Gå til innhold

Piratjegere får identiteten bak IP-adresser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Politikere aner svært sjeldent hva de driver med... Men det er vel ikke noe nytt.

Svenskene har vel lenge vært lei av å bli sett på som en "piratnasjon", og føler behov for å hogge litt i blinde med sablene.

 

Ingen overraskelse at det var menneskefiendtlige EU dette stammet fra.

Lenke til kommentar

Muligheten for å danne egne politi etater stiger- i vert fall for de som tror at de er det med alle de myndigheter de har ovenfor folket.

Men ser jo generelt at det er en del aktører som faktisk klarer å dikterer lovens lange arm og snurre dem rundt lillefingern.

Fy fan beste plassen er vel sibir på jorda snart.

Lenke til kommentar

Dette er som sagt et stort tilbakeslag for sverige syns jeg. Det skal være opp til politiet om de vil gå videre med en sak og finne ut hvem en person bak en IP adresse er. Hvis ikke kan folk uten alt for god grunn påstå at de er piratjegere å skaffe seg sensitiv informasjon

Lenke til kommentar
For å få utlevert identiteten skal det ikke være nødvendig med mer bevis enn et skjermbilde. Svenske Piratbyrän har demonstrert hvor lett det er å forfalske et slikt skjermbilde, med deres "Bevismaskin" du selv kan teste.

Betyr dette at jeg som norsk privatperson kan fabrikkere bevis mot en eller annen IP, sende det til svensk politi og få utlevert IDen til IP-eieren? I så fall ser jeg for meg massivt misbruk av muligheten. F.eks at lister med IPer til kjente personer og firmaer i musikk/film-bransjen spres på nettet og at det svenske politiet mottar hauger med anmeldelser mot disse personene.

Lenke til kommentar
For å få utlevert identiteten skal det ikke være nødvendig med mer bevis enn et skjermbilde. Svenske Piratbyrän har demonstrert hvor lett det er å forfalske et slikt skjermbilde, med deres "Bevismaskin" du selv kan teste.

Det som også er veldig skremmende er kravet til bevis, med så kraftige som bildebehandlingsprogram er i dag så er ikke ett skjermbilde mye verdt. Den rettningen dette peker er ikke bra, men dette blir vel svart på med mer kryptering, proxyer og annet krims krams for å oppnå anonymitet.

Lenke til kommentar
Hide my IP 09 er et bra program, enig med Alle, for mye sensetiv info.

 

Og hva gjør dette programmet? Det er egentlig bare to halveis saklige måter å komme unna slike ting, proxyer, eller nettverk av typen freenet/tor eller liknede. Det er slike ting som vil presse seg fram om dette fortsetter. Men det mest bekymringsverdige er at man tilsynelatende gir tilfeldige utvidede rettigheter til bestemte typer firmaer. Det hører ikke hjemme i enn rettstat.

 

AtW

Lenke til kommentar

Bruk dette mot dem. Fabrikér en haug med bevis der sentrale folk i platebransjen og de politikerne som har vedtatt dette plutselig tilsynelatene har lastet ned hauger med filmer og musikk. Så får de se hvor dårlige bevis dette egentlig er....

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar
Betyr dette at jeg som norsk privatperson kan fabrikkere bevis mot en eller annen IP, sende det til svensk politi og få utlevert IDen til IP-eieren? I så fall ser jeg for meg massivt misbruk av muligheten. F.eks at lister med IPer til kjente personer og firmaer i musikk/film-bransjen spres på nettet og at det svenske politiet mottar hauger med anmeldelser mot disse personene.
Kjenner jeg noe av nettverket rundt piratbyrån rett, kommer det til å hagle inn anmeldelser i løpet av uken. Det beste argumentet mot vanvidd, er ofte å vise hvordan det fungerer i praksis.

 

De må i hvert fall regne med at samtlige IP-er tilhørende diverse organisasjoner og (jeg gremmes) advokatfirmaer som faktisk er koblet til torrents (for å få tak i de ande nedlasternes IP-er) blir anmeldt.

 

problemet her er jo at trenden vil bli å gå utenom politiet. Få navn og adresse -> gå til sak. Politiet kommer til å bli kuttet ut av det hele, og kommer vel til å henlegge slike saker fortere en de henter seg en ny kopp kaffe.

Lenke til kommentar
Dette er som sagt et stort tilbakeslag for sverige syns jeg. Det skal være opp til politiet om de vil gå videre med en sak og finne ut hvem en person bak en IP adresse er. Hvis ikke kan folk uten alt for god grunn påstå at de er piratjegere å skaffe seg sensitiv informasjon

Det er fortsatt opp til politiet om de skal gå videre med en sak. Det som blir forskjellen her er at IFPI etc. nå kan kreve å få navnet på personen de skal anmelde. Altså, man går til politiet med navn på personen som anmeldes istedet for IP-adressen til personen som anmeldes. I praksis ikke noen forskjell fra det man har i dag.

 

Det største problemet med IPRED-loven i Sverige er ignorante tabloidskribenter som ikke leser hverken direktivet eller loven før de setter seg ned og skriver mareritthistoriene sine.

Lenke til kommentar

Når skal platebransjen lære? Da Napster holdt på for mange år tilbake fikk de gratis reklame av platebransen verdt millioner av kroner. Tjenesten ble til slutt stoppet, men ikke før Napster med hjelp av platebransjen hadde etablert seg med millioner av brukere. Hva skjedde så? Jo, tomrommet skapt etter Napsters "bortgang" ble fylt av 10 ganger så mange tilbydere. (Kazaa, Limewire, Bearshare, Morpheus, DC, og mange mange andre.)

 

Nå er det piratebay som skal tas, og med en brukerbase som nærmer seg 30 millioner unike brukere hver måned, må man være helt nedsnødd om man ikke tror at et hundretalls andre aktører kommer på banen med tilsvarende tjenester om piratebay tas ned.

 

Piratebay har også fått medieomtale verdt millioner av kroner i løpet av denne rettsaken, og nettsider som før ikke tok i Piratebay navnet med ildtang, (hw.no feks.) skriver nå daglig om dette nettstedet.

 

Med denne loven har underholdningsbransjen fått fullmakter tilsvarende det Politiet har. Hvis de tror at det hjelper å saksøke folk over en lav sko, kan de jo bare se over dammen til USA. Piratkopiering har ikke akkurat stoppet der, til tross for skyhøye bøter og fengselsstraffer.

Lenke til kommentar

Dette er skremmende. Spesielt skremmende mtp. beviskravet for å få utlevert info, og hvem som kan kreve dette.

 

 

I lys av dette tenker jeg tilbake på en erfaring jeg hadde med NGT og MPAA, en del år tilbake:

Jeg våkner opp til at bredbåndet ikke fungerer. Dette skyldes et brev MPAA har sendt til NGT, hvor de lister opp en rekke filer (scenereleases av filmer) jeg angivelig (de viser til IP) har delt på en DC++ server.

 

Jeg hadde i tidsrommet før dette vært på DC++, men de filene MPAA listet opp hadde jeg aldri hatt på min maskin.

 

Det er skremmende at det er så lite som skal til for at NGT stengte bredbåndet. Dette var altså en fiktiv liste sendt uten noen som helst form for bevis. Likevel er det jeg som ender opp med en sterk advarsel, ikke MPAA.

 

Bