Gå til innhold

Last ned IE8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si jeg er litt småimponert for hva Microsoft har funnet på denne gangen. Nettleseren er både rask og smidig, tilbyr en drøss av nye og sikkert smarte funksjoner. Likte spesielt godt dette med accelarators, det kommer til å bli nyttig for en IE bruker.

 

Selv foretrekker jeg Chrome, den er rask og simpel.

 

Det jeg mener trekker ned, er at man fortsatt er låst med tanke på designet og at man ikke kan endre så mye av det i IE8 heller. Skuffende, faktisk.

 

Totalt sett, IE8 kommer med mye nytt og er nok siste i rekken for denne gamle motoren. Men god er den.

Lenke til kommentar

Microsoft fortsetter sin vante gang med en enda mer bloated nettleser enn noen gang. Den sluker også RAM. IE8 bruker mer RAM enn hele Windows XP OS'et! (ref 1) I tillegg er det selvfølgelig allerede xero day exploits ute. (ref 2).

 

Men ingen vil vel bruke IE8, så det er ikke et problem. Det er vel flere enn Computerworld som foretrekker FF3. (ref 3)

 

Ja! Og flere Acid3 tester viser 12 i resultat. Det er jo ikke verst; 12 av 100 mulige...

Lenke til kommentar
Men ingen vil vel bruke IE8, så det er ikke et problem.

Det skal jo bli interessant å se ...

 

Her har vi altså en IE-browser som ikke leveres sammen med Windows, og som foreløpig heller ikke blir tilbudt gjennom Windows Update. En kan nesten si at den konkurrerer på likefot med Opera, Safari, Firefox og Chrome.

 

Hvor stor "markedsandel" vil IE8 oppnå i løpet av en måned eller to? (IE8 Beta har allerede ligget foran Chrome og Opera på enkelte målinger.) Det setter i hvert fall Opera's sutring om "urettferdig bundling" i et litt spesielt lys ...

 

Og, VirtualBox, å anklage IE8 for å bruke mye RAM - med henvisning til 6 måneder gamle data -, samtidig som man fremhever Firefox, det gjør postene dine enda mer latterlige enn de er fra før ... (Hater du Microsoft så mye at du må kommentere alle nyheter som omhandler dem? Det er i hvert fall ingen god reklame for det produktet hvis navn du bruker som nick.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Og, VirtualBox, å anklage IE8 for å bruke mye RAM - med henvisning til 6 måneder gamle data -, samtidig som man fremhever Firefox, det gjør postene dine enda mer latterlige enn de er fra før ... (Hater du Microsoft så mye at du må kommentere alle nyheter som omhandler dem? Det er i hvert fall ingen god reklame for det produktet hvis navn du bruker som nick.)

 

I tillegg til selvfølgelig å aldri ha testa IE8 selv. Men det er jo klart ikke trengs, for IE8 må jo bare være like dårlig som alle forgjengerne tilsammen :roll:

Lenke til kommentar
Må si jeg er litt småimponert for hva Microsoft har funnet på denne gangen. Nettleseren er både rask og smidig, tilbyr en drøss av nye og sikkert smarte funksjoner. Likte spesielt godt dette med accelarators, det kommer til å bli nyttig for en IE bruker.

 

Selv foretrekker jeg Chrome, den er rask og simpel.

 

Det jeg mener trekker ned, er at man fortsatt er låst med tanke på designet og at man ikke kan endre så mye av det i IE8 heller. Skuffende, faktisk.

 

Totalt sett, IE8 kommer med mye nytt og er nok siste i rekken for denne gamle motoren. Men god er den.

 

IE8 er ingen god nettleser. Den er en akseptabel nettleser på nivå med Opera 8.x og Firefox 1.5, og således betydelig bedre enn IE7.

 

Men den mangler fundamentale funksjoner for å være en god nettleser, og har en renderingsmotor som klart har gått ut på dato.

Lenke til kommentar

Jeg er bare glas mine applikasjoner bruker den rammen jeg har på pc'n. Generelt er det selvsagt en fordel med minst mulig 'fotavtrykk', men det er jo nettopp for å frigjøre minne til applikasjoner som trenger det. En browser brukers i mitt tilfelle 90% av tiden pc er i bruk og følgelig fint om den bader i så mye ram den orker. Selvfølgelig så lenge dette bidrar til at jeg opplever den som kjapp. Chrome og Opera drar bøtter med ram de også, bare å åpne en gjeng med faner.

Lenke til kommentar

Dette blir nok en diskusjon hvor det sklir helt ut fordi noen roper på personangrep, andre mener sine personlige meninger er gode nok for å slå fast "fakta" mens andre igjen lar seg rive med.

