Gå til innhold

Samsung leverer 1,5 TB disk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
På tide, får se om jeg gidder å bytte ut den trøblete seagate 1,5TB disken nå.

 

Så de er fortsatt trøblete, selv etter firmware oppdateringen? Er glad jeg ikke har kjøpt de til den nye filserveren min da.

 

Hvis denne snart er på markedet, så kanskje jeg kjøper et par sånne.

Lenke til kommentar
På tide, får se om jeg gidder å bytte ut den trøblete seagate 1,5TB disken nå.

 

Så de er fortsatt trøblete, selv etter firmware oppdateringen? Er glad jeg ikke har kjøpt de til den nye filserveren min da.

 

Hvis denne snart er på markedet, så kanskje jeg kjøper et par sånne.

Kan hende at nyeste firmware har klart å fikse det, min er død så venter på ny fra butikk.

Lenke til kommentar

Flere som har mistanker om at Seagate sin 1,5TB disk driver og stopper opp under visning av film, 1080p?

Så det hade vært litt problemer med den når jeg køpte den men så senere revisjoner skulle være fikset, noe som min også var men viste seg vel at det var mot crashing/havarering.

Lenke til kommentar

Angående Seagate disken så vil jeg sitere noe som bare er en dag gammelt:

 

Seagate 1.5TB suger. Enkelt og greit. Største dritt disken jeg noen ganger har hatt. Med rett firmware blir den riktignok bedre, men ikke perfekt.

 

Funker den ikkje perfekt med ny firmware? Kan du forklare hva som er galt nå?

 

Jeg merker ikkje problemer med ny firmware...

 

 

 

Nå har jeg ikke brukt den så veldig mye. Har jo brukt Spotify til musikk.

Men jeg har merka at browsinga "fryser".

 

Mener jeg har firmware SD1A på disken (får ikke skjekka før i kveld). Mener også at standard var SD17

Lenke til kommentar
Er disse 5400 rpm som WD greenpower? AtW

Nei, disse er 7200rpm.

Jo, disse er 5400rpm. Det er lett å se ut fra spesifikasjonene:

Gjennomsnittlig rotasjonsforsinkelse: 5,5ms. Det tallet er alltid nøyaktig den samme tiden som det tar platene å rotere en halv omdreining.

 

5400 rpm = 90 omdreininger per sekund = 180 halve omdreininger per sekund.

1/180 sekund = 5,5 ms.

 

Gjennomsnittlig søketid er oppgitt til å være 8,9 ms. Gjennomsnittlig aksesstid vil derfor være 5,5 + 8,9 ms = 14,4ms. Helt normalt for en 5400 rpm disk.

 

Jeg ser at det er skrevet feil i prisguiden. Trolig fordi det er gjort en rask antagelse i mangel av konkret informasjon på Samsung sine sider. Det er trist å se at også Samsung velger å utelate slikt som kan virke negativt for enkelte kunder.

 

Selv har jeg ikke noe i mot å kjøpe 5400 rpm-disker til generell masselagring. Men jeg ville ikke kjørt OS og programmer fra en slik.

 

Seagate er fortsatt de eneste som leverer 7200rpm disker over 1TB i dag: Seagate 1,5TB

Lenke til kommentar
Har lurt litt på hvorfor slike store disker spinner på 7200 og ikke 5400... Er vel ikke så alt for mange som ønsker å kjøre OS på slike disker uansett? Som ren lagringsdisk er det jo bare fordeler med en lavere rpm... Skulle gjerne sett store disker med 4200 rpm jeg ;)

 

Det spørs jo helt hva du leser fra denne "rene lagringsdisken" mange typer lesning nyter godt av bedre aksess også, og det er ikke så enorme fordeler med lavere spin-hastighet heller.

 

AtW

 

Er disse 5400 rpm som WD greenpower? AtW

Nei, disse er 7200rpm.

Jo, disse er 5400rpm. Det er lett å se ut fra spesifikasjonene:

Gjennomsnittlig rotasjonsforsinkelse: 5,5ms. Det tallet er alltid nøyaktig den samme tiden som det tar platene å rotere en halv omdreining.

 

5400 rpm = 90 omdreininger per sekund = 180 halve omdreininger per sekund.

1/180 sekund = 5,5 ms.

 

Gjennomsnittlig søketid er oppgitt til å være 8,9 ms. Gjennomsnittlig aksesstid vil derfor være 5,5 + 8,9 ms = 14,4ms. Helt normalt for en 5400 rpm disk.

 

Jeg ser at det er skrevet feil i prisguiden. Trolig fordi det er gjort en rask antagelse i mangel av konkret informasjon på Samsung sine sider. Det er trist å se at også Samsung velger å utelate slikt som kan virke negativt for enkelte kunder.

 

Selv har jeg ikke noe i mot å kjøpe 5400 rpm-disker til generell masselagring. Men jeg ville ikke kjørt OS og programmer fra en slik.

 

Seagate er fortsatt de eneste som leverer 7200rpm disker over 1TB i dag: Seagate 1,5TB

 

Det var det jeg hadde en mistanke om ja, prisguiden har jo desverre også feilaktig oppgitt WD sine GP-disker som 7200 rpm. WD gjør jo også sitt beste for å være utydlige angående hvilken hastighet GP-diskene faktisk kjører på.

 

AtW

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor mange plater denne disken bruker?

Siden F2-serien kommer i utgaver på 500, 1000 og 1500 GB tyder det på 3 plater. Ulik effekt på de tre modellene støtter den antagelsen. Samsung har de siste årene alltid hatt 3 plater på de største diskene sine.

 

Grennpower-opplegget blit så latterlig for oss i norge... Så mye mer grønt enn vannkraftverk blir det vel ikke.

Vi er brukere i et internasjonalt kraftmarked...

Lenke til kommentar
Grennpower-opplegget blit så latterlig for oss i norge... Så mye mer grønt enn vannkraftverk blir det vel ikke.

 

Som simen1 sier, så er det et internasjonalt marked. I tilegg er det også miljøulemper med vannkraftverk. Videre er det mindre støy og varme og lavere kostnad når ting bruker lite effekt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er disse 5400 rpm som WD greenpower? AtW

Nei, disse er 7200rpm.

Jo, disse er 5400rpm. Det er lett å se ut fra spesifikasjonene:

Gjennomsnittlig rotasjonsforsinkelse: 5,5ms. Det tallet er alltid nøyaktig den samme tiden som det tar platene å rotere en halv omdreining.

 

5400 rpm = 90 omdreininger per sekund = 180 halve omdreininger per sekund.

1/180 sekund = 5,5 ms.

 

Gjennomsnittlig søketid er oppgitt til å være 8,9 ms. Gjennomsnittlig aksesstid vil derfor være 5,5 + 8,9 ms = 14,4ms. Helt normalt for en 5400 rpm disk.

 

Jeg ser at det er skrevet feil i prisguiden. Trolig fordi det er gjort en rask antagelse i mangel av konkret informasjon på Samsung sine sider. Det er trist å se at også Samsung velger å utelate slikt som kan virke negativt for enkelte kunder.

 

Selv har jeg ikke noe i mot å kjøpe 5400 rpm-disker til generell masselagring. Men jeg ville ikke kjørt OS og programmer fra en slik.

 

Seagate er fortsatt de eneste som leverer 7200rpm disker over 1TB i dag: Seagate 1,5TB

 

Jeg som bomma gitt, sorry mac.

 

Even

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...