følge HP så dyrt at de ville heller anbefale en ny UPS fremfor nye batterier. i mitt tilfelle kommer jeg dog til å kjøpe nye batterier og koble de til manuelt i steden, ettersom jeg får nye batterier til kanskje totalt 2000,-, men av grunner som dette kan det være greit å merke seg at en UPS er en slitedel på batteridelen, og man bør se fremover på hva det vil koste å erstatte batterier.

Lenke til kommentar
Den kan tilsynelatende ikke brukes over 3000 meter over havet. :hmm:

Det har med kjøling å gjøre. Jo høyere over havet man kommer jo lavere blir lufttrykket. Lavt lufttrykk betyr også dårlig kjøling. Mange datakomponenter og annet teknisk utstyr er derfor ofte spesifisert slik at det må ha et minimum lufttrykk for å ikke overopphetes. 3000 moh er en vanlig verdi. Der er lufttrykket ca 70% av det som er ved havnivå.

Lenke til kommentar

Hvis en sammenlikner bruk ved 0 moh (100% last og 40C) med 3000 moh så kan en ved 100% bare ha en max temp på 24C for ikke å overbelaste UPS'en.

 

Når effektiviteten er angitt til 97% for denne UPS'e (som vel er en OFF-line type) så skyldes tapet på 3% lading av batteriene.

Lenke til kommentar

er neppe batteriladingen som er de 3%, det er virkningsgraden til alle komponentene. trafore osv som alltid har noe effekttap. batterilading skal være inkludert i virkningsgraden. hadde det ikke vært noe effekttap, så hadde det heller ikke vært noen varmeutvikling i UPSen.

 

virkningsgraden er ikke hvor mye av det du sender inn til UPSen som du kan ta ut til PCene, men hvor mye av effekten UPSen tar inn som faktisk blir brukt. dette inkluderer da lading, kjøling osv. effekttapet på 3% betyr at 3% av effekten går over til varme. dette fordi effekt aldri kan bli brukt opp, kun gå over til en annen form, i dette tilfellet varme.

Lenke til kommentar

Joda det er nok de 3% som er batterilading. Som du sier så er effektivitet forholdet mellom den effekten UPSen tar fra nett (100%) og den effekten som du kan ta ut fra UPSen (97%). Ettersom dette er en OFF-line UPS så er ved normal drift inngangen (220VAC) koplet direkte til utgangen (dvs PC++). I tillegg så må batteriene lades, dette kommer da i tillegg til det som leveres til PC++, derav bare 97% effektiv og 3% tap (til batterier + varmetap i lader).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...