Gå til innhold

Windows Server for små bedrifter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som hovedserver vil nok fortsatt Windows SBS 2008 være best(denne inneholder Exchange 2007 fullversjon, med en ekstren mail-relay tjeneste har du veldig bra pris-funksjonalitet nivå).

 

Men som terminalserver for mobile brukere har den sin nytte, eller fil/print på avdelingskontor, eller som backup AD-kontroller.

 

Men nå er ikke en Windows 2008 standard lisens så dyr heller da, litt over 5000 kr, så hvis denne versjonen er halv pris er det fortsatt bare 2500,- spart(men er jo penger det og da)...

 

Vil nok være til mest nytte for HP og Dell hvor de kan selge server _med_ operativsystem for en veldig billig penge. Spesielt Dell elsker jo å lage servere som ser veldig gode ut på papiret inntil du analyserer hva du faktisk får og hva du må legge på for å få noe som dekker ditt behov.

 

Og til linux-folket: Små bedrifter er vel det segmentet der hvor linux er minst lønnsomt, hadde vært morro å konkurere med en av dere på en løsning for en liten bedrift. Å enderlig fått bekreftet mine mistanker.

 

Husk at selv små bedrifter har veldig mange spesialbehov, og ofte spesialprogramvare som er låst til windows plattform. I dag klarer man seg ikke i noen bransje uten spesialverktøy(overdriver her, men er ikke langt fra), og som en liten aktør(vi snakker om små bedrifter) er det ikke noe du kan gjøre for å presse fram en porting av programvaren. Du har heller ikke råd til å investere i utvikling av ny programvare, og spesielt ikke i disse økonomiske tidene.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Mnja, lisensen er sjelden det dyreste på en server, på en standard SBS installasjon. Så løper ofte kostnadene til over 30K med server, lisens og arbeid (en normal it tekniker tar gjerne 7-800 i timen +moms)

 

De færreste små bedrifter har peiling på hvordan man installerer en server med innmelding av datamaskiner og oppsett etterpå. Da har man ofte innleid ett eller annet IT firma for å gjøre jobben for seg.

 

Til Civilix:

 

Hvis du har en bedrift UTEN sær MS programvare, som de må ha så kan jeg godt konkurere med deg på en løsning.

 

Det er kjapt og enkelt å sette opp en linux løsning med sentralstyring, det gjør jeg like kjapt som på en MS løsning. Så hvis man er uten programvare som krever MS, så er det ikke noe problem (klart, hvis jeg må kjøpe MS lisenser for å kunne kjøre spesifikke programmer på serveren i etterkan, så blir det dyrere med linux, men da er det ikke linux som gjør det dyrt.. :p )

Endret av Lock-Aze
Lenke til kommentar
Som hovedserver vil nok fortsatt Windows SBS 2008 være best(denne inneholder Exchange 2007 fullversjon, med en ekstren mail-relay tjeneste har du veldig bra pris-funksjonalitet nivå).
Nei, du har pill råtten funksjonalitet med masse lock-in. Alle alternativer har bedre pris-funksjoalitet nivå.
Og til linux-folket: Små bedrifter er vel det segmentet der hvor linux er minst lønnsomt, hadde vært morro å konkurere med en av dere på en løsning for en liten bedrift. Å enderlig fått bekreftet mine mistanker.
Hva venter du på? Hvordan har du tenkt å konkurrere mot bedre ytelse, sikkerhet, funksjonalitet, mindre drifting, ingen lock-in og gratis lisenser? Kun uvitenhet kan konkurrere mot det. Den dagen disse småbedriftene har folk med GNU/Linux hjemme er løpet kjørt for MS.
Lenke til kommentar
...

 

Nå vet jeg ikke hvor mye du jobber i Small Biz markedet, men det er vandligvis løsninger man snakker om for disse kundene. De kjøper gjerne alt nytt en gang hvert 3-5 år, og hva i løsningen som koster er ikke så viktig som totalsum og support/garantier.

 

Når vi snakker om bedrifter med så få ansatte er det vel også galskap å ha en it-ansvarlig med kunnskaper, det koster som oftest langt mer enn å leie inn en konsulent for å hjelpe med driften.(dette gjelder begge platformer?)

