Gå til innhold

Opera krever mer av Microsoft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hehe idiotfirma...

 

"Vi lager en browser ingen vil ha, nå skal vi få vår konkurrent til å fjerne sin og tilby våres"

 

Hva med å lage et produkt folk vil ha som en god start?

 

Det er fint og flott at veldig mange legger ned mye arbeid i å lage gratisprodukter, men de tjener 0kr på dette. Og så blir de sure nå brukere med fri vilje ikke gidder å velge bort et produkt som funker mot et annet produkt uten nevneverdig endring for brukeren.

 

Har så ofte forsøkt å prakke ff/opera på normale mennesker.

- spørsmål1: Hva er dette?

De vet jo ingenting stakkars, ikke leser de itnyheter, og nrk snakker ikke så ofte om dette. Samtidig er interessen for data lik null.

 

- spørsmål2: Hvorfor skal jeg ha dette?

*sukk*

 

- spørsmål3: Jammen den andre (de vet ikke at den heter IE engang) funker jo...

Prøver å snakke om sikkerhet, tabs... og sånne ting. Som å snakke til en vegg.

 

- spørsmål4: Dette skjønner jeg ikke

Altså man kan sette opp ff/opera til å være rimelig dønn lik IE, men det er ikke IE, og selv om vg og alt er likt så sitter de som et spørsmålstegn...

 

"så nå skal jeg bruke den røde O'en??? og den blå E..?? jammen jeg pleier jo å gå på den blå E? og når skal jeg bruke den røde O??? jajo.. ser jo at det er vg ... hva gjør jeg nå da?? Men hva gjør den blå E nå da? Den blå E funker vel ikke nå da .. jo det gjør den? Hva er den røde O??? Skjønner ikkeno, men dette har jeg ikke tid til for nå er det <drittprogram på tv>"

 

Resultat: ingen endring.

 

Browsere er så like, ting funker, og folk er ekstremt negative til å endre hvordan de gjør ting. Spesielt når ting bare funker for dem. Selv IE som er herpet med alskens virus(bars og pluggins) er liksom bedre enn alternativet.

 

Men er enig med folk, at når konkurrenten ikke tilbyr noe konkret som gjør hverdagen bedre, så er det ikke bryet verdt.

Jeg liker stabburet leverpostei. Jeg nekter å prøve noe annet når butikken går tom. Da drar jeg hjem uten leverpostei. Men sånn er vi bare...

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar

Opera er den beste nettlesern på markede med sine fordelern. Platform uavhengig, masse bra innebygd, følger standardene, og er ganske rask fremme med nye forbedringer.

Dog den eneste grunnen til at Opera ikke er stor er fordi den ikke er Britisk eller Engelsk. Opera er Norsk.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Dette handler ikke kun om Opera som nettleser. Dette handler om alle de små nettleserne som følger nettstandarder, men som blir tråkket på at MS fordi de kan sette sine egne standarder pga en særegen markedsandel siden IE følger med et operativsystem. Dette er ikke et problem på plattformer som Linux og Mac fordi de har lave markedsandeler og følger nettstandarder, men med MS blir det annerledes.

 

For alle, og spesielt blinde samt brukere av andre plattformer, er det viktig at MS etterkommer krav om forbedret støtte for nettstandarder og at de opplever konkurranse. Hadde du tenkt på hvor mye mer tid webutviklere hadde hatt på gjøre nettsidere bedre om de ikke måtte bruke unødvendig tid på dårlig standardstøtte hos én nettleser hadde ikke dette virket så fjernt.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Det har seg vel på den måten at Opera har gjort veldig mye med nettleseren deres når det gjelder standardisering og bruk av standarder generellt, som veldig mange andre i bransjen har dratt stor nytte av. Netscape var en gang i ferd med å bli proppet full av kode som kun støttet spesifikke sider sponsorer ønsket seg. Mens IE kun støttet Microsoft- kommandoer.

 

Og der hadde Opera en reell inflytelse i forhold til å bevise og å drive propaganda for at det ville være mest gunstig for alle om man benyttet seg av standarder for web, og laget gode proprietære løsninger under. Noe som viste seg å være tilfelle selv for Microsoft, i og med at løsninger de tilbyr over web blir billigere å lage, lettere å utvikle, og mer sofistikerte.

