Gå til innhold

HK416 mot AG3'en


Solid

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvem som bruker ag3 og hvem som bruker HK416?

 

"Alle" bruker HK416, AG3'ene må leveres inn og skal kastes eller noe sånt piss...de kommer ikke til å bli brukt igjen i alle fall. Om noen bruker dem enda er det fordi de ikke har fått nye Hckler and Coch våpen

Det er jo to år siden HK'en ble valgt men jeg regner med å væpne alle og ordne med nye kurs og skaffe kompetanse blant lærere ikke skjer over natta.

Lenke til kommentar

Svinefot: Har du i det hele tatt den minste lille peiling på hva du prater på, eller sitter du bare og finner opp svada?

For det første, forsvaret har STORE problemer med innføring av nytt utstyr, som alltid. Barnesykdommer, i stor grad.

For det andre, kursing tar lang tid, vi har ikke mange nok instruktører på høyt nok nivå til å få utdannet alt befalet (altså instruktører for instruktørene) fort nok til å få alt befal kurset tidsnok.

For det tredje, det har ingen hensikt å utlevere 416 til gud og hvermann. Tviler på at du får se den i rekrutten i sjø og luft med det første.

For det fjerde, det skriver Heckler & Koch.

For det femte, hvem som sitter på hvilket utstyr er, med mindre du finner bevis for det motsatte (offisielle kilder, f. eks. ymse forsvarsblader (HV-bladet, F, Soldatnytt, offisersbladet etc.) eller www.mil.no), gradert informasjon og skal IKKE legges ut på diskusjon.no.

 

Får du AG3en (som også er et HK-våpen...), så får du det. Får du 416, ja så får du det. Synd trist leit, drikk vann.

Lenke til kommentar

Hjelper faen så lite når du ikke har videre stor peiling på hva du snakker om.

 

AG3 er kraftigere, og mer robust. Har HK416 selv, og jeg tviler ikke et sekund på at den børsa, med påmontert aimpoint, taktisk lys osv osv, tåler en del mindre enn hva den gode gamle AG3en gjør.

 

Forøvrig, så kommer mange avdelinger i Forsvaret å bruke AG3 en god stund framover. Dette pga manglende kompentanse om våpnenet, manglende leveringer fra FLO og selvfølgelig, den velkjente "TING TAR TID". Så nei, "alle" bruker ikke 416. "Alle" bruker AG3. "Alle" skal ETTERHVERT bruke HK416, men jfr siste punkt: Ting tar tid.

 

Prioriterte avdelinger får før andre. Feks HV sine Innsatsstyrker har jo fått våpenet, eller, mange av de ihvertfall. HV sin forsterkningsstyrke er vel den avdelingen i dette land som kommer til å tviholde på AG3en lengst.

Lenke til kommentar
Svinefot: Har du i det hele tatt den minste lille peiling på hva du prater på, eller sitter du bare og finner opp svada?

 

Min mor, far og min mors type jobber i forsvaret. Tror du ikke jeg så og si hadde krutt i brystmelken eller?

vel, de har tydeligvis ikke lært deg så veldig mye om hvordan ting fungerer i militæret...

Lenke til kommentar

Så hvis vi glemmer svinefot før et øyeblikk. Jeg skal til Stavanger til Luftforsvaret og Sjøforsvarets rekruttskole. Da kan jeg regne med å få AG3'en?

 

Hørt skrekkhistorier om brukne kragebein på grunn av 'recoil' og etc. Og å bære rundt på noe som veier like mye som en tung laptop istendenfor et fem kilos beist virker veldig attraktivt.

Lenke til kommentar

Du skal være bra klønete for å klare å knekke kragebeinet når du skyter :D

Forøvrig er det bare 800 gram som skiller de to våpnene når de er uladd. Det som utgjør vektforskjellen er for det meste ammunisjonen. Faktisk er det mindre vektforskjell (600 gram) på ladde våpen, men det er fordi HK416 har kapasitet til 30 skudd, kontra 20 hos AG3.

 

Om du f.eks. bærer med deg 200 skudd, veier 7.62 mm totalt ca 670 gram mindre enn 5.56 mm (HK416), i tillegg til forskjellen i våpenenes egenvekt.