 

Jeg tror også hvis vi ser bort i fra krav til spesielle applikasjoner(f.eks. at programvare kjører lokalt) kunne jeg presentert en tilsvarende løsning etter kravspec som lå rundt samme pris som det en linux-konsulent kunne presentert. Men det er bare teori, fordi det virker som ingen lever linux-løsninger til det markedet(nermeste er vel at noen leverer mac-løsninger).

 

Kommentarer som:

Ville heller å hivd in en Debian server, mye sikrere.
Da er det kanskje like greit å bruke en ubuntu server eller en Lotus Foundations server isteden?

er imo bare missvisende, linux er såvidt en konkurent til dette produktet.

Lenke til kommentar
Når vi snakker om bedrifter med så få ansatte er det vel også galskap å ha en it-ansvarlig med kunnskaper, det koster som oftest langt mer enn å leie inn en konsulent for å hjelpe med driften.(dette gjelder begge platformer?)
Du misset poenget. Allerede har det å sette opp en server blitt så enkelt at MS kjører frem sin hjemme-server, mens GNU/Linux har blitt så enkelt å sette opp at unger får det til på første forsøk, og linuxbaserte NAS bokser markedsføres for hjemmebrukere. Når GNU/Linux blir så vanlig at de fleste småbedrifter har folk med linux hjemme tror jeg svært mange vil være i stand til å sette opp en server selv. Må innrømme at jeg synes det er litt søtt å se hvor eksklusiv du ser ut til å synes den type kompetanse er.
Lenke til kommentar
Nei, du har pill råtten funksjonalitet med masse lock-in. Alle alternativer har bedre pris-funksjoalitet nivå.

 

lock-in...er det noe små bedrifter ikke bryr seg stort om er det...du er velkommen til å prøve å ta noen av mine (SBS) kunder med bedre pris-funksjonalitet, men jeg er ikke veldig redd...

 

Hva venter du på? Hvordan har du tenkt å konkurrere mot bedre ytelse, sikkerhet, funksjonalitet, mindre drifting, ingen lock-in og gratis lisenser? Kun uvitenhet kan konkurrere mot det. Den dagen disse småbedriftene har folk med GNU/Linux hjemme er løpet kjørt for MS.

 

Jeg venter ikke på noe, jeg leverer mange løsninger for små bedrifter allerede. Og hvis de har en linux løsning i dag sier jeg at den supporterer ikke jeg, og får de da vandligvis til å flytte hva enn den gjør over til en windows server.

 

For å spørre tilbake, hva venter du og alle andre linux-konsulenter på? Det er tusenvis av små bedrifter rundt omkring i landet, og jeg har enda tilgode å se en "server" med linux som ikke har blitt satt opp av en over middels intressert ansatt.

 

Og jeg har jeg aldri blitt utfordret på hverken ytelse, sikkerhet, funksjonalitet, drifting, lock-in eller lisenser grunnet at en kunde har fått et bedre tilbud på en linux løsning.

 

Jeg har blitt utfordret på mange av de punktene grunnet tilbud fra andre levrandører, men de har også tilbudt microsoft.

 

Windows Server 2008 Foundation er som skapt for flesteparten av norske bedrifter, og en fint supplemang for SBS-kunder som trenger mer av deres it-infrastruktur. Og med produktet ser en microsoft løsning enda mere attraktiv ut for en liten bedrift.

Lenke til kommentar
Du misset poenget. Allerede har det å sette opp en server blitt så enkelt at MS kjører frem sin hjemme-server, mens GNU/Linux har blitt så enkelt å sette opp at unger får det til på første forsøk, og linuxbaserte NAS bokser markedsføres for hjemmebrukere.

Ingen tvil om at sikkert mange kunder kunne klart installasjonen selv, men har enda tilgode å se noen som faktisk gjør det.

 

Når GNU/Linux blir så vanlig at de fleste småbedrifter har folk med linux hjemme tror jeg svært mange vil være i stand til å sette opp en server selv.

Jeg tror fortsatt at de fleste bedrifter setter pris på å bruke en leverandør. Kansje når folk flest har linux hjemme finnes det slike levrandører...

 

Må innrømme at jeg synes det er litt søtt å se hvor eksklusiv du ser ut til å synes den type kompetanse er.

Min kompetanse er ikke eksklusiv, det er haugevis av microsoft konsulenter tilgenglig. Noe som igjen er grunn til å velge microsoft.

