Gå til innhold

Full HD fra 21,5 tommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra at det kommer flere valgmuligheter, bare ikke disse blir så populære at utvalget av skjermer med 1920x1200 krymper for mye. 1920x1080 er sikkert kjekt for noen, men jeg tror majoriteten vil ha bedre nytte av 1920x1200 til sin PC-bruk.

 

Kommer dette panelet bare til bruk i frittstående skjermer eller blir det å finne i monster-slepbare også?

Lenke til kommentar

Det er tull at få spill støtter 1080, så og si alle spill som har kommet ut i løpet av 2008 støtter denne oppløsningen.

Det vil si, det kommer an på skjermkortdriverene, spillene tilpasser seg dynamisk oppløsningen.

 

Jeg har brukt en 37" full hd tv som dataskjerm i halvannet år, min erfaring er at dette er en helt problemfri oppløsning.

 

De spillene som ikke støtter denne oppløsningen, de er ofte så gamle at de heller ikke støtter widescreen heller.

 

Det er en enorm følelse når du spiller på en slik skjerm, du er virkelig til stede og kan leve deg inn i spillet.

 

For ordesskyld, jeg hadde en 24" med 1920x1200 i over to år før jeg kjøpte 37" med 1920x1080, har ikke treget et sekund på dette byttet.

Ja, for dem som lurer, jeg bruker maskinen til alt, ikke bare spill, men og e-post, hjemmesider, nettbutikk(vedlikehold) laging av film, bilderedigering (PS) og mye mye mer.

Har faktisk gått med tanken på å kjøpe en 42" (Jeg sitter tross alt 30-40 cm fra skjermen ;-)

Lenke til kommentar
så lenge den ikke støtter 1900x1200 oppløsning så er den ubrukelig til gaming pcer. er får spill som støtter 1920x1080. så da blir mann stående med 1680x1050. skjønner ikke hva produsenten tenker på.

 

Har du slått deg?

 

Alle spillene jeg har støtter full HD ( 1920x1080 )

Jeg har til og med en haug med eldre spill som støtter denne oppløsningen! Så det er bare bull å si at få spill støtter full HD!

Endret av yngvenot
Lenke til kommentar
Som jeg sa i en annen tråd: 16:9-skjermer gir større bilde på filmer enn 16:10-skjermer, sett at begge er like store.

(vel og merke like store i diagonal, ikke areal)

 

Det er riktig det du påpeker. 16:9 vil være en fordel på filmer med samme eller ennå smalere format. Men det går selvsagt ut over svært mye annen bruk som er bedre med høyere formater. F.eks alt fra 4:3-filmer og TV-serier til tekstbehandler, presentasjoner, nettsider, pdf, som regel også for foto, med mer. Det hele bunner altså ut i hvordan man bruker skjermen.

 

16:9 vil være en fordel for noen i forhold til 16:10, men en ulempe for andre. Jeg tror det er veldig få som bruker mer tid på å se 16:9-film (eller bredere) på PCen enn til andre oppgaver. Derfor tror jeg også at de fleste vil ha en ulempe av 16:9-formatet.

 

Men som sagt: Det er godt med valgmulighet slik at de som ser film på hybelen faktisk har muligheten til å velge en slik skjerm. Man bør nok sitte rimelig nær for å få noe særlig nytte av oppløsningen.

Lenke til kommentar
Jeg er så utrolig lei av "Full HD"-hypen... Kan de ikke si at panelet støtter 1080p eller 1920x1980 i stedet? Som nevnt ellers i tråden er dette også en ganske håpløs oppløsning :(

 

Begrepet er nå så utvannet og misbrukt at det har mistet all reell betydning. Min forståelse av FullHD er minst 2 hdmi kontakter og en del andre ting i tillegg til HDready1080p som er HDCP, 1:1 pixel mapping osv

 

Oppløsningen heter HD 1080 (1920x1080) slik 1920X1200 heter WUXGA, 640x480 er VGA og 768X576 er PAL

P-en står for "progressive", altså ikke interlaced.

 

Hva som faktisk er tilfelle i denne saken vites ikke.

Lenke til kommentar
så lenge den ikke støtter 1900x1200 oppløsning så er den ubrukelig til gaming pcer. er får spill som støtter 1920x1080. så da blir mann stående med 1680x1050. skjønner ikke hva produsenten tenker på.

 

Har du slått deg?

 

Alle spillene jeg har støtter full HD ( 1920x1080 )

Jeg har til og med en haug med eldre spill som støtter denne oppløsningen! Så det er bare bull å si at få spill støtter full HD!

 

spill støtter hd ja. men er ikke så veldig mang spill som støtter 1920x1080. mulig at de du spill gjør det, det vet jeg ingenting om. men 1900x1200 er mye mer utbredt på pc. så å brått lansere skjermer med 1920x1080 til pc er bare tull. og det dere full hd skjermer er bare et salgstriks.

Lenke til kommentar
så lenge den ikke støtter 1900x1200 oppløsning så er den ubrukelig til gaming pcer. er får spill som støtter 1920x1080. så da blir mann stående med 1680x1050. skjønner ikke hva produsenten tenker på.

 

Har du slått deg?

 

Alle spillene jeg har støtter full HD ( 1920x1080 )

Jeg har til og med en haug med eldre spill som støtter denne oppløsningen! Så det er bare bull å si at få spill støtter full HD!

 

spill støtter hd ja. men er ikke så veldig mang spill som støtter 1920x1080. mulig at de du spill gjør det, det vet jeg ingenting om. men 1900x1200 er mye mer utbredt på pc. så å brått lansere skjermer med 1920x1080 til pc er bare tull. og det dere full hd skjermer er bare et salgstriks.

Sier bare ja til flere valgmuligheter så lenge man ikke går over til kun 1920x1080 (eller at alle spill slutter å støtte dette).

Lenke til kommentar
Hvorfor skal full HD inkludere 2 hdmi? Hvor i begrepet "high definition" finner du logikk for at det skal inkludere 2 hdmi og en del andre ting?

 

Fordi det er en bransjestandard brukt på Tv-er? Det er mulig jeg husker feil. Det må da være noe i det. FullHD trenger ikke nødvendigvis å oppfylle alle kravene til HDready1080p (som forsåvidt er ganske klare), men det betyr altså 1920X1080 progressivt. Hvis det ikke er noen ekstra føringer for FullHD i forhold til dette så kan man like gjerne legge ballen død, for da betyr det ikke noe annet en 1080p.

 

Da kan man jo spørre seg om "1080p hva da"? Kan man med rette kalle seg FullHD hvis man kan ta imot 1080p og skalerer ned til 720p? (det har vært en del av dette)

 

Fritt etter hukommelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...