 

Gir opp. Min personlige mening er at IE8 ser bra ut, den yter godt, er rask. Hos meg er det slik. Om det ikke er slik hos deg, kan det tenkes at din personlige mening er noe annen enn min.

 

Men å basere seg på "fakta" fra gutterommet, uten å kunne så mye om prosesser bak osv, blir bare feil.

 

Ta greia med at flere her lurer på hvor mye minnet funksjonen med at en fane låser seg, ikke tryner hele nettleseren. Les litt om CPU og hvordan prosessoren håndterer flere tråder. Eller tråder i det hele tatt. Da hadde man ikke spurt seg om det. Sier ikke at jeg vet dette eksakt, men jeg er ganske sikker på at jeg er på riktig spor :)

 

God helg...

Lenke til kommentar
Men den mangler fundamentale funksjoner for å være en god nettleser,

Hvilke?

Jeg spør av ren nysgjerrighet.

 

Manglende støtte for en del CSS (fremdeles).

Manglende støtte for nyere JS implementasjoner.

Manglende støtte for blant annet Canvas og svg

En del feil og mangler i DOM implementeringen.

Ikke korrekt rendering av XML

 

Primært hindrer dette muligheter til å lage mer funksjonsrike nettsider, og Flash/Silverlight må tas i bruk for å oppnå det man kunne klart uten.

 

Nå vil sikkert mange si at dette ikke er så viktig, men faktisk er det å bruke alle mulighetene i HTML, JS, CSS og DOM som virkelig gir muligheten til å lage gode nettsider. Mye viktigere enn utseende på selve nettleseren. Som så godt sagt ovenfor, det er innholdet i det hvite feltet som er viktig.

Lenke til kommentar
Men den mangler fundamentale funksjoner for å være en god nettleser,

Hvilke?

Jeg spør av ren nysgjerrighet.

 

Manglende støtte for en del CSS (fremdeles).

Manglende støtte for nyere JS implementasjoner.

Manglende støtte for blant annet Canvas og svg

En del feil og mangler i DOM implementeringen.

Ikke korrekt rendering av XML

 

Primært hindrer dette muligheter til å lage mer funksjonsrike nettsider, og Flash/Silverlight må tas i bruk for å oppnå det man kunne klart uten.

 

Nå vil sikkert mange si at dette ikke er så viktig, men faktisk er det å bruke alle mulighetene i HTML, JS, CSS og DOM som virkelig gir muligheten til å lage gode nettsider. Mye viktigere enn utseende på selve nettleseren. Som så godt sagt ovenfor, det er innholdet i det hvite feltet som er viktig.

 

Jeg er veldig enig med deg, og de som kan designe nettsider og lage god brukervennlighet, vet også at det må mye "mekking" til.

 

Men jeg er noe uenig i dette med å ta i bruk flash/silverlight. Dette har for meg sett ut til å fungere bra for mange nettsider og funksjonalitet og utseendet har blitt veldig bra.

Lenke til kommentar

Jeg må bruke Internet Explorer i PDM-systemet Windchill som er integrert 3D dak systemet pro/Engineer, og må si at hastigheten på java-script er mye bedre enn i IE7. Det meste i windchill går i java-script, og kunne være sirup tiltider. Under Windows må man bruke Internet explorer, men fram til Pro/e 3.0 ga PTC ut Pro/engineer for linux, og da kunne jeg bruke firefox.

Da var det store hastighetsforskjeller, men nå er IE8.0 faktisk mist på høyde.

Lenke til kommentar
Men jeg er noe uenig i dette med å ta i bruk flash/silverlight. Dette har for meg sett ut til å fungere bra for mange nettsider og funksjonalitet og utseendet har blitt veldig bra.
Ja, men Silverlight/Flash fungerer daarlig for blinde, svaksynte og flere, og kan ikke parses paa egendefinerte maater. Daarlig sökbart, vanskelig aa skrive ut slik du vil ha det (Kan visstnok gjöres i ActionScript, men er ikke alle som implementerer noe slikt).

 

Silverlight/Flash kan ikke brukes med annet enn en grafisk nettleser.

Til spill og multimedia-applikasjoner er det greit nok, men ikke til hele hjemmesider.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

@Andylove:

Jeg er langt fra motstander av å bruke Flash/Silverlight der det har hensikt. Men som Rabbid peker på har det svakheter knyttet til blant annet tilgjengelighet for store grupper og presentasjon av nettsider på andre måter enn tradisjonelle nettlesere.

 

Personlig "boikotter" jeg sider som bruker Flash/Silverlight på en måte som gjør at navigasjon eller svært sentral funksjonalitet forsvinner i f.eks screenreader med mer.

 

At nettsider kan bli bedre uten å ofre tilgjengelighet eller ta i bruk tredjepartsløsninger er klart en fordel for alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...