Gå til innhold

Nav får stryk for brukervennlighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Konklusjonene er nedslående – det er slett ikke lett å finne frem på nettsidene. Testpersonene opplever strukturen som komplisert.

Må si meg uenig der.. Synes Nav sine internettsider er gode, mye bedre enn å møte opp på mitt lokale Nav-kontor, DER er det lite brukervennlig!

 

I tillegg er nettsidene ikke tilgjengelig døgnet rundt.

Ganske meningsløst å "stenge" klokken 23.00 om kvelden..

Lenke til kommentar

NAV sidene er laget idiotisk med vilje, kun for å irritere de stakkarene som faktisk er nødt til å ha noe med NAV å gjøre. Dette er bevisst og kommer nok neppe til å forandres til det bedre.

Det virker i hvertfall slik..

 

Ett eksempel, du må bytte passord hver 3dje måned mener jeg, og da MÅ passordet inneholde tall og bokstaver og du kan ikke bruke samme passord 2 gang. Mao må du finne på ett nytt passord hver gang, hvilket folk flest selvfølgelig klarer å glemme/miste.

 

Ett annet eksempel, når du legger inn "CV" og skal velge stillinger du kan gjøre, må du trykke gjennom en DRØSS valg blandt yrker, men du kan bare velge ett yrke av gangen. Du må helt tilbake til start og trykke igjennom alle valgene på nytt for å legge inn flere enn ett yrke.

 

Nei fytti rakkern, værre side skal du lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Ett eksempel, du må bytte passord hver 3dje måned mener jeg, og da MÅ passordet inneholde tall og bokstaver og du kan ikke bruke samme passord 2 gang. Mao må du finne på ett nytt passord hver gang, hvilket folk flest selvfølgelig klarer å glemme/miste.

Akkurat det er vel ikke verre enn at man skriver ned passord ett eller annet sted. :)

 

Og for å komme eventuell kritikk i forveien: Husk at det er bedre sikkerhetsmessig å skrive ned et supervanskelig passord og gjemme det på et sted det er lite sannsynlig at det forsvinner (feks lommeboka di, du passer jo godt på den uansett) enn å bruke et superlett passord fordi man er redd for å glemme det.

Lenke til kommentar
NAV sidene er laget idiotisk med vilje, kun for å irritere de stakkarene som faktisk er nødt til å ha noe med NAV å gjøre. Dette er bevisst og kommer nok neppe til å forandres til det bedre.

Det virker i hvertfall slik..

Nei nei nei. Helt feil. Netlife research jobber med å teste hvor brukervennlige sidene er for bedrifter som lager dem. De trenger jobb, og lager litt reklame.

Nav derimot har SPART penger ved å IKKE fordyre sitt prosjekt med slike folk.

Your choice: sykehus eller brukervennlige nav sider

 

Ett eksempel, du må bytte passord hver 3dje måned mener jeg, og da MÅ passordet inneholde tall og bokstaver og du kan ikke bruke samme passord 2 gang. Mao må du finne på ett nytt passord hver gang, hvilket folk flest selvfølgelig klarer å glemme/miste.

Det er da ikke galt å tenke sikkerhet. Spesielt med tanke på at dine venner kan levere meldeskjema når du er på jordomseiling. Vi vil vel ikke gi penger til snyltere?

 

Ett annet eksempel, når du legger inn "CV" og skal velge stillinger du kan gjøre, må du trykke gjennom en DRØSS valg blandt yrker, men du kan bare velge ett yrke av gangen. Du må helt tilbake til start og trykke igjennom alle valgene på nytt for å legge inn flere enn ett yrke.

 

Nei fytti rakkern, værre side skal du lete lenge etter.

Så du søker jobber? Håper det ikke bare er nav sine cv sider du har truffet på. De fleste bedrifter benytter idag slike cv program, og de er notorisk forferdelige. Det er litt sånn... "hvor mye ønsker du virkelig jobben?" Her skiller de vekk de mest udugelige. Fantastisk.

 

Og:

Serveren er stengt mellom 23-07. Slik har det vært i over 10år.

Men på en annen side.

DU skal søke jobb mellom 08.00 - 16.00 hver sinnsvake dag. Jeg som betaler skatt er ikke interessert i at du sitter oppe og chatter/spiller natta lang på trygd betalt av meg.

Så jeg er faktisk enig i stengetiden. Pell deg i seng og slutt og syt.