Lenke til kommentar
lock-in...er det noe små bedrifter ikke bryr seg stort om er det...du er velkommen til å prøve å ta noen av mine (SBS) kunder med bedre pris-funksjonalitet, men jeg er ikke veldig redd...
Ta deg en tur til en kunde med Mac klienter, det er en del av dem etterhvert. De vet hva lock-in betyr og er villige til å bla opp for Notes/Domino for å slippe MS dritten. På tide du kommer ut av din begrensede verden, ting er i ferd med å skje.
For å spørre tilbake, hva venter du og alle andre linux-konsulenter på? Det er tusenvis av små bedrifter rundt omkring i landet, og jeg har enda tilgode å se en "server" med linux som ikke har blitt satt opp av en over middels intressert ansatt.
De venter ikke, de har allerede begynt å spise av det markedet hvor det er mye å hente. Bedrifter er villige til å betale flere tusen måneden for drifting av en linux-boks. Det sier litt om hvor desperate de er. Har du sett regnskapstallene til Linpro de siste årene? Kos deg mens du kan i din lille andedam.
Og jeg har jeg aldri blitt utfordret på hverken ytelse, sikkerhet, funksjonalitet, drifting, lock-in eller lisenser grunnet at en kunde har fått et bedre tilbud på en linux løsning.
De kundene vil nok neppe oppsøke deg, så jeg ville ikke tillagt det særlig stor vekt. Dessverre har MS en sterk posisjon, og det vil ta tid før kompetanse på alternativer kommer opp. I mellomtiden er det et jomfruelig marked som bare venter på å bli voldtatt.
Windows Server 2008 Foundation er som skapt for flesteparten av norske bedrifter, og en fint supplemang for SBS-kunder som trenger mer av deres it-infrastruktur. Og med produktet ser en microsoft løsning enda mere attraktiv ut for en liten bedrift.
Hm, nok en villfaren som har lest litt for mye av reklamemateriellet til MS. Vær så snill å være saklig. Hvis du har noe å melde, så meld det. Meningsløst oppgulp fra reklame er svært lite givende lesing.
Lenke til kommentar
Ta deg en tur til en kunde med Mac klienter, det er en del av dem etterhvert. De vet hva lock-in betyr og er villige til å bla opp for Notes/Domino for å slippe MS dritten. På tide du kommer ut av din begrensede verden, ting er i ferd med å skje.

Jeg har en kunde som har gått for mac, så jeg var inne for å levere en spesialprogramvare som er windows-only, så da kjøpte de inn windows lisenser til alle macene for å kjøre virtuell windows. Kunden var forsåvidt fornøyd, men gudene vet hvor dyrere enn nødvendig det ble.

 

De venter ikke, de har allerede begynt å spise av det markedet hvor det er mye å hente. Bedrifter er villige til å betale flere tusen måneden for drifting av en linux-boks. Det sier litt om hvor desperate de er. Har du sett regnskapstallene til Linpro de siste årene? Kos deg mens du kan i din lille andedam.

Er Linpro inne på noen små bedrifter? (snakker da om lokaldrift, som er hvor WS2008 Foundation kommer inn i bildet) Jeg vet linpro er gode på større løsninger, men har enda tilgode å høre om de på mindre løsniger.

 

De kundene vil nok neppe oppsøke deg, så jeg ville ikke tillagt det særlig stor vekt. Dessverre har MS en sterk posisjon, og det vil ta tid før kompetanse på alternativer kommer opp. I mellomtiden er det et jomfruelig marked som bare venter på å bli voldtatt.

Så du sier at linux kundene ikke er intressert i andre alternativer? Eller er det at linux-konsulentene ikke er intressert i å gi tilbud til kunder på nåværende windows platform?

 

Og mens markedet holder seg jomfru og venter på linux, tar microsoft å rævkjører markedet?

 

Hm, nok en villfaren som har lest litt for mye av reklamemateriellet til MS. Vær så snill å være saklig. Hvis du har noe å melde, så meld det. Meningsløst oppgulp fra reklame er svært lite givende lesing.

Det var litt vel reklameaktig ser jeg nå i ettertid, jeg har ikke noe problemer med å inrømme at jeg er en microsoft-prest, men utsagnet var ikke kopiert fra reklametekst men basert på egen erfaring.

 

Jeg er ute i markedet og snakker med de folkene som driver små foretninger hver dag, og jeg tror jeg har god kontroll på hva som skjer der. Men det blir jo en spennende tid hvis kundene begynner å tanke i retning linux som du påstår, men jeg tror heller jeg vil se mer av microsoft produktet artikkelen nevner enn linux de nermeste åra.

