Gå til innhold

Stallman foreslår Javascript-varsel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det virkelig nødvendig med slikt tull, man har jo uansett tilgangen til koden da javaskript ikke er kompilert.

At du ser koden betyr ikke at du har de fire frihetene som FSF og Stallman kjemper for. Faktisk er det nesten sikkert at noen av de blir oppfylt bare fordi du kan se koden. At han er opptatt av dette er ingen overraskelse, det er tross alt jobben hans. Men jeg tror nok det er andre ting som er viktigere hva gjelder frihet i dataverdenen.

Lenke til kommentar

Om det er noen som kun har lyst til å gjøre Java som er åpen, burde det vel ikke være noe problem å legge til en funksjon som sier ifra når en side prøver å kjøre en ikke-åpen Java kode. Om det er stor interesse for dette blir det sikkert lagd en add-on til Firefox som fungerer noe likt som noscript.

 

Finnes sikkert noen åpen kildekode-entusiaster som har lyst til å benytte seg av denne muligheten, men har det noen annen hensikt ... som f.eks med tanke på sikkerhet?

Lenke til kommentar

Det kan virke som et ganske ekstremt synspunkt for mange, men mannen har noen gode poenger. Hele grunntanken bak fri programvare er å ha alle de "fire frihetene" nevnt her: http://www.fsf.org/about/what-is-free-software .

 

Javascript som ikke er fritt gir deg ikke dette, og gir deg ikke muligheten til å bygge videre på det. Det er klart dette skaper store problemer for tilhengere av fri programvare - og dette illustrerer en av de største forskjellene mellom "open source" (javascript er jo per definisjon opensource), og "fri programvare" som innebærer mer enn bare å kunne se kildekoden.

 

Og når det gjelder Javascript vs Java, så er det helt riktig at Java ikke har det fnugg med Javascript å gjøre. Javascript heter egentlig ECMAscript, men det navnet er ikke så mye brukt... Java derimot er noe helt annet.

Endret av zegenie
Lenke til kommentar
Kanskje jeg er helt lost, men hva er egentlig problemet? Hvorfor er det så sabla viktig at man skal kunne redigere(?) disse javaskriptene? Hva er javaskript? Kan noen lære oss ikke-programmerere hva det snakkes om?

Hai conflict. Dersom du ønsker å forstå hva Stallman reagerer på, så må du først forstå hva fri programvare er. Kort fortalt betyr det at når du laster ned et program(som f.eks. firefox) så skal du også ha muligheten for å laste ned «oppskriften» til programmet. Og du skal ha lov til å endre på oppskriften, og gi det nye programmet til andre.

 

Tre «stikkord-quotes» som kanskje gjør det litt tydeligere hva Stallman reagerer på.

 

Some of us refuse entirely to install proprietary software, and many others consider non-freedom a strike against the program.

 

Silently loading and running non-free programs is one among several issues raised by "web applications".

 

It is possible to release a Javascript program as free software, ... But even if the program's source is available, there is no easy way to run your modified version instead of the original.
Lenke til kommentar

Aaaah. Tror jeg forstår. Jeg har koda litt i C#, og Javascript er på en måte det samme, men hvis vi sier at C# er norsk, så er Javascript tysk?

 

Saken det diskuteres er da egentlig prinsipiell? At de ikke vil kjøre propertiær programvare fordi det er "feil" i forhold til deres "livssyn"? Litt på samme måte som at ortodokse muslimer ikke spiser svin? Jeg kan forstå at han vil ha muligheten til å skreddersy et program, men skaper ikke dette et kaos med 188929823982 forskjellige versjoner av samme program?

Lenke til kommentar
Aaaah. Tror jeg forstår. Jeg har koda litt i C#, og Javascript er på en måte det samme, men hvis vi sier at C# er norsk, så er Javascript tysk?

Det er en grei analogi, ja. C# og javascript er to forskjellige programmerings-språk. En forskjell blir at C# blir kompilert(gjort om til maskinkode), mens javascript blir tolket av nettleseren.

 

Saken det diskuteres er da egentlig prinsipiell? At de ikke vil kjøre propertiær programvare fordi det er "feil" i forhold til deres "livssyn"? Litt på samme måte som at ortodokse muslimer ikke spiser svin?

Jepp.

 

Jeg kan forstå at han vil ha muligheten til å skreddersy et program, men skaper ikke dette et kaos med 188929823982 forskjellige versjoner av samme program?

I praksis vil man gå sammen å samarbeide om programmene. F.eks. firefox og openoffice er eksempler på programmer som er frie, men det finnes ikke mange forskjellige versjoner som brukes om hverandre.

 

Men du har rett i at det kan bli en del forskjellige «versjoner», f.eks. har du sikkert fått med deg at det er et hav av forskjellige linux-distrubisjoner(Ubuntu, Fedora, Mint, Debian osv)., noe som har sine fordeler og ulemper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...