Gå til innhold

Aprilfest 2009 - Trondster - 50mm hei Zeiss


Anbefalte innlegg

Bruker: Trondster

Utfordring: Kun av og med mitt 50mm fastobjektiv, kun manuell fokus*).

Deltakernivå: Kandidat.

Utstyr: Canon 20D, Zeiss Planar 1.4/50 T* ZE. Og sånt.

 

Skal prøve meg som Kandidat - prøver å få tatt et bilde hver dag. Det er andre utfordring jeg er med i, og det blir morsomt å lære seg litt mer om fotografering.

Har store planer om å bli enda bedre kjent med objektivet, med skudd på full åpning, nedblendet, stativ, håndholdt etc etc. Blir nok også litt eksperimentering for eksperimenteringens skyld - sikkert derfor noen 100% crop innimellom de andre bildene..

Har påskeferie i Norge, så jeg kommer nok ikke til å poste bilder fra påsken før jeg er tilbake i Køben - i tilfelle etterbehandling.

Vet ikke enda hva jeg lar meg inspirere av - blir nok noen tokter i hagen og nærmiljøet. Skal se hva jeg får lokket frem av potensielle motiver - kjøper derfor inn brødsmuler til ender og sjokolade til kona. ;)

 

Blir interessant med fokusering på stor åpning - ikke alltid lett å se i 20D-søkeren hvor skarpt det blir (eller for den del på den lille skjermen hvor skarpt det ble), og objektivet har en del fokus-shift. Objektivet er kalibrert til å gi kameraet fokusbekreftelse nedblendet til f/5.6 - større eller mindre blender gir fokusplan foran og bak.. :whistle: (Har lyst på bedre mattskive!)

 

Skal også prøve en morosam**) variant med objektivet utover i måneden.

 

 

 

*) Som om jeg har noe valg, med objektivet mitt..

**) Vel - eg trur i adle fall det blir morosamt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant ut mot slutten av første omgang at det var på tide å komme seg ut i hagen mens det fremdeles var lys.. Fant ut at jeg egentlig var litt for sent ute..

 

Tok noen bilder av søte påskeliljer, og med hjelp av litt ekstra lys (blits), så ble de så fine og skarpe at..

Men - da jeg så over bildene, så falt jeg allikevel for dette her, tatt i naturlig lys - det var noe med fargene og lyset.. :)

 

Bilde 1: Påskelilje ved solnedgang

post-71211-1238622889_thumb.jpg

 

ISO 100

f/2

1/50s

 

Er ellers ikke heeelt sikker på om objektivets styrke er bokeh på stor åpning. ..Men blender jeg ned så blir det så dømrade skarpt.. Ahem - det kommer senere. :)

Lenke til kommentar

At boke-en ikke er helt helt på G, så kan det like gjerne være en kombinasjon av brennvidde og bakgrunnen. Jeg opplever ofte rotten boke med korte brennvidder. Dette er bedre enn mye jeg har sett, så det er vært å prøve på andre motiver.

 

Du har det ihvertfall vårlig.

 

Tom

Lenke til kommentar
At boke-en ikke er helt helt på G, så kan det like gjerne være en kombinasjon av brennvidde og bakgrunnen. Jeg opplever ofte rotten boke med korte brennvidder. Dette er bedre enn mye jeg har sett, så det er vært å prøve på andre motiver.

 

Du har det ihvertfall vårlig.

 

Tom

TAKK! Ble litt bekymret der - noen skudd opp mot nærgrensen på full åpning, med lyse kvister i bakgrunnen ble - underlig. Det ble nesten noe abstrakt og kubistisk noe. Synes ellers tidligere at bokeh har vært helt ok/glimrende, så jeg ble litt forbauset da jeg kikket over fangsten i går kveld.. ;)

De ble skutt ganske tett på - blomstene der er ikke akkurat store. Men - de vokser naturlig i min hage. :)

Lenke til kommentar

Klassisk motiv.

 

Hun vidste, det var den sidste Aften hun saae ham, for hvem hun havde forladt sin Slægt og sit Hjem, givet sin deilige Stemme og daglig lidt uendelige Qvaler, uden at han havde Tanke derom. Det var den sidste Nat, hun aandede den samme Luft som han, saae det dybe Hav og den stjerneblaae Himmel, en evig Nat uden Tanke og Drøm ventede hende, som ei havde Sjæl, ei kunde vinde den.

 

Bilde 2. Melankoli.

post-71211-1238708568_thumb.jpg

 

ISO 100

f/3.2

1/1600s

Lenke til kommentar

Den harde, danske vinteren har enda ikke sluppet sitt grep om naturen..

 

Bilde 3. Dansk vinter.

post-71211-1238792861_thumb.jpg

 

ISO 100

f/4

1/200s

 

 

Kong vinter og kulde har satt sine spor

Sitt isnende grep på hele vår jord

Fra kulde og sne

Så får dere se

At Trondster har fanget inn denne tristesse

 

 

Et nødrim? Åh neida, det rimer på gresset.

 

 

Lenke til kommentar
Et nødrim? Åh neida, det rimer på gresset.

Håhåhå, den var jaggu sleip.

 

Forøvrig et nytt delikat bilde. Utstudert plassering av både skarphetsplan og overgang til bakgrunnen. Du begynner å miste enhver troverdighet som opphavsmann til tilfeldige lykketreff.

