Gå til innhold

VMware og Microsoft setter fokus på energiforbruk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
# Bruke virtulisering og jails/containers for å utnytte maskinvaren bedre

# Optimalisere databasespørringer og applikasjoner til å bruke mindre serverressurser

Ytelse på virtualisering, spesielt IO, er ikke tip top.

Har du en web app med tung bruk (nav.no som eksempel) så må den kanskje gå rett på metallet. Men om natten, så er jo ikke behovet så stort.

 

Nå begynner det så smått å komme løsninger som flytter systemer mellom metal -> virtualisering, og tilbake. Men jeg vet ikke om man kan gjøre dette i real-time der man flytter gjennom bruksbehovet i løpet av et døgn. Men det ville jo vært interessant om man hadde flere apps som kjører på metallet om dagen, for så å flyttes inn på 1 boks om natten virtualisert.

 

Optimalisering av spørringer og apps til å bruke mindre ressurser er interessant. MEN. Jeg tror applikasjonene må bli ekstremt store før man finner insentiver for å bruke mye tid på å optimalisere for å spare strøm. For idag så koster det faktisk mye penger(dyktige utviklere er ikke billige, og medium bruker lang tid på samme jobb).

Lenke til kommentar

Jeg tror VMware kommer til å overraske oss. Vel er Microsoft flinke på mye, men jeg ville heller satset på VMware som har vært en pådriver innen virtualisering, enn på Microsoft som skal forsøke å kapre markedsandeler både i det ene og andre segmentet. Jeg synes en del av det Microsoft engasjerer seg i blir noe halvhjertede forsøk.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...