Gå til innhold

Test: Asus P6T Deluxe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Grei test av enda ett (relativt) dyrt (mainstream) X58-hk.

Hva med å få tak i ett hk fra DFI eller Biostar neste gang?

Jeg skjønner ikke hvorfor hk'et skal få pluss for OC når det kan se ut som *alle* hk basert på X58 greit klarer BCLK 200-210 (noe som slett ikke er spesielt imponerende).

 

Det dere kanskje bør se å teste isf de *utrolig* intetsigende sciencemark-tester samt "randomizer-number-generator" av ulike "bencher" på default klokk, er å sjekke ut hvordan hk/bios er med på Trifire/TriSLI.

Det er vel derfor noen av oss i det helt tatt vurdere slike hk.

Lenke til kommentar

Har noen ting å si:

 

Layouten på kortet så veldig bra ut. Det eneste var BIOS-batteriet, som heller burde vært plassert nede. I den posisjonen det er nå er det ofte veldig mange kabler fra PSU og DVD-drev.

 

BIOS-layouten så bra ut også, spesielt kontra ROG rai rai-kortene. Veldig oversiktelig og ikke mye humbug og fancypants navn.

 

Kjøleløsningen ser ihvertfall bedre ut enn de fleste jeg har sett på X58 hovedkort, og da tenker jeg på ytelsen og ikke på utséende. NB-kjøleren er festet med skruer, og ikke klips. Det ser også ut som om den kjøleløsningen gjør seg godt med vifter. Jeg likte den veldig godt, den var enkel men stor. Ikke noen flygende drager, multicoolingfancypantsramandallothercomponentsinall eller annet stort ubrukelig skrapmetall.

 

Alle ytelsestestene er tull. Å teste hvilken FSB kortet er standard er bare tull. Dere burde kombinere alle disse testene til en graf, og kun legge vekt på en enkelt test om denne er overraskende. Som dere burde vite er det null forskjell mellom ytelsen på hovedkort, og den ytelsesforskjellen dere finnes er grunnet a) tilfeldighet b) testmetoden er forskjellig fra de andre hovedkortene (drivere innstalert i annen rekkefølge, nyere oppdateringer osv) c) innstillinger i BIOS d) ugjevnheter.

 

Ellers bra test, jeg elsker at dere tar store, høyoppløselige og klare bilder slik at man kan se på detaljene.

 

~Torstein

Lenke til kommentar

Jeg har dette hovedkortet, helt topp. Men hadde trøbbel med marvel nettverks kontrollern for et par dager siden. Nettverket slutta plutslig bare å virke. Logga driver/kontroller status 1 i windows vista x64. Jeg brukte drivern fra asus sine hjemmesider. Etter restart kom det opp igjen.

 

Lasta ned nyeste driver fra marvel sin side. Denne vare faktisk 1 år nyere. Får håpe jeg ikke ser noe mer til problemet.

Endret av magnusr
Lenke til kommentar

Jaja, jeg har forlatt Asus for en stund jeg.

 

De gidder ikke å høre på tilbakemeldinger fra kunder om feil osv. Softwaren er halvhjertet osv. Så et kort i P5Q serien ble det siste fra Asus for meg en stund, og jeg har vært Asus fan i mange år.

 

De har tapt seg så mye at jeg kjøper ikke flere tusenkroners kort fra de noe mer.

Lenke til kommentar
Alle ytelsestestene er tull. Å teste hvilken FSB kortet er standard er bare tull. Dere burde kombinere alle disse testene til en graf, og kun legge vekt på en enkelt test om denne er overraskende. Som dere burde vite er det null forskjell mellom ytelsen på hovedkort, og den ytelsesforskjellen dere finnes er grunnet a) tilfeldighet b) testmetoden er forskjellig fra de andre hovedkortene (drivere innstalert i annen rekkefølge, nyere oppdateringer osv) c) innstillinger i BIOS d) ugjevnheter.

