Gå til innhold

Conficker-kur funnet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt å se at det har kommet en kur.

 

Spør meg selv hvorfor det er folk som gjør slike ting (produserer virus altså)... er det så enkelt at det er fordi de kan?...

 

Skulle tro det er rimelig oppegående personer som skriver disse, så de må jo vite om skadevirkningene det får (blir jo enorme kostnader i tapt arbeidstid, evt. tapt informasjon osv)...og likevel gjør de det... Er de sosiopater?.. Er det overkompensering for "liten-tiss" syndrom?... Er det "jeg er 16 og sint på pappa"?...Er det "15 minutes of fame"-behov?.. Virker litt uforståelig... :ermm:

Endret av pax1
Lenke til kommentar
Spør meg selv hvorfor det er folk som gjør slike ting (produserer virus altså)... er det så enkelt at det er fordi de kan?...

 

Enten fordi de føler for det, de sitter og lager et AV(dårlig konspirasjons teori, hvet det).

Men litt av saker er ganske at noe også skriver virus for å bevise bakdørene i Windows, den andre er at terskelen for å skrive virus i Windows er ganske lav.

Lenke til kommentar
Du kan jo spør det same spørsmålet til alle andre kriminelle også..

 

Pengane styrer, og det ligger nok nokre kroner i dette også.

Ja.. for kode som forsøker å skaffe seg beskyttet informasjon, f.eks kredittkortnummer osv så er vel det motivasjon. Eller skaffe seg kontroll over og tilgang til ressurser (lagringsplass f.eks).

 

Men for Conficker, for eksempel, virker det ikke som det er noe annet mål en bare å spre koden til flest mulig maskiner og unngå oppdaglese og fjernig, samt skru av backup og slette dokumenter... Ikke noe informasjon "hentes inn" eller oversendes til forfatteren... ser bare ut som rent herværk, så ser ingen økonomisk vinning....

Lenke til kommentar
Enten fordi de føler for det, de sitter og lager et AV(dårlig konspirasjons teori, hvet det).

Men litt av saker er ganske at noe også skriver virus for å bevise bakdørene i Windows, den andre er at terskelen for å skrive virus i Windows er ganske lav.

Ja.. men hvis motivasjonen bare er å bevise en bakdør så er det jo bare å verifisere bakdøren i et kontrollert miljø og så sende inn informasjonen til OS/programvare-leverandøren.. så det må jo være en annen motivasjon.... :hmm:

Lenke til kommentar
Ja.. men hvis motivasjonen bare er å bevise en bakdør så er det jo bare å verifisere bakdøren i et kontrollert miljø og så sende inn informasjonen til OS/programvare-leverandøren.. så det må jo være en annen motivasjon.... :hmm:

I følge ukens SecurityNow! podcast installerer downadup/conficker et botnet. med andre ord, økonomisk vinning da maskinen dn kan brukes av andre til f.eks å knekke passord eller distribuere spam.

Security Now 187 transcript

Lenke til kommentar
Ja.. men hvis motivasjonen bare er å bevise en bakdør så er det jo bare å verifisere bakdøren i et kontrollert miljø og så sende inn informasjonen til OS/programvare-leverandøren.. så det må jo være en annen motivasjon.... :hmm:

 

Jeg nevnte også ren lyst da :p

Men et eksperiment: Finn et pent sikkerhets-hull i Vista i et lab. Rapporter den, lag et virus som utnytter hullet og slippe det løs 1 uke etter at feilen er rapportert :p 1 uke, kritisk sikkerhets feil. Burde ikke de ha greid å fikse den til da?

Lenke til kommentar

Og dette er trygt å kjøre uansett OS?

Jeg prøvde det nettopp på en XP pc som er fucked ifra før men etter å ha kjørt det der blei den enda verre så no way at det der kommer inn på min egen pc.

Nå vil ikke engang cod4 starte på denne pcen jeg kjørte det på og det har kjørt før uten større problemer, nå bare står den å jobber også får jeg slik vindu med "send feilrapport" etc også klikker jeg ikke send også bare blir den ca normal igjen.

Start linja er også tja hva skal en si, rar.

Lenke til kommentar
Ja.. for kode som forsøker å skaffe seg beskyttet informasjon, f.eks kredittkortnummer osv så er vel det motivasjon. Eller skaffe seg kontroll over og tilgang til ressurser (lagringsplass f.eks).

 

Men for Conficker, for eksempel, virker det ikke som det er noe annet mål en bare å spre koden til flest mulig maskiner og unngå oppdaglese og fjernig, samt skru av backup og slette dokumenter... Ikke noe informasjon "hentes inn" eller oversendes til forfatteren... ser bare ut som rent herværk, så ser ingen økonomisk vinning....

 

 

Har ikkje sikkerhetseksperta frykta att Conficker kunne brukast til eit botnet, eller har dei avskreve denne muligheten no ?

 

Botnet blir jo leigd ut mot betaling..

Lenke til kommentar

Jævla uklart om det er en vaksinasjon eller kur det er snakk om her... Vaksinasjoner må som kjent gjøres på forhånd og har en prevantiv effekt... Ingen vaksinerer seg mot sykdommer de har.

 

Ikke noe informasjon "hentes inn" eller oversendes til forfatteren... ser bare ut som rent herværk, så ser ingen økonomisk vinning....

 

Også hærverk kan i mange tilfeller føre til økonomisk vinning i form av sabotasje. Mange virus har startet sine liv som et lite spark mot hodet til konkurrenten tvers over gata og har deretter spredt seg ut på nettet.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...