Gå til innhold

Kutter støtte for skjermkort i Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser ikke på dette som et stort problem da utviklingen av de frie driverne vil sørge for at eldre kort fortsatt har muligheten til å bli noe oppdatert.

Problemet er at den åpne driveren fortsatt er dårlig.

Det er vel helst på 3D-ytelse at de frie driverne er dårlige fremdeles, men det går vel veien etterhvert, får vi håpe. Uansett kan man jo bruke de gamle catalyst-driverne fremdeles. Regner med det blir en deling slik som med nv-driveren til legacy Nvidia-kort.

Lenke til kommentar

Flott. De gamle fungerer fra bra til perfekt i 2D med dagens alternativer, så jeg ser ikke på det som et problem at støtte videre kuttes for å gjøre støtten av de nyere bedre og raskere på plass. For Windows hadde ikke dette vært mulig, men i Linux-avdelingen hvor ressursene er knappe er nok dette en god prioritering.

Lenke til kommentar
Jeg synes dette er et logisk og veldig bra valg jeg :thumbup:. Nå får AMD fousert mer på driverne til nyere kort og får en lettere jobb siden arkitektur og funksjoner på disse kortene ligner mer på hverandre.

Og som det er nevnt, de frie driverne vil jo fortsatt bli oppdatert for eldre kort.

Jeg synes fortsatt det er greit å ha oppegående OpenGL-støtte med Radeon Mobility X1600, som sitter i den bærbare.

 

Det kan skyldes OpenGL-implementeringen til Mesa, eller hvordan Mesa prøver å akselerere dette på GPU, men det skal ikke mye til før Radeon-driveren streiker. Et annet problem for brukere av bærbare, kan være at støtten for PowerPlay (etter min kjennskap) i Radeon-driveren per i dag ikke er fungerende.

 

Som artikkelen poengterer, så kan dette gi bedre kvalitet på driverene, men det er litt dumt at det er begrenset hvor lenge siste fungerende proprietære driver vil fungere (fordi kernelen sin ABI/API endrer seg, og X.org likeså).

Lenke til kommentar

Driverne til windows også er problematiske, min bror's maskin har minst en gang i uken siden nyttår hatt en blåskjerm vedrørende forskjellige ATI DLL-er og av og til en GPU recover, ofte må spillet startes på nytt for å fungere. Jeg med mitt nVidia skjermkort har ikke hatt problemer som fører til tap av data på lenge.

 

(jeg mener ikke å være fanboy om noen oppfatter det slik)

Lenke til kommentar
Jeg synes dette er et logisk og veldig bra valg jeg :thumbup:. Nå får AMD fousert mer på driverne til nyere kort og får en lettere jobb siden arkitektur og funksjoner på disse kortene ligner mer på hverandre.

Og som det er nevnt, de frie driverne vil jo fortsatt bli oppdatert for eldre kort.

Jeg synes fortsatt det er greit å ha oppegående OpenGL-støtte med Radeon Mobility X1600, som sitter i den bærbare.

 

Det kan skyldes OpenGL-implementeringen til Mesa, eller hvordan Mesa prøver å akselerere dette på GPU, men det skal ikke mye til før Radeon-driveren streiker. Et annet problem for brukere av bærbare, kan være at støtten for PowerPlay (etter min kjennskap) i Radeon-driveren per i dag ikke er fungerende.

Selv om dette neppe kan sies å være en god nyhet, håper jeg timingen ikke vil bety mye for deg. Mars-driveren vil komme til alle, og Gallium er på vei inn for den åpne driveren. Både ATI og RadeonHD har vist stor fremgang over hele fjøla, og Phoronix sin siste testrunde er anbefalt lesing:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti...egacy&num=1

2D støtten er allerede bedre i den åpne driveren, og avstanden på 3D synes jeg er overraskende liten.

 

Faktisk ser også strømsparing ut til å allerede være bedre for din GPU med åpen driver:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti...power&num=1

så bekmørkt er det ikke.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Sitat fra artikkel:

 

Fortjener AMD en smekk fra Tux og Linux-samfunnet?

 

AMD har nylig uttalt at de ikke lenger vil støtte skjermkort eldre enn HD 2000-serien i sien Linux-drivere.

Artikkel viser til phoronix hvor der bla. står;

 

the mainline Catalyst driver on both Linux and Windows will stop supporting cards older than the Radeon HD 2000 series.

Min uthevelse.

Lenke til kommentar
Morsomt, dvs. at ATI kort allerede er i ferd med å bli bedre støttet på linux enn windows.

Men hva med FreeBSD og Solaris 10? Med mindre noen har oppdatert informasajon er det vel enda nVIDIA som er enerådende i disse to operativsystemene.

 

Dessuten, nVIDIA sørger for full støtte for alle sine grafikkort i både Linux, FreeBSD og Solaris 10. Driveren blir ikke videreutviklet, men oppdatert for støtte for nyere kjerner, osv. Foruten de nyeste driverne har nVIDIA også 3 "legacy" drivere (2 for Solaris 10) slik at støtten for eldre skjermkort ikke forsvinner. Men nå har ikke nVIDIA vært villige til å åpne kildekoden på noen som helst måte, de foretrekker å gjøre all jobb selv.

Lenke til kommentar
Morsomt, dvs. at ATI kort allerede er i ferd med å bli bedre støttet på linux enn windows.

Men hva med FreeBSD og Solaris 10? Med mindre noen har oppdatert informasajon er det vel enda nVIDIA som er enerådende i disse to operativsystemene.

 

Dessuten, nVIDIA sørger for full støtte for alle sine grafikkort i både Linux, FreeBSD og Solaris 10. Driveren blir ikke videreutviklet, men oppdatert for støtte for nyere kjerner, osv. Foruten de nyeste driverne har nVIDIA også 3 "legacy" drivere (2 for Solaris 10) slik at støtten for eldre skjermkort ikke forsvinner. Men nå har ikke nVIDIA vært villige til å åpne kildekoden på noen som helst måte, de foretrekker å gjøre all jobb selv.

 

Driverne lages vel for Xorg? Så alle operativsystem som benytter seg av Xorg serveren (Dette gjelder vel BSD, litt usikker på Solaris) vil kunne benytte seg av de frie driverne...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...