 

Altså blir totalvekten for 416 med 200 skudd ca 8,6 kg mens AG3 med 200 skudd får en totalvekt på 10,1 kg

 

AG3 er ikke noe du trenger å være redd for. Du får opplæring i riktig skyteteknikk. Det som er mest basic er at kolben skal ligge inntil skulderen når du skyter. Da vil du for det første ikke ha mulighet til å knekke kragebeinet, med mindre du holder våpenet 45 grader utover. For det andre vil du ikke få et slag mot skulderen, du vil få et press isteden. I starten kan det være litt vondt å skyte mange skudd (100+) i en økt, men det venner man seg til etterhvert når man får mer erfaring og bedre skytestilling. Ikke minst vil du få langt mer presise skudd enn om du holder våpenet "løst" foran deg, noe som ærlig talt kun er mulig å treffe med på film, og som i mine øyne er eneste mulighet til å skade eller i verste fall knekke et kragebein.

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Hørt skrekkhistorier om brukne kragebein på grunn av 'recoil' og etc. Og å bære rundt på noe som veier like mye som en tung laptop istendenfor et fem kilos beist virker veldig attraktivt.

Klarer ikke helt å se for meg hvordan man kan brekke kravebein vha. rekylen fra AG3, men folk klarer de mest utrolige ting så jeg skal ikke se bort ifra at det faktisk har skjedd i ett eller annet utrolig tilfelle. Ved riktig, normal bruk er det ingenting som tilsier at dette skal skje. Å bære rundt på en AG3 er heller ikke noe som helst problem. Ryggsekken er mye verre.

Lenke til kommentar

Alle skal i utgangspunktet ha fått utlevert HK416, men siden HK-fabrikken brant rett før jul, klarer de ikke og levere det antallet de skal. Dvs, noen avdelinger har fått AG3 utlevert. Når HK klarer å levere det de skal, blir det delt ut til de som skal ha det.

Lenke til kommentar
Alle skal i utgangspunktet ha fått utlevert HK416, men siden HK-fabrikken brant rett før jul, klarer de ikke og levere det antallet de skal. Dvs, noen avdelinger har fått AG3 utlevert. Når HK klarer å levere det de skal, blir det delt ut til de som skal ha det.

Hele forsvaret skal jo ha HK'en? Har lest om folk som blir kalt inn på rep bare for bli kurset i HK416.

Lenke til kommentar
Alle skal i utgangspunktet ha fått utlevert HK416, men siden HK-fabrikken brant rett før jul, klarer de ikke og levere det antallet de skal. Dvs, noen avdelinger har fått AG3 utlevert. Når HK klarer å levere det de skal, blir det delt ut til de som skal ha det.

Bullshit og atter bullshit. Ja, en HK-fabrikk brant ned, men det forandrer ikke det faktum at bare en liten brøkdel av befalet i sjø og luft har utdanning på 416. Mulig flesteparten av befalet i hær har det, men sannsynligvis ikke alle der heller. Det tar LANG tid å få inn 416, og de som så vidt skal røre et våpen i løpet av sin førstegangstjenesten (flesteparten av luft- og sjøfolka) trenger strengt tatt ikke å få 416 heller.

Lenke til kommentar
Hjelper faen så lite når du ikke har videre stor peiling på hva du snakker om.

 

AG3 er kraftigere, og mer robust. Har HK416 selv, og jeg tviler ikke et sekund på at den børsa, med påmontert aimpoint, taktisk lys osv osv, tåler en del mindre enn hva den gode gamle AG3en gjør.

 

Forøvrig, så kommer mange avdelinger i Forsvaret å bruke AG3 en god stund framover. Dette pga manglende kompentanse om våpnenet, manglende leveringer fra FLO og selvfølgelig, den velkjente "TING TAR TID". Så nei, "alle" bruker ikke 416. "Alle" bruker AG3. "Alle" skal ETTERHVERT bruke HK416, men jfr siste punkt: Ting tar tid.

 

Prioriterte avdelinger får før andre. Feks HV sine Innsatsstyrker har jo fått våpenet, eller, mange av de ihvertfall. HV sin forsterkningsstyrke er vel den avdelingen i dette land som kommer til å tviholde på AG3en lengst.

 

Du kan ikke sammenligne to våpener slik du gjør det. Ja AG3'en er sikkert mer robbust, men den henger flere år etter på det tekniske. For det første har ikke HK416 noe som helst rekyl og bare det gir den flere poeng ledelse fremfor AG3. For det andre er vekten på AG3'en forhistorisk mot HK416. Wasted å drasse med seg mange kilo ekstra spør du meg så nye våpen var på sin plass. Nå vet ikke jeg hvordan presisjonen er på HK416, men det aner meg at den er bedre enn på AG3'en. Selv om kaliberet er mindre gjør faktaene jeg listet opp pluss noen flere HK416 mer dødelig/bedre enn ag3'en

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...