Gå til innhold

Chrome for Ubuntu


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
...har da vært tilgjengelig lenge?

Trodde den bare hadde vært tilgjengelig under Wine-kjøring tidligere jeg.

Noen som har testet Chrome her? Har et par spørsmål:

 

1) GÅr det an å blokkere reklame slik som på Opera og Firefo?

 

2) Blokkering av Flash?

 

3) Fungerer Java greit?

 

4) Er dette et snev av spionvare? Har hørt rykter om at Chrome sender "noe" tilbake til en server med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar

Jeg tror det første som står når du starter pre-alphaen av Chromium, er at man foreløpig gjør dem en bjørnetjeneste ved å omtale nettleseren i media.

 

Edit:

Her, ja:

Blogging about it is not helpful:

 

Chromium's problem is not a lack of media attention, but an excess of it. Coverage encourages people to try it out in this incomplete state which only creates negative first impressions. Also, dealing with misunderstandings/questions etc only distracts the team from the job of improving it.

Endret av LarsM
Lenke til kommentar

Chrome har vært tilgjengelig gjennom Wine, ja. Chromium er basert på kildekoden og dokumentasjonen fra Chrome, men skal være en selvstendig klient, jf. alle de forskjellige derivatene av Firefox.

 

Har ikke prøvd hverken Chrome eller Chromium selv, så jeg kan ikke svare på spørsmålene dine, men mtp at Chrome allerede har tiltrukket seg en stor tilhengerskare ville det forundre meg om ikke adblock/flashblock var på plass. Java er 100% sikkert på plass og stabilt i Chrome. Angående "spion"-oppførselen vet jeg ingenting sikkert, men det hadde ikke forundret meg siden det er Google som står bak.. De elsker jo å følge med på hva du gjør..

Lenke til kommentar
Nettleseren Chrome er tilgjengelig som prøveversjon for Linux-distribusjonen Ubuntu.

Jeg har selv brukt/testet den i lang tid, så dette er ikke noe som er tilgjengelig . Og den er ikke eksklusiv for ubuntu.

 

Når dette er sakt er det en høyst ustabil og ubrukelig nettleser på dette tidspunkt. Utifra artikkelen høres det ut som den fungerer tålelig bra, noe den ikke gjør, enda.

 

Den er lynkjapp på ja javascript, men det meste annet fungerer ikke. tryner hvis jeg er for lenge på hw.no og vg tryner umiddelbart. Dette er en versjon for utviklere og andre som ønsker å følge med under uvtikklingen. menig mann bør ikke teste denne enda.

Lenke til kommentar
Takker for svar så langt. Jeg tror ikke jeg kaster meg umiddelbart på en sånn tidlig verjson likevel. Det blir vel egentlig helt feil å si at det er et must å ha dette når Opera og Firefox er tilgjengelige.

Det er en pre-aplha. Hvilket vil si at den er ubrukelig til noe annet enn testing og utvikling. Koster ingen ting å laste ned om du vil prøve den.

Lenke til kommentar
Men artikkelforfatteren røper vel litt at han ikke har den store kunnskapen om Linux og pakkebrønner i artikkelen...

Noe vi dessverre ser ganske ofte. Hva med å "filtrere" alt gjennom Robin? :p

 

Gutten er vel i armyen fremdeles og kan ikke ventes å ta absolutt alt på strak arm derfra.. men vi får håpe på forbedring når han dimmer! :D

Lenke til kommentar
Og er ganske imponerende at han rekker noe i det hele tatt fra der han sitter. Min tid i grønt tillot ikke sånt.

 

Når dimmer han forresten? kan ikke være lenge til nå, i juni en gang? Robin?

 

Bruker vel permen til å skrive, da :p

 

mener på at han nevnte juni som dimmemåned en gang, ja. Kanskje han slipper ut før grunnet god oppførsel? :p

Lenke til kommentar

hmm... dette var sånn typisk agurknytt nå i påsken...3 uker gamle "nyheter" slåes opp på hw.no

 

håpløs versjon den pre-aplphaversjonen. Det jeg lurer mest på er om de gidder å integrere vindusrammene på samme måte som i win-versjonen. Uten denne helhetlige og særegne vindusrammen vil ikke gooogle chrome fungere for meg. Bruker gooogle chrome på windows på jobb. Veldig godt fornøyd med den der.

Lenke til kommentar
...har da vært tilgjengelig lenge?

Trodde den bare hadde vært tilgjengelig under Wine-kjøring tidligere jeg.

Noen som har testet Chrome her? Har et par spørsmål:

 

1) GÅr det an å blokkere reklame slik som på Opera og Firefo?

2) Blokkering av Flash?

3) Fungerer Java greit?

4) Er dette et snev av spionvare? Har hørt rykter om at Chrome sender "noe" tilbake til en server med jevne mellomrom.

 

1. Nei. Hallo. Google lever av å stappe reklame i trynet ditt. Google tjener penger på å prakke på deg reklame. Vil Google skyte seg selv i foten?

2. Hvorfor? Mye bra med flash, ikke alt er fælt. Faktisk blir det bare mer flash med tiden.

3. Jepp

4. Altså...

Greia med Chrome er at Google vil ha et verktøy for å gi deg, brukeren, bedre reklame. Beste måten å gjøre det på er faktisk å sniffe hva du gjør på, og det er enklest implementert i browseren.

 

Google lover høyt at de ikke tar vare på opplysninger, og behandler dem så pent som mulig.

 

chrome har mulighet til å foreslå nettsider/søk etter hva du har søkt/besøkt. (kan slå dette av seff). Eneste opplysningene brukes til er å gi deg bedre forslag. Fair enough.

 

De fleste her tror jeg nok er enig i at Google VIL behandle dine opplysninger pent. Idag. Med tid og stunder vet man ikke. Og ikke vet man om CIA sitter og lytter på linja.

Så er jo spørsmålet om det er et problem for deg.

Fakta er jo at om MS gjør dette så blir det et helvetes bråk. Men Google er litt ok enn så lenge...

Men altså ... facebook er jo mye værre om man skal se sånn på det.

 

Skulle man ha fulgt norsk personlovgivning, så måtte firmaet kunne vise til HVA data man har om deg, og på din befaling slette alt. I 2009 er dette fortsatt et enormt problem.

Lenke til kommentar
2. Hvorfor? Mye bra med flash, ikke alt er fælt. Faktisk blir det bare mer flash med tiden.

Hvorfor? For at nettleseren ikke skal gå i vinkel om man er på VG. Flash er ressurskrevende, hvorfor ikke ha mulighet til å kun se det man har behov for? Jeg håper og tror ikke at det blir mer "flash md tiden". Jeg tror den har nådd sitt høydepunkt, og heldigvis har den ikke erstattet HTML, som en del spådde noen år tilbake.

Lenke til kommentar
...har da vært tilgjengelig lenge?

Trodde den bare hadde vært tilgjengelig under Wine-kjøring tidligere jeg.

Noen som har testet Chrome her? Har et par spørsmål:

 

1) GÅr det an å blokkere reklame slik som på Opera og Firefo?

2) Blokkering av Flash?

3) Fungerer Java greit?

4) Er dette et snev av spionvare? Har hørt rykter om at Chrome sender "noe" tilbake til en server med jevne mellomrom.

 

1. Nei. Hallo. Google lever av å stappe reklame i trynet ditt. Google tjener penger på å prakke på deg reklame. Vil Google skyte seg selv i foten?

Selvsagt - du kan blokkere reklame på enhver nettleser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...