Er endel hovedkort som begynner å få skruer og ikke de idiotiske klipsene (Som jeg vel har klaget X-antall ganger på før :p), det eneste er at de faen ikke klarer å få skruer også på SB'et eller ved de tidligere Mosfeet'a.

Jeg ønsker ihvertfall å bytte kjølepasta på etthvert nytt HK, da jeg vet at de fleste produsentene er nokså slappe med påføring av Pasta'n.

 

Når det gjelder kjølemessig, så tror jeg neppe Hovedkortet er av de kaldeste, dette pga at kobberet er dekket over med tykke (og ikke tynne) kjøleribber/Heatsinks, dessuten virker det som om det er et relativt tykt lag med Lakk etc utenpå kjøleribbene som hindrer kjøling.

Lenke til kommentar
Fin test :)

 

Ta gjerne og test noen Foxconn, DFI, EVGA og Biostar kort :) Det har en tendens til å bli litt mange Asus kort på testbenkene deres.

 

Det har sikkert en naturlig årsak.

 

Ellers en grei test, men når man har et hovedkort med SAS burde dette være beskrevet langt mer, og gjerne testet. Er SAS brikkesettet brukt er jo et oppsett med 2 stk 15k SAS disker i raid 0 for OS/programmer og noen vanlige SATA til lagring interessant.

Lenke til kommentar
Fin test :)

Ta gjerne og test noen Foxconn, DFI, EVGA og Biostar kort :) Det har en tendens til å bli litt mange Asus kort på testbenkene deres.

Det har sikkert en naturlig årsak.
Det vil jeg tro og var vel det jeg var nysjerrig på, hva den årsaken også kan være. Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Fin test :)

Ta gjerne og test noen Foxconn, DFI, EVGA og Biostar kort :) Det har en tendens til å bli litt mange Asus kort på testbenkene deres.

Det har sikkert en naturlig årsak.
Det vil jeg tro og var vel det jeg var nysjerrig på, hva den årsaken også kan være.

 

Den er vel innlysende, men av visse grunner skriver jeg det ikke i klartekst.

 

Personlig mener jeg tek.no nettverket burde ha en publisert policy for testing, ikke minst knyttet til forholdet til produsenter/leverandører. I dag nærmer det seg at testene (selv om testene i seg selv er objektive) blir promoteringsartikler for enkelte produsenter.

 

Du klarer selv å finne fram til hvor lite produkter fra DFI, EVGA, Foxconn, Biostar, SuperMicro hw.no tester.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tek.no/Hw.no er vel bitt en "vits" ift det de engang var.

Som var:

En entusiastsite for entusiaster drevet av entusiaster.

Nå:

Sidene ser ut som de verste eksempler på shockwave-syken/reklameinfiserte man kan tenke seg.

Mao. "normal" kommers. :)

Testene følger også vanlig standard, dvs. 1920x1080-bilde, 2 linjer tekst.. og så "bla videre" til en syltynn konklusjon.

Og testene er i hovedsak skrevet av unge nerder som er lykkelige over å jobbe uten betaling i annet enn hardware de kan tyne(destruere) i retur for å skrive en test.

Produktene til "test" er levert fra de best betalende annonsørene (les:Komplett/Netshop).

Var det noe sånt du ikke "turde" skrive Bolson. :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

@TL1000S:

Vitsen er jeg enig i. I dag bruker jeg ikke tester eller omtaler i hw.no som beslutningsgrunnlag for noe som helst. Til det er de i realiteten ubrukelige.

 

Og grunnen til at jeg ikke skriver i klartekst er at jeg faktisk har vanskelig for å vurdere hva som er den direkte årsaken. Annet at jeg enkelt ser en klar skjevhet i testuvalget, men pr dato ønsker jeg ikke å spekulere i hvorfor.

 

Men skulle gjerne sett en forklaring fra ansvarlig utgiver på hvordan de velger ut produkter til test.

 

@Theo365:

 

De to siste avsnittene er også til deg.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...