Lenke til kommentar
Jeg har en kunde som har gått for mac, så jeg var inne for å levere en spesialprogramvare som er windows-only, så da kjøpte de inn windows lisenser til alle macene for å kjøre virtuell windows. Kunden var forsåvidt fornøyd, men gudene vet hvor dyrere enn nødvendig det ble.
Interessant, det ser ut til at du vet mer om problemene enn du var villig til å innrømme i de forrige postene. De ville nok blitt lykkelige over å møte en bedrift som kunne gitt dem en plattformuavhengig løsning til samme pris, tror du ikke?
Er Linpro inne på noen små bedrifter? (snakker da om lokaldrift, som er hvor WS2008 Foundation kommer inn i bildet) Jeg vet linpro er gode på større løsninger, men har enda tilgode å høre om de på mindre løsniger.
Du må lese hva jeg skriver. Du etterlyste linuxkonsulenter, og jeg svarte at de er der men at de spiser av den delen av markedet hvor marginene er størst, og de er i sterk vekst. Vær trygg, de kommer ned til småbedriftene også når det blir flere om beinet. Forøvrig burde du ta deg en tur hit:

http://goopen2009.friprog.no/

jeg tror du vil bli overrasket over hvor mye som gror bak mer kjente aktører som Linpro. En annen aktør som har slått seg opp her hjemme, og som nå begynner å skyte fart er ez systems:

http://ez.no/company

Så du sier at linux kundene ikke er intressert i andre alternativer? Eller er det at linux-konsulentene ikke er intressert i å gi tilbud til kunder på nåværende windows platform?
Nei, jeg sier at de kundene som ikke vil ha MS ikke oppsøker deg. Derfor tillegger jeg ditt statistiske grunnlag på at kunder som kontakter deg vil ha windows liten vekt.
Og mens markedet holder seg jomfru og venter på linux, tar microsoft å rævkjører markedet?
Det var da svært så sterke ord. Du fikk med deg at konkurrentene som er i markedet er i sterk vekst, og legger frem meget gode tall? Jeg ser Linpro har en rekke ledige stillinger.
Jeg er ute i markedet og snakker med de folkene som driver små foretninger hver dag, og jeg tror jeg har god kontroll på hva som skjer der. Men det blir jo en spennende tid hvis kundene begynner å tanke i retning linux som du påstår, men jeg tror heller jeg vil se mer av microsoft produktet artikkelen nevner enn linux de nermeste åra.
Trenden er mer GNU/Linux, så nøyaktig hva er det som får deg til å tro at MS vil øke markedsandelene? Du ser ut til å tro at MS allerede har hele markedet, akkurat hvilken vekst er det da du ser for deg i det markedet?
Lenke til kommentar
Trenden er mer GNU/Linux, så nøyaktig hva er det som får deg til å tro at MS vil øke markedsandelene? Du ser ut til å tro at MS allerede har hele markedet, akkurat hvilken vekst er det da du ser for deg i det markedet?

 

Hos de kundene jeg er inne på er hovedsaklig microsoft eller ingenting som gjelder(det er skummelt å tenke på hvor mange som fortsatt bruker papirer), under 1% mac og enda mindre linux. Jeg tar aldri ansvaret for ikke-windows boksene men setter det ut til andre levrandører, dette gjelder forsåvidt også nettverk hvor jeg kan sette opp og drifte HP og Cisco utstyr, men hvis kunden har d-link eller tilsvarende tar jeg ikke i det. Når man jobber med små bedrifter får man tid til mange kunder, og selv om alt jeg sier er imo mener jeg at jeg siden jeg har så mange kunder kjenner dette markedet ganske godt.

 

Jeg forventer ikke så mye nysalg grunnet denne nye lisensen, en kunde vil sansyndligvis opp med en SBS-server først.

 

Det er mange bedrifter som idag er lite motivert for å kjøpe server nummer 2, men de har også et ønske om f.eks. en terminalserver-tjeneste for de mobile brukerene. Eller at de ikke ønsker å oppgradere wan-linjer men ønsker fortsatt ha rask filtilgang på et nytt avdelingskontor.

Og hvis da man kan fortelle dem at det nå er et nytt produkt som tillater dem å få det for noen tusenlapper mindre(bare spekulerer i pris her) vil nok endel se det lønnsomt å ta investeringen nå.

