Gå til innhold

Politiet angrepet av virus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Ifølge en artikkel i Computerworld fra i fjor brukte politiet fortsatt Windows NT 4.0, et system som Microsoft har sluttet å oppdatere for mange år siden.

 

doh.... :scared:

Lenke til kommentar

Det skremmer meg at lovens lange arm bruker datasystemer som er så håpløst utdaterte.. Nesten så det er rart at Conficker i det hele tatt fungerer på det :D Nå må det offentlige snart se til å få flytta alle systemkritiske enheter over på *nix-systemer! Til nå har helsevesenet og politiet vært tatt av Conficker.. Hva blir det neste? Nødmeldingssentralen blir slått ut, slik at ingen av beskjedene fra nødsamtalene når frem til riktig instans?

Endret av Filthpig
Lenke til kommentar

Selv om Windows NT 4.0 ser mye penere ut enn blant annet WinXP, OS X og en del bloated Linux-distroer (f.eks Ubuntu og Fedora), så burde de uansett oppgradere til noe som er støttet/får sikkerhetsoppdateringer jevnlig. F.eks Vector Linux, Windows Vista, Damn Small Linux og Gentoo er bedre sikret mot slikt, i tillegg til at de blir oppdatert jevnlig, hvertfall Vista. Om de kjører eldre PCer kan de vente på Windows 7, eller bruke en oppdatert Linux-distro.

Lenke til kommentar

Saken her er vell helt sikker att dei har haugevis av program som ikkje fungerer på andre plattformer. No kjenner ikkje eg til korleis ståa er i politiet anna enn gjennom media men kompatibilitet med software er vell som regel hovedgrunnen til att diverse bedrifter ol ikkje oppdaterer OS.

 

Så kan ein sjølvsagt diskutere kvifor software ikkje er oppdatert for å støtte nyare OS..

Lenke til kommentar

Trur ikke de burde bruke noe MS system på disse maskinene. Ikke vondt ment til MS fan, men linux kan bli mye mer sikkert enn det et MS system noen gang kommer til å bli. Snakker da om tilfeller som dette, mot direkte angrep (en fyr som cracker seg inn) så stiller de vell ganske likt (hvis systemene blir godt oppdatert og satt opp). Men siden det er ingen aktive virus (kun noen lab virus) til *nix systemer så har de allerede et stort overtak der.

 

Og hvis dere leser artikkelen så er det antivirus programmet som senker trafikken, ikke selve viruset

 

Og en ting til, da hammarhaus nevnte Vista så viste jeg ikke om jeg skulle ta det seriøst eller ikke.

Lenke til kommentar
Selv om Windows NT 4.0 ser mye penere ut enn blant annet WinXP, OS X og en del bloated Linux-distroer (f.eks Ubuntu og Fedora), så burde de uansett oppgradere til noe som er støttet/får sikkerhetsoppdateringer jevnlig. F.eks Vector Linux, Windows Vista, Damn Small Linux og Gentoo er bedre sikret mot slikt, i tillegg til at de blir oppdatert jevnlig, hvertfall Vista. Om de kjører eldre PCer kan de vente på Windows 7, eller bruke en oppdatert Linux-distro.

 

Du kritiserer Ubuntu og Fedora for å være bloated, for så å påstå at et alternativ for politiet er Windows Vista, verdens tyngste og tregeste OS? Ubuntu/Fedora i standard gnome-farger ser ikke annerledes ut enn Gentoo i standard gnome-farger.

 

Offentlige instanser og bedrifter generelt trenger support. Vector Linux, DSL og Gentoo har ikke det utover forum. Det er ikke godt nok. Novells SLED, Red Hats RHEL og Canonicals Ubuntu er, så vidt meg bekjent, de eneste som tilbyr profesjonell telefonsupport.

