Gå til innhold

Mobilen brukes mest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og som vanlig ligger Japan langt foran oss. Vi kommer vel haltende etter Japan og USA på denne fronten om et par år.
Synes at denne notisen inneholder en tvilsom blanding av "emerging markets" og Japan. I Japan har de råd til å ha datamaskiner, det er tid og plass det skorter på. Japan er et spesielt marked hvor en stor prosentandel av befolkningen har lenge hatt første kontakt med nettet via mobiltelefon og de bruker telefonene sine ganske annerledes enn det vi gjør. Med mindre vi får japanske tilstander i norske byer med lange arbeidsdager (og tilhørende arbeidsmoral), og ståplasser på togene hjem til drabantbyene ser jeg ikke helt for meg at mobilen kommer til å overta som hovedverktøy for e-post med det første. Jeg kan selvsagt ta feil :ph34r: Endret av mandela
Lenke til kommentar

hva med IM? er ikke IM en ganske viktig del av "elektronisk kommunikasjon"?

greit nok at epost kanskje er rådende hos mange bedrifter (selv om flere og flere bedrifter får opp øynene for dette), men i det private vil jeg påstå at det sendes flere lynmeldinger enn epost.. bare en enkel samtale kan jo fort komme opp i noen hundre lynmeldinger.

Lenke til kommentar
Og som vanlig ligger Japan langt foran oss. Vi kommer vel haltende etter Japan og USA på denne fronten om et par år.
Synes at denne notisen inneholder en tvilsom blanding av "emerging markets" og Japan. I Japan har de råd til å ha datamaskiner, det er tid og plass det skorter på. Japan er et spesielt marked hvor en stor prosentandel av befolkningen har lenge hatt første kontakt med nettet via mobiltelefon og de bruker telefonene sine ganske annerledes enn det vi gjør. Med mindre vi får japanske tilstander i norske byer med lange arbeidsdager (og tilhørende arbeidsmoral), og ståplasser på togene hjem til drabantbyene ser jeg ikke helt for meg at mobilen kommer til å overta som hovedverktøy for e-post med det første. Jeg kan selvsagt ta feil :ph34r:

 

Nja, vi har jo USA med Blackberryen. Denne ble brukt/brukes mest for e-post. Men jeg tror dog at amerikanernes mobilvaner begynner å endre seg, og de tar i bruk mer og mer SMS. Men det var ikke helt poenget mitt. Men jeg bruker nå hvertfall e-post fra mobil mye mer enn jeg gjorde ifjor, og jeg kan garantert ikke være den eneste. Eller?

hva med IM? er ikke IM en ganske viktig del av "elektronisk kommunikasjon"?

greit nok at epost kanskje er rådende hos mange bedrifter (selv om flere og flere bedrifter får opp øynene for dette), men i det private vil jeg påstå at det sendes flere lynmeldinger enn epost.. bare en enkel samtale kan jo fort komme opp i noen hundre lynmeldinger.

 

IM ja. Jeg merker mer og mer at mine venner er på MSN fra mobilen mer og mer, så dette blir tydligvis mer og mer populært. "samtale kan jo fort komme opp i noen hundre lynmeldinger" - Jeg hadde MSN Plus før og da kunne jeg se hvor mange ord jeg hadde skrevet den dagen. I løpet av litt mer enn en halv dag hadde jeg totalt skrevet 24.000 ord. Dette var fordelt på ca. 5-6 samtaler. Hehe (Ja, jeg er rask og effektiv på tastaturet)

 

Notis: Jeg skal faktisk ikke fjerne dette. Legg merke til hvor ofte jeg bruker ordet "mer". Trøtthet er farlig. Og morsomt.

Endret av Steffen Moss
Lenke til kommentar
I Japan sendes for eksempel 40 prosent av all e-post fra mobiltelefoner.

 

Og som vanlig ligger Japan langt foran oss. Vi kommer vel haltende etter Japan og USA på denne fronten om et par år.

foran? pokker om jeg veit.

 

en kjapp snusing her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_mobi...culture#In__Use

 

får meg til å tro at valget ble gjort rett og slett fordi det var enklere å få det japanske "alfabetet" inn i epost, den sms (som strengt tatt dukket opp pga overskuddsbåndbredde)...

 

også kan en stable dette oppå:

http://en.wikipedia.org/wiki/I-mode

 

samt at mobiloperatører i japan har mye av den samme kontrollen som operatører i usa har.

 

om jeg ikke tar feil så kommer telefonen ferdig satt opp for en operatør, eller de siste innstillinger blir gjort i butikken.

 

ser forøvrig ut til at japan ikke har nummerportabilitet, noe som får meg til å mistenke at epostaddressen er koblet til nummer, og potensielt usynlig for bruker i det store og hele.

 

når det gjelder usa og epost så burde en vel kanskje nevne at sms(text som dem morsomt nok kaller det) har eksplodert i bruk.

 

at folka i dress flyr rundt med blackberry, winmob eller iphone i lomma og svarer på push post fra kontoret så snart dem kan betyr ikke at hele landet driver på slik.

 

selv om jeg kanskje bommer stygt så vil jeg påstå at epost var vanlig internkommunikasjon på kontorene der borte før gsm kom på banen her til lands. og jeg mistenker nok at operatørene tok seg god tid med å få på plass meldings-"terminering". blackberry startet vel forvørig som en ren epost-terminal på en operatør, og har vokst derfra.