 

Så Tetzchner har nok litt mer vekt i den sammenhengen enn DarkSlayer synes.

 

 

Jantelo... Jeg mener: forøvrig burde DarkSlayer permabannes og slås.

Lenke til kommentar

Ser ut til at du overså en ting Darkslayer, ønsker von Tetzchner MS selv få lov til å bestemme hvilke konkurerende nettlesere som skal være alternativer.

 

Det at ingen vil ha det er vel å ta i litt, og Opera har vunnet flere tester, samt vært flinke til å følge standarer.

 

Synes selv personlig at MS skal få lov til å gjøre hva de selv vil med sitt operativsystem, så lenge de ikke låser andre operativsystemer ute fra deres tjenester, protokoller og formater. Det samme går for programvare fra andre utviklere som er laget til Windows. MS har en stor fordel med å kunne legge inn sine produkter inn i sitt OS, og kan fint skjønne at andre produsenter finner dette noe urettferdig.

Lenke til kommentar

slutt å tulle. Opera, FF (,Google og safari også) er like gode, grunnen til at så få bruker opera er at firefox får mye gratis-pr og nesten ingen vet om opera (synd). Personlig foretrekker jeg opera, men så lenge folk bruker noe annet en IE så skal jeg ikke klage, og det burde ikke dere heller!

 

(opera og FF er like gode: hastigheten er lik, hovedforskjellen er at FF har addons, noe Opera ikke har; men kompenserer med haugevis av innebygde funskjoner som går i ett med netleseren så den holder seg dønn stabil og nice looking. Om det skulle være en annen ting som FF brukere foretrekker, vil det være måten man legger inn bokmerker, som er en del annerledes enn i Opera.)

 

* edit, glemte å nevne at opera har Widgets, i sammenlikningen mellom Opera og FF.

Lenke til kommentar

Det det ikke snakkes høyt om er at dette er et spørsmål om makt. Men hadde ikke IE vært så nært knyttet (les: lenket) opp mot Windowsplattformen så hadde det vel aldri vært noe poeng i å stadig snakke om standarder som om det skulle vært mer valgfritt enn innlysende. Opera (og oss andre) har alt å tjene på valgfrihet, både på platform og nettleser, uavhengig av hverandre. Desverre har de to tingene i dag alt for mye med hverandre å gjøre.

Lenke til kommentar
hehe idiotfirma...

 

"Vi lager en browser ingen vil ha, nå skal vi få vår konkurrent til å fjerne sin og tilby våres"

 

Hva med å lage et produkt folk vil ha som en god start?

 

Det er fint og flott at veldig mange legger ned mye arbeid i å lage gratisprodukter, men de tjener 0kr på dette. Og så blir de sure nå brukere med fri vilje ikke gidder å velge bort et produkt som funker mot et annet produkt uten nevneverdig endring for brukeren.

 

Har så ofte forsøkt å prakke ff/opera på normale mennesker.

- spørsmål1: Hva er dette?

De vet jo ingenting stakkars, ikke leser de itnyheter, og nrk snakker ikke så ofte om dette. Samtidig er interessen for data lik null.

 

- spørsmål2: Hvorfor skal jeg ha dette?

*sukk*

 

- spørsmål3: Jammen den andre (de vet ikke at den heter IE engang) funker jo...

Prøver å snakke om sikkerhet, tabs... og sånne ting. Som å snakke til en vegg.

 

- spørsmål4: Dette skjønner jeg ikke

Altså man kan sette opp ff/opera til å være rimelig dønn lik IE, men det er ikke IE, og selv om vg og alt er likt så sitter de som et spørsmålstegn...

 

"så nå skal jeg bruke den røde O'en??? og den blå E..?? jammen jeg pleier jo å gå på den blå E? og når skal jeg bruke den røde O??? jajo.. ser jo at det er vg ... hva gjør jeg nå da?? Men hva gjør den blå E nå da? Den blå E funker vel ikke nå da .. jo det gjør den? Hva er den røde O??? Skjønner ikkeno, men dette har jeg ikke tid til for nå er det <drittprogram på tv>"

 

Resultat: ingen endring.

 

Browsere er så like, ting funker, og folk er ekstremt negative til å endre hvordan de gjør ting. Spesielt når ting bare funker for dem. Selv IE som er herpet med alskens virus(bars og pluggins) er liksom bedre enn alternativet.