Lenke til kommentar

Til dere som tar bilder av smeltende snø og sånt: I Køben er det ikke vår, det er sommer! :grin:

 

Bilde 4. Selvportrett

post-71211-1238852578_thumb.jpg

(Første versjon, se bedre under)

 

ISO 100

f/8

1/800s

 

 

Sitter og nyter det fine været - håper de vinterbleke beina ikke går alt for mye i ett med bord- og stolben. ..Var redd jeg ville være nødt til å gå ned en fire-fem trinn i etterbehandlingen.. ;)

 

Nuvel.

Lønsj, glimrende påskeøl og Kveldsmatpodcast - hva kunne vært bedre?

 

Bortsett fra mer enn 10 sekunder på selftimeren, da.. ;)

 

 

Skal senere inn og kommentere mer på forumet, men jeg har en stol som venter! :D

 

 

Edit tilbake igjen: Var (som dere ser på bildet) litt blendet da jeg umiddelbart etterpå gikk inn med kameraet, kurvet, skarpet, forminsket og uploadet, før jeg satte meg tilbake. Har nå endret til et med bittelitt bedre farger - det nye og forbedrede finnes her:

 

 

post-71211-1238870014_thumb.jpg

Litt for dvaske farger - øynene var enda ikke kalibrert til innelys..

Ja - og da jeg tweaket fargene, så så jeg at kanna nede i høyre hjørne fikk for sterke farger og trakk for mye oppmerksomhet - syntes ikke det var et problem med den første versjonen. Fadet derfor fargene bittelitt ut på kanna i den nye versjonen. ;)

Generelt: Så mye krams på sidene av bildet? Jo - syntes det fungerte her - tok flere versjoner av bildet, og syntes det ga litt ekstra til det fornøyde sukket til motivet.. :)

 

 

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Det er mye god øl i Køben - favoritten av de "vanlige" er Carls Special - vinneren av ølvalget i '97. Mmmmh. Besøk også Nørrebro Bryghus! :)

 

Ahem - angående dagens bilde:

..Vi prøver igjen. Note to self - ikke vær ute i sterk høylys sol i lengere tid og samtidig tro at man umiddelbart etterpå er i stand til å vurdere farger og fargemetninger objektivt. :D

 

Ny versjon med bedre farger, like så godt fra raw denne gangen:

 

 

post-71211-1238866988_thumb.jpg

 

 

Ehm - åssen er egentlig dette med å justere bildet i etterkant? Bordet fanger? ..Eller kan jeg legge inn det "nye" og eventuelt stappe gammel versjon i en spoiler?

Lenke til kommentar
Ehm - åssen er egentlig dette med å justere bildet i etterkant? Bordet fanger? ..Eller kan jeg legge inn det "nye" og eventuelt stappe gammel versjon i en spoiler?

Det ville jeg ha gjort. Og dagen er jo ikke over en gang.

 

Det ble mer liv i påskekyllingen i alle fall, om det er så mye liv i han fyren til høyre er jeg ikke så sikker på. Antakelig har det gått med for mye Påskebrygg. Ville vurdert høy faktor på de leggene ja, de er nesten i samme klasse som mine.

Lenke til kommentar
Det er mye god øl i Køben - favoritten av de "vanlige" er Carls Special - vinneren av ølvalget i '97. Mmmmh. Besøk også Nørrebro Bryghus! :)

Det valget husker jeg godt. Deltok selv - men stemte selv på red ale utgaven.

 

Ahem - angående dagens bilde:

..Vi prøver igjen. Note to self - ikke vær ute i sterk høylys sol i lengere tid og samtidig tro at man umiddelbart etterpå er i stand til å vurdere farger og fargemetninger objektivt. :D

Godt råd som jeg skal legge meg på minnet.

 

Ehm - åssen er egentlig dette med å justere bildet i etterkant? Bordet fanger? ..Eller kan jeg legge inn det "nye" og eventuelt stappe gammel versjon i en spoiler?

Begge deler er greit. Men ettersom diskusjonen er i gang, så ville jeg la ting være som det er. Men hvis dette blir galleri-kandidat, så kan du godt bruke denne forbedrede utgaven.

 

Tom

Lenke til kommentar
Håhåhå, den var jaggu sleip.
(Hihi!)
Du begynner å miste enhver troverdighet som opphavsmann til tilfeldige lykketreff.

Helt enig. De to siste bildene har en svært gjennomført og behagelig komposisjon. Mer av det samme, takk :)

Takker for ros fra alle sammen! Gøy å høre at man får til litt! :) Så at det var rim i gresset om morgenen, og tenkte at jeg skulle trå til..

Måtte tweake litt i RAW for at det skulle se kaldt ut, og ikke avsløres som den stusselige mengden med bittelitt smeltende rim det tross alt var.. :D

 

Begge deler er greit. Men ettersom diskusjonen er i gang, så ville jeg la ting være som det er. Men hvis dette blir galleri-kandidat, så kan du godt bruke denne forbedrede utgaven.

Dang - hadde akkurat endret. Tjah - lar den ligge sånn den er nå - det er jo med forklarende tekst, og ikke de helt store endringene..

 

Det valget husker jeg godt. Deltok selv - men stemte selv på red ale utgaven.

Red X, da?

Classic Hvede er/var også helt glimrende - den er av uforståelige grunner ikke så lett å få tak i lenger.. Ahem - tror ellers vi snakker mer enn nok om øl og sånt i chattetråden sånn det er.. ;)

 

Edit: Har lagt originalbildet tilbake - så kan den forbedrede versjonen ligge i spoileren under.. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...