 

sms/mms eller epost er ett fett, det folk vil er å kommunisere på en enkel måte. begge deler tillater det, og hva som blir valgt vil ha så vel historiske og kulturelle grunner som rent tekniske.

Lenke til kommentar
Og som vanlig ligger Japan langt foran oss. Vi kommer vel haltende etter Japan og USA på denne fronten om et par år.
Synes at denne notisen inneholder en tvilsom blanding av "emerging markets" og Japan. I Japan har de råd til å ha datamaskiner, det er tid og plass det skorter på. Japan er et spesielt marked hvor en stor prosentandel av befolkningen har lenge hatt første kontakt med nettet via mobiltelefon og de bruker telefonene sine ganske annerledes enn det vi gjør. Med mindre vi får japanske tilstander i norske byer med lange arbeidsdager (og tilhørende arbeidsmoral), og ståplasser på togene hjem til drabantbyene ser jeg ikke helt for meg at mobilen kommer til å overta som hovedverktøy for e-post med det første. Jeg kan selvsagt ta feil :ph34r:

 

Nja, vi har jo USA med Blackberryen. Denne ble brukt/brukes mest for e-post. Men jeg tror dog at amerikanernes mobilvaner begynner å endre seg, og de tar i bruk mer og mer SMS. Men det var ikke helt poenget mitt. Men jeg bruker nå hvertfall e-post fra mobil mye mer enn jeg gjorde ifjor, og jeg kan garantert ikke være den eneste. Eller?

hva med IM? er ikke IM en ganske viktig del av "elektronisk kommunikasjon"?

greit nok at epost kanskje er rådende hos mange bedrifter (selv om flere og flere bedrifter får opp øynene for dette), men i det private vil jeg påstå at det sendes flere lynmeldinger enn epost.. bare en enkel samtale kan jo fort komme opp i noen hundre lynmeldinger.

 

IM ja. Jeg merker mer og mer at mine venner er på MSN fra mobilen mer og mer, så dette blir tydligvis mer og mer populært. "samtale kan jo fort komme opp i noen hundre lynmeldinger" - Jeg hadde MSN Plus før og da kunne jeg se hvor mange ord jeg hadde skrevet den dagen. I løpet av litt mer enn en halv dag hadde jeg totalt skrevet 24.000 ord. Dette var fordelt på ca. 5-6 samtaler. Hehe (Ja, jeg er rask og effektiv på tastaturet)

 

Notis: Jeg skal faktisk ikke fjerne dette. Legg merke til hvor ofte jeg bruker ordet "mer". Trøtthet er farlig. Og morsomt.

jeg vil tro at valget av kommunikasjonsteknologi kommer an på hvor interessert en er i teknologi, og muligens også alder.

 

jeg vil påstå at epost er nok fortsatt forbeholdt den som er over gjennomsnittet teknologi-interessert, mens im er mer interessant for ungdom siden en allerede har det på pcen, og at de fleste slike systemer har kontaktlista lagret på sentral server, slik at en slipper noen form for oppsett utenom muligens installasjon av klient.

 

noe som får meg til å mistenke at facebook fint kan ta over for msn om det dukker opp klienter med støtte for im-systemet der i gården. jeg vet pidgin har det på desktopen, men har ikke tatt så alvorlig titt på mobil-fronten (im på mobil er for meg en morsomhet heller den noen primærkommunikasjon, men så er nok jeg ingen ungdom lengre).

Lenke til kommentar
I tillegg til at man oftere sender SMS i stedet for e-post, velger flere og flere å sende e-post fra mobilen i stedet for PC-en. I Japan sendes for eksempel 40 prosent av all e-post fra mobiltelefoner.

Japan ligger som kjent noen år foran oss. Dette vil bli vanlig her også om noen få år. Epost kommer til å ta over for SMS på grunn av både pris og fleksibilitet (ubegrenset antall tegn, bildestørrelse, mulighet for andre vedlegg osv). Det er ikke noe motsetning mellom at epost blir mer brukt på mobiler og det at SMS kommer til å bli seiglivet. En stadig krympende hard kjerne av SMS-ere vil nok tviholde på SMS i lange tider.

Lenke til kommentar

jeg undres fortsatt på om den jevne japaner er klar over at det er "epost" dem bruker.

 

det skulle ikke forundre meg på at dem fleste anser det som tekst meldinger pr i-mode, og at epost bare er den valgte bærer, siden den hadde grei støtte for japanske tegn allerede.

 

japan har ikke nummerportabilitet, så det vil være såre enkelt å foreta en [email protected] oversetting under panseret.

 

er ikke det at jeg ikke ønsker å se sms gå dit pepperen gror. men en så lenge ser jeg ikke epost som ett enkelt nok alternativ når det kommer til oppsett.

 

legg forøvrig merke til at japan har samme betalingsystem som i usa. du betaler både for sending og mottak.

 

og andre tjenester, som bruk av mobil som kredittkort, har kommet på plass takket være at mobiloperatørene også eier banker og kredittselskaper. kan noen si silo-løsninger?

 

for å si det slik, jeg vil heller leve i "bakleksa" om slik er hva som må til for å få teknologiske fremskritt...

 

en liten sak forøvrig, mens epost i seg selv er ubegrenset, docomo sin bruk av den er ikke:

http://www.nttdocomo.co.jp/english/service...tion/index.html

 

greit nok 5-10 tusen tegn skulle vel holde for det meste ;)

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...