 

Men er enig med folk, at når konkurrenten ikke tilbyr noe konkret som gjør hverdagen bedre, så er det ikke bryet verdt.

Jeg liker stabburet leverpostei. Jeg nekter å prøve noe annet når butikken går tom. Da drar jeg hjem uten leverpostei. Men sånn er vi bare...

 

Først argumenterer du for at de bør lage et produkt folk vil ha, og deretter argumenterer du for at folk ikke er i stand til å velge det produktet som passer de best? Greit nok, da mener du tilsyenlatende et folk vil ha pga reklame eller annet Er det da så merkelig å ønske at dominans innen et felt (OS), ikke skal føre til sterk konkurransefordreining innen et annet fagfelt? At folk ikke skjønner så mye av det tekniske vil jo føre til mer av denne type fordreining enn om det motsatte hadde vært tilfelle?

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette er bare tullball hele greia. Greit nok at Microsoft får krav om å ordne det slik at brukere kan velge å ikke bruke IE, men at de skal bli tvunget til å presentere, (i sin egen pakke), konkurrerende browsere er helt uten sidestykke. Hvem pokker er det vel som presenterer konkurrerende produkter sammen med sitt eget produkt. Helt på trynet!!

Lenke til kommentar

@atw

 

Ta en normal bruker (mor, far, onkel, tante, de som ikke har it som interesse, jobb eller hobby) så stapper du IE, FF, Opera, whatever forran trynet på dem og spør hvilken de liker.

 

Eneste spesielle jeg vet om opera er at den kan lagre tabs (file->sessions...), og har noe torrents greier.

FF har plugins. IE har activex.

 

INGEN bryr seg med noe av dette. Om IE kun hadde hatt en url bar og hatt websidene inni et tomt vindu så hadde folk vært fornøyd....hey... IE6 anyone?

 

Standarder? Er ikke viktig. Eller like viktig som at et hus bruker pvc rør til kloakk, like viktig som at rema 1000 har kjøpt butikkhyller fra ... hvem det nå er som selger sånt. TOTALT IRRELEVANT for en normal person.

 

Dere snakker om standarder, markedsdominans, og andre ting som forbrukere har filla peil om, ikke bryr seg om, og er klinkende likegyldige til uansett hvor rød i toppen her noen blir.

 

Når jeg kjøper en hammer, så finnes det 10 valg hos maxbo på 2-3 merker. Jeg gir faen tar en enkel og rimelig en. Jeg driter i ergonomi, standarder, markedsdomminans og at firmaet benytter barnearbeid og slipper ut pest og colera på andre siden av kloden.

 

Når browsere er dønn like overfor en forbruker - og en forbruker ikke ser eller skjønner forskjell, og driter i tekniske dilldall som sikkerhet - Da har Opera ikke gjort jobben sin. Da fortjener de å dø. Simple as that. Jeg er enig, opera er bra det. Volvo er snart konk. Bra bil, men who cares.

 

Folk skriker om sikkerhet. Aldri har en onkel/tante sittet i kaffeslabberas og sagt "..vi fikk problemer fordi vi brukte IE...". Ingen har død av IE, aldri vært en sak på nrk at IE har fått skylden for noe som helst. Hva er denne sikkerheten dere snakker om???

 

Se det fra en forbruker istedet for en datanørd med superteknisk kompetanse. For det dere snakker om - er irrelevant.

Lenke til kommentar

Herlighet.

 

Da har man ryddet i tråden. Et par innlegg er slettet, noen er lettere redigert for å fjerne personangrep.

 

EN REGEL TELLER ANG MENINGER OM BRUKERE: RAPPORTER!

 

Å poste at en bruker burde gjøre ditt og datt, bryter retningslinjene osv er IKKE DIN SAK. Trykk på rapporterknappen, la en moderator avgjøre om dette bryter med retningslinjene eller ei.

 

Og skal du svare, svar ikke med personangrep eller annet, møt argumentene saklig og med gode ord bak. Vær høflig, selv om du er uenig. Til slutt: Det er ikke ulovlig å ha meninger andre kan være dypt uenig i.

Dette innlegget skal ikke kommenteres, send meg en PM om det er noen synspunkter ute og går.