Lenke til kommentar
Selv om Windows NT 4.0 ser mye penere ut enn blant annet WinXP, OS X og en del bloated Linux-distroer (f.eks Ubuntu og Fedora), så burde de uansett oppgradere til noe som er støttet/får sikkerhetsoppdateringer jevnlig. F.eks Vector Linux, Windows Vista, Damn Small Linux og Gentoo er bedre sikret mot slikt, i tillegg til at de blir oppdatert jevnlig, hvertfall Vista. Om de kjører eldre PCer kan de vente på Windows 7, eller bruke en oppdatert Linux-distro.

 

Du kritiserer Ubuntu og Fedora for å være bloated, for så å påstå at et alternativ for politiet er Windows Vista, verdens tyngste og tregeste OS? Ubuntu/Fedora i standard gnome-farger ser ikke annerledes ut enn Gentoo i standard gnome-farger.

 

Offentlige instanser og bedrifter generelt trenger support. Vector Linux, DSL og Gentoo har ikke det utover forum. Det er ikke godt nok. Novells SLED, Red Hats RHEL og Canonicals Ubuntu er, så vidt meg bekjent, de eneste som tilbyr profesjonell telefonsupport.

 

Stemmer det, samt at det finnes 3. parts bedrifter som driver med generell support innen *nix systemer.

Samt at GUI er vell nesten ikke en nødvendighet.

 

Og jeg skulle tru at det er politiets hovedsystem (backbone) som har blitt angrepet, ikke optiplexen til resepsjonen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Saken her er vell helt sikker att dei har haugevis av program som ikkje fungerer på andre plattformer.

De risikerer at det brått ikke finnes maskinvare å få kjøpt som takler NT4.0...

Offentlige instanser og bedrifter generelt trenger support. Vector Linux, DSL og Gentoo har ikke det utover forum. Det er ikke godt nok. Novells SLED, Red Hats RHEL og Canonicals Ubuntu er, så vidt meg bekjent, de eneste som tilbyr profesjonell telefonsupport.

De trenger vel først og fremst internekspertise.

Gjerne ansatt av staten generelt for å tjene de ulike departement. Hvor denne ekspertisen henter hjelp fra blir irrelavant bare de er i stand til å tjene sine egne brukere. De kan sågar lage sin egen distro, brukermassen vil uansett være stor nok til å forsvare prisen på å ha core ekspertise innomhus.

Lenke til kommentar

Det kan virke som om mange her bare tenker på selve serveren/serverne.Det er bare en liten del av bildet.Infrastruktur må ikke glemmes.I forbindelse med en søknad på en Cisco stilling i data og materiell tjenesten fant jeg b.l.a. ut at de bruker IDS istedenfor IPS.NAC var for de ukjennt virket det som.Ett riktig oppsatt nettverk ved hjelp av disse teknologiene vil kunne klare å stoppe zero day angrep.Det er også andre deler i et layered defence som skal kunne stoppe dette.Tror mye av problemet er at mange og da særlig i offentlig sektor ikke er oppdatert på nyere teknologier enn den de lærte under NT4.0.Når det gjelder evt. applikasjoner som krever NT som noen skriver om så kan jo det løses ved bruk av virtuelle maskiner.

Lenke til kommentar

Uten at jeg har noen som helst innsikt i hvilke systemer som blir brukt må jeg si at det er på tide at det offentlige (generelt) går over på noe åpent, stabilt og sikkert. Da mener jeg i første omgang servere og infrastruktur til store etater. Og i det lange løp også klienter og lokale institusjoner slik at et felles system kan driftes.

 

De "ekstreme" tilfellene er cuba/kina/russland, men mer nærliggende er politiet i frankrike som i tillegg sparer millioner på dems linux satsing.

Lenke til kommentar

Noe av grunnen til at Linux/Unix/Mac OS osv har vært "sikrere" ifølge enkelte skyldes jo den mer begrensede utbredelsen av disse systemene.Synes det er relativt naivt å tro at "de onde kreftene" ikke vil angripe disse systemene når de evt kommer i flertall.En Linux vs MS diskusjon er jeg ikke intresert i da jeg har gitt opp dette for lengst.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...