 

Statestikk fra ssb viser at det er fler hundre tusen små bedrifter(1-19 ansatte) i norge, en god del tusen "mellomstore"(20-99 ansatte)foretak og bare et par tusen "store" bedrifter(100+ ansatte). Så de av oss som jobber med små bedrifter har plenty med kunder å ta av, men man må vandligvis tjene penger på tjenester tilkoblet løsningen da dekningsbidraget per salg ikke er noe å tjene penger på grunnet så lave volum.

Lenke til kommentar
Statestikk fra ssb viser at det er fler hundre tusen små bedrifter(1-19 ansatte) i norge, en god del tusen "mellomstore"(20-99 ansatte)foretak og bare et par tusen "store" bedrifter(100+ ansatte). Så de av oss som jobber med små bedrifter har plenty med kunder å ta av, men man må vandligvis tjene penger på tjenester tilkoblet løsningen da dekningsbidraget per salg ikke er noe å tjene penger på grunnet så lave volum.

 

De fleste 1 - 19 ansatte bedriftene bør aldri nærme seg å ha særlig med egen serverpark (om det så er bare en server). Trolig vil det desidert mest fleksible være å velge SaaS løsninger. Eller webbaserte tjenester. Nå har ellers flertallet av 1 - 19 ansatte bedrifter neppe så mange PC-er at det gjør noe. De fleste små foretak er innen personlig tjenesteyting, der man ofte ikke har mer enn 1 PC pr 3 - 5 ansatte.

 

Personlig ville jeg aldri anbefalt f.eks et rådgivningsfirma (ikke IT) med 8 - 10 ansatte å investere et relativt stort beløp i server med programvare, når jeg vet at samtlige tjenester de trenger kan fåes som SaaS eller webbasert til fornuftige priser, og med tilgang uansett hvor man er. Jeg har faktisk bistått noen med overgang til SaaS/Webbasert de siste årene, de kan i alle fall ikke tenke seg tilbake til tiden med en server eller to på kontoret.

Lenke til kommentar
Statestikk fra ssb viser at det er fler hundre tusen små bedrifter(1-19 ansatte) i norge, en god del tusen "mellomstore"(20-99 ansatte)foretak og bare et par tusen "store" bedrifter(100+ ansatte). Så de av oss som jobber med små bedrifter har plenty med kunder å ta av, men man må vandligvis tjene penger på tjenester tilkoblet løsningen da dekningsbidraget per salg ikke er noe å tjene penger på grunnet så lave volum.

 

De fleste 1 - 19 ansatte bedriftene bør aldri nærme seg å ha særlig med egen serverpark (om det så er bare en server). Trolig vil det desidert mest fleksible være å velge SaaS løsninger. Eller webbaserte tjenester. Nå har ellers flertallet av 1 - 19 ansatte bedrifter neppe så mange PC-er at det gjør noe. De fleste små foretak er innen personlig tjenesteyting, der man ofte ikke har mer enn 1 PC pr 3 - 5 ansatte.

 

Personlig ville jeg aldri anbefalt f.eks et rådgivningsfirma (ikke IT) med 8 - 10 ansatte å investere et relativt stort beløp i server med programvare, når jeg vet at samtlige tjenester de trenger kan fåes som SaaS eller webbasert til fornuftige priser, og med tilgang uansett hvor man er. Jeg har faktisk bistått noen med overgang til SaaS/Webbasert de siste årene, de kan i alle fall ikke tenke seg tilbake til tiden med en server eller to på kontoret.

 

SaaS er fint for de som som bare har basisbehov som er dekket av en eksisterende tjeneste, men ofte må de opp på ASP og tilpassinger må gjøres. Og dette koster også penger og det må gjøres en vurdering av bedriften hva de ønsker og satse på.

 

For et rådgivningsfirma som bare trenger kontorstøttesystem og mulgiens noen webbaserte verktøy, er jo SaaS/Web perfekt.

 

Men et firma som f.eks. driver med produksjon av ett eller annet fysisk produkt vil kansje ha realtime overvåking av produksjonsmaskiner, logging for analyse i tilleg til kontorstøtte. Og det er ikke like lett å få vekk fra lokal server. Og en delt løsning er vel det som er dyrest.

 

ASP har jo ikke tatt knekken på de lokal serverene, og jeg tror det er der de fleste SaaS/Web kundene vil komme fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...