Lenke til kommentar
Haha.. unnskyld offtopicen, men DarkSlayer sin kommentar fikk flashbacks hos meg :D haha! dribra. Har vært i samme situasjon.

Enig med du - synes han absolutt har noen vesentlige poeng.

 

For den 'jevne idiot' (gjerne kalt 'folk flest') spiller det null rolle hvilken nettleser som brukes. De bruker aldri noen avanserte funksjoner og kan vel knapt nok legge til et bokmerke på egen hånd.

 

Om 'internett' dukker opp på skjermen deres som følge av at de klikker på den røde O'en eller den blå E'en er revnende likgyldig for denne desidert største gruppens brukeropplevelse når de skal 'på internett'. Det er denne brukergruppen alternative nettlesere må overbevise og ikke de teknisk interesserte som bruker funksjoner 'folk flest' ikke ser behovet for.

Endret av TubXtra
Lenke til kommentar

Nei, hvorfor skal man bruke åpne standarder? Bare noe sprøyt! [/kraftig ironi]

 

Hvem vet når MS plutselig begynner å ta betalt for de proprietære standardene sine? Plutselig kan du ikke gå inn på vg.no uten å betale en slant til MS for det.

 

IE er full av dritt og gir deg virus fra ende til annen. Treig som heia er den også.

Begynte å bruke Opera for mange år siden, og nå kan jeg nesten ikke bruke nettlesere uten de fantastiske musebevegelsene. Kan surfe meg rundt på nettet ti ganger raskere enn en hvilken som helst IE-bruker

 

Standarder? Er ikke viktig. Eller like viktig som at et hus bruker pvc rør til kloakk, like viktig som at rema 1000 har kjøpt butikkhyller fra ... hvem det nå er som selger sånt. TOTALT IRRELEVANT for en normal person.

 

Da gjør det vel ikke noe om MS lager sin egen standard som gjør at kan KUN kan bruke Windows Media Player til å spille musikk og filmer på pcen din. Spiller ingen rolle at de tar seg svindyrt betalt for denne løsningen. At de begynner å produsere egne rådyre CD-r og DVD-r som er de eneste mediene du kan brenne noe på med et Windows OS.

 

Bolle anyone?

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Nei, hvorfor skal man bruke åpne standarder? Bare noe sprøyt!

Opera gir jo glatt blanke i standarder når det er til deres egen fordel. Jeg er så lei av at folk tror at Opera og Firefox følger standardene 100% og som følge av det er så utrolig snille.

 

Opera for eksempel åpner vel som default 8 connections til en server. En ganske sleip måte å få nettleseren til å oppfattes som raskere siden den henter flere ting parallellt fra en server. Men W3C har faktisk satt standarden til 2 connections per server for å blant annet redusere belastning på nettet generelt og 'serveren i den andre enden' spesielt. Opera blåser med fullt overlegg i dette mens f.eks. IE holder seg til standarden.

Endret av TubXtra
Lenke til kommentar

– "Microsoft bør også gi Windows-brukere muligheten til å velge alternative nettlesere, sier von Tetzcher. Det er Microsofts oppgave å bestemme hvilke nettlesere som skal tilbys, og hvordan valget skal ordnes rent praktisk. Det viktigste er at brukerne har muligheten til å velge, sier von Tetzchner".

 

Brukerne har alltid hatt muligheten til å velge (en annen nettleser) ?

 

Jeg visste ikke det var så vanskelig å installere Firefox/Opera slik at Microsoft nå må sitte og være barnevakt for dere for å hjelpe dere med å installere en alternativ nettleser?

 

Og jeg skjønner ikke hva dere har å syte og klage over når Microsoft nå tilbyr å kunne fjerne IE fra Windows.

 

Og hvorfor retter fokuset seg på Microsoft hele tiden? Da kan vi likesågodt tvinge at Linux skal tilby Opera/IE istedet for Firefox?

 

Tullinger hele gjengen. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Og hvorfor retter fokuset seg på Microsoft hele tiden? Da kan vi likesågodt tvinge at Linux skal tilby Opera/IE istedet for Firefox?

 

Jeg vil tro at FF og Opera finnes i veldig mange pakkebrønner for Linux. Hvis ikke kan installasjonsfilene lastes ned hos de respektive websidene.

 

IE er ikke kompilert for Linux, så forslaget ditt er helt søkt.

 

Francis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...