Gå til innhold

Programvare mot bærbar-tyveri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det skal dreie seg om et program som gjør at PC-en sier ifra dersom innloggingspassordet ikke er riktig. PC-en skal da rett og slett gi fra seg lyd: "Help, this laptop is reported lost or stolen".

 

Vel, man prøver vel ikke å gjette seg fram til passordet om man stjeler en laptop. Om du vil inn i Windows som er på maskinen kjører du OPH eller cracker passordet på andre måter, skal du bare se hva som ligger inne på PCen kjører du en live-CD med Ubuntu e.l. Så tror jeg at de som stjeler en PC vil høyst sannsynlig formatere den hjemme og ikke prøve å gjette seg fram til passordet på en kafé hvor folk kan høre at laptoppen skriker "Oh noes, I'm stolen! Help me!"

Lenke til kommentar
Newman: Erstatter en forsikring privat innhold som bilder og dokumenter på maskinen også?

 

Selsagt ikke, men sjangsene for å få igjen PCn selv med dette programmet vil jeg tro er like stor, eller like liten som uten... Med en forsikring får du i det minste igjen pengene dine.

 

Uansett, om du har uerstattelige bilder og dokumenter på en bærbar PC som du reiser mye med, uten å ha backup, kan du takke deg selv. Det er ikke akkurat vanskelig å laste opp bilder til Facebook, Flickr eller tilsvarende tjenester når du er ute å reiser. Samme går for sensitive dokumenter.

Lenke til kommentar

Tenkte på det samme som The Stig nevner over her...litt dumt å sitte mitt i skole timen, pc-en skriker ut masse rart etter bare et mislykket forsøk også har du kanskje bommet på en tast... :hmm:

 

I såfall kunne det vært etter 3 mislykkede forsøk...

 

Og det er overhodet ikke noe problem om man er i "bransjen"...er man interessert i innholdet på en bærbar pc så kan man kjøre harddisken eksternt på en annen pc, kjøre seg via vanlig boot eller rett og slett, formattere harddisken og innstallere OS på nytt...

 

Programmet får liksom ikke meldt pc-en stjålet hvis den aldri får gått i alarmtilstand når passord aldri blir tasta inn heller...:p

Lenke til kommentar
Programmet støtter Windows XP, Vista, Mac og det finnes også en prøveversjon for Linux.

Meningsløst å ha slik programvare kjørende i OSet. Det betyr bare at formatering av harddisken vil gjøre det ubrukelig. Noe jeg regner med de fleste tyver med PCer som spesialitet gjør som standard prosedyre.

Lenke til kommentar
Meningsløst program da du kan kjøpe en reiseforsikring til samme pris, og få penger til å kjøpe ny laptop om noen stjeler den gamle.

Helt enig...har man mista/blitt frastjelt en laptop, så kan du banne på at den er så godt som sunket i jorden på kort tid...samt tilpasset den "nye" eieren allerede...

Lenke til kommentar
Newman: Erstatter en forsikring privat innhold som bilder og dokumenter på maskinen også?

Dette programmet erstatter heller ikke privat innhold som bilder og dokumenter.

 

Uansett, om du har uerstattelige bilder og dokumenter på en bærbar PC som du reiser mye med, uten å ha backup, kan du takke deg selv. Det er ikke akkurat vanskelig å laste opp bilder til Facebook, Flickr eller tilsvarende tjenester når du er ute å reiser. Samme går for sensitive dokumenter.

Nå skal det sies at Facebook og Flickr ikke er backup-tjenester og fungerer langt i fra sånn man vil at backup skal fungere. Et bedre eksempel er idrive.

Lenke til kommentar
Eneste effektive tyverisikring er ting som computrace som integreres i bios.

Helt ening...

 

Denne er diskré, samtidig som den sporer selve pc-en og ikke innlagt software som er lett å fjerne...:)

 

Har "no alla" dette system på skole pc-ene våre...hadde glømt at jeg hadde lagt den under senga, oxo trodde jeg at den var borte på skolen...kontakta IT avdelinga på skolen og meldte den "stjålet"... :innocent: (ville jo ikke si at jeg hadde rota den bort...) nok om det...de fant den, oxo syns jeg IP adressa som den var logget på virka litt kjent...bare flaks at jeg ikke hadde skrudd den av...! :p

Lenke til kommentar
Noe sier meg at det er bedre tyveriforsikring å sette et personlig preg på laptoppen.

For eksempel å gravere inn navn og telefon nummer lett synlig.

Verdien som tyvegods burde da bli ganske redusert.

Fiffi metode...liker denne...;)

 

Har du laptop med blank overflate??? :p

Lenke til kommentar
Eneste effektive tyverisikring er ting som computrace som integreres i bios.

Helt ening...

 

Denne er diskré, samtidig som den sporer selve pc-en og ikke innlagt software som er lett å fjerne...:)

 

Har "no alla" dette system på skole pc-ene våre...hadde glømt at jeg hadde lagt den under senga, oxo trodde jeg at den var borte på skolen...kontakta IT avdelinga på skolen og meldte den "stjålet"... :innocent: (ville jo ikke si at jeg hadde rota den bort...) nok om det...de fant den, oxo syns jeg IP adressa som den var logget på virka litt kjent...bare flaks at jeg ikke hadde skrudd den av...! :p

computrace virker interessant, men ser ut som den er lett å ommgå.

http://www.absolute.com/products-bios-enabled-computers.asp

selv om det legges i bios ser det ut til at selve "phone home"-funksjonen utføres av program kjørt i winos. Det vil si formatert med linux, ingen sporing.

En annen ting. Søkte meg fram til en blog på nettet som beskrev en alt for enkel metode for å deaktivere programmet.

 

Hehe. Likte denne funksjonen:

http://www.absolute.com/PDF/ComputraceCompleteDS.pdf

"Get GPS location information for mobile computers3"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...