Lenke til kommentar

DarkSlayer:

Det er vel penger å spare på at folk bruker netttjenestene fremfor å møte på kontoret. Du trenger ikke netlife for å konstantere at siden suger og ikke er brukervennlig. Min mor finner ikke frem til noe som helst der(hun får fysiobehandling, pga smerter av jobb), så det jeg har gjort er å bokmerke sidene hun trenger.

 

De har en idiotisk passordsystem, brev og alt det tullet der er bare så fryktelig unødvendig. Sikkert er det heller ikke, bare å snappe brevet fra postkassa så er du inne. Mye bedre å bruke løsninger som folk anser som sikre, bankID, OpenID eller annen form for elektronisk ID.

 

Vi er forresten i 2009, datamaskinene er ikke avhengig at noen passer på dem lengre. Folk kan for min del søke jobb fra 08- 02 om de vil, det jeg bryr meg om, er de søker jobb og gjør alt det andre de skal, ikke når de gjør det.

Lenke til kommentar

De fleste som jobber med drift vet at det ikke "bare er å la serverne stå på om natten". Det er frustrerende å se så mange bedrevitere ikke ha greie på hva de snakker om. Ikke minst siste tids uttalelse fra IKT Norge som er til å få krampe av.

 

Det er flere tjenester enn de fleste er klar over som har noe nedetid om natten, og dette er en helt normal praksis om systemene ikke har helt særegne krav til oppetid 24/7. Derfor måtte jeg riste på hodet av hele denne saken. Selv nettbanker hostet hos enorme driftsparnere fungerer ikke tilfredstillende om natten.

 

Det jeg lurer på er om NAV har mottatt en del tilbud om fornyelse på IT siden i det siste og at de nå derfor pushes til å undertegne kontrakter med nye parter via litt indirekte "sjokkmedia taktikk". Jeg er litt mer interessert i kjølevannet av dette som det ikke sies noe særlig om.

 

 

Så til saken som faktisk har reell presedens:

Hvorvidt tjenestene er vanskelige og knotete er dog et godt tema som bør sees på.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg vil si at nettsidene til NAV gjennspeiler hele NAV-systemet.

Ingenting fungerer. Og om noe skulle fungere, så er det så tung rodd at det skulle ikke vært lov.

 

Det at de stenger tilgang til visse tjenester kl 23:00 er jo for at folk som bruker tjenestene til NAV skal ha en "vanlig" døgnrytme. Og ikke sitte oppe kun om natten.

 

-Thelle-

Lenke til kommentar
Det at de stenger tilgang til visse tjenester kl 23:00 er jo for at folk som bruker tjenestene til NAV skal ha en "vanlig" døgnrytme. Og ikke sitte oppe kun om natten.
Er du arbeidsledig og sitter mye oppe om nettene er det ikke akkurat det at NAV.no er "stengt" som får deg til å slenge på deg fin-klærne og kommer deg i arbeid.

Ikke det at selve NAV er noe særlig til nytte heller, men de kan da i det minste gjøre et forsøk på å virke sånn halv-veis kompetente på NAV.no

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Med tanke på den siste tidens kritikk av NAV er jo imponerende at de i det hele tatt har nettsider. Et krav om at nettsidene i tillegg skal være gode blir å forlange litt i overkant da NAV ikke engang klarer å oppfylle sine mest elemtære oppgaver, som å gi folk sin rettmessige trygd før de sulter ihjæl.

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er om NAV har mottatt en del tilbud om fornyelse på IT siden i det siste og at de nå derfor pushes til å undertegne kontrakter med nye parter via litt indirekte "sjokkmedia taktikk". Jeg er litt mer interessert i kjølevannet av dette som det ikke sies noe særlig om.

Akkurat de tankene gjorde jeg meg også.

 

Og ikke minst; er man arbeidssøkende med ikke noe å gjøre hele døgnet så må man da jammen klare å få gjort ting på nett før elleve om kvelden... Jeg tror mange av dem som sitter oppe halve natta og sover resten av døgnet vil få sitt livs sjokk hvis de er så 'uheldige' å få en jobb en gang. Og hvis 'nattestengningen' av NAV sine nettsider har noen innvirkining på enkelte menneskers mulighet til å få seg en jobb så har man neppe særlig lyst til å jobbe i det hele tatt.

Endret av TubXtra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...