Gå til innhold

Spår død for integrert grafikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jon Peddie Research skriver i en ny studie at trenden med integrert grafikkbrikke direkte på prosessoren høyst sannsynligvis vil føre til døden for dagens IGP-løsninger der grafikkbrikken sitter integrert på hovedkortet.

Dette kunne nok flere av brukerne her på forumet fortalt JPR allerede for 2-3 år siden.

 

Nå i mars 2009 kan gjerne artikkelen illustreres med kaptein innlysende.

 

Jeg får ta en titt i krystallkula mi: "Internett og epost kommer til å bli populært blant folk flest" "VHS-spillere er på vei ut" "biler kommer til å ta over markedet for hest og kjerre" :p

 

Jeg tror jeg kunne blitt en bra spåmann. 100% rett på alt :wee:

Lenke til kommentar

FrihetensRegn: CPU/GPU-produktene kommer nok til å yte litt bedre enn IGP, men ikke regn med at de erstatter gode dedikerte skjermkort med det første. (Kanskje om 10 år..)

 

AMD lager egne GPUer (de kjøpte som kjent opp ATI for et par år siden).

Intel lager både egne GPUer og lisensierer GPUer fra Kyro (PowerVR) i dagens brikkesett. Intel og Nvidia er ikke gode venner så det kommer neppe noen krysning av Intel CPU og Nvidia GPU. Jeg tviler også sterkt på at AMD lisensierer ut GPU-teknologi til Intel. Intel har dermed en utfordring med å skaffe seg god GPU-teknologi. Kyro PowerVR er ikke akkurat moderne lengre og Sis, Via, XGI med flere har heller ikke så mye bra å tilby Intel.

Lenke til kommentar
Lager Amd og Intel sine egne Gpu'er til disse nye løsningene, eller gjør Ati og nVidia det?

Nå er jo AMD og ATi samme selskap... Intel lager sine egne grafikkbrikker i IGP-markedet allerede, og tviler sterkt på at de tar inn nVidia for å lage grafikk på de nye prosessorene.

 

Sånn sett kan det nok medføre litt mindre inntekter for nVidia i fremtiden, siden de blir skjøvet ut av IGP-markedet.

Tviler på at AMD kommer til å benytte dem, ikke Intel heller...

Lenke til kommentar
Påtide, HK GPU suger så 2ar jeg blir kvalm.
Så hvorfor er dette på tide? Denne løsningen kommer antagelig ikke til å bli bedre enn den øvre skalaen av det vi kjenner som integrert i dag. Snarere tvert i mot.

 

Så hva er det som gjør at denne løsningen favoriseres?

 

Er det billigere? Bruker det mindre strøm? Blir det ikke varmere hvis en CPU nå også skal ha en GPU på samme plass? Eller er det en og samme brikke det er snakk om?

Lenke til kommentar

Det er snakk om å sette av en del av CPU'en til GPU. Sånn ilustrasjonsmessig kan du tenke deg at du har 3 CPU kjerner og èn GPU kjerne.

Grunnen til at jeg dette ikke vil bli veldig vellykket for annet enn mainstream og netbooks er antallet transistorer og arealet som vil bli satt av til GPU. I forhold til IGP fra AMD og Nvidia, og i forhold til dedikerte GPU kort vil slike antallet transistorer bli en liten brøkdel. Det kan sikkert fungere fint for kontormaskiner eller netbooks, men med èn gang det blir litt mer krevende (spill, og muligens video med høy oppløsning) vil det by på problemer.

 

Det jeg har litt større tro på er en form for CPU med integrert GPGPU som også klarer å dra grunnleggende grafikk (vanlig OS, programmer, video, og kanskje HD), og så dedikerte GPU kort for de som skal spille eller drive med grafisk intenst materiale. Et fint eksempel på en slik prosessor lagd i dag kunne vært en Phenom2 x4 med den fjerde kjernen erstattet av en miniatyr av radeon 4xxx med 64-128 stream prosessorer.

Lenke til kommentar

Grafikken blir mer integrert enn noengang, og journalister i hw.no klarer å presentere dette som om integrert grafikk er på vei ut.

 

Er det også innlysende at leserne vet hva IGP er ?

Hva er en IGP-løsning.

 

Jeg forstår det har med integrert grafikk å gjøre men hva står forkortelsen for ?

 

Integrated Graphics Processor?

 

Nå forsvinner heller ikke løsningen, den bare flyttes nærmere prosessoren, inn på samme brikke.

Lenke til kommentar

Hva kommer til å skje med de små bedriftene som lever av å lage integrerte grafikk løsninger til hovedkort? De kommer jo til å gå dunken? Blir nesten som en finanskrise for de. Til slutt blir det bare de store som kommer til å være igjen på denne leken. Virker ikke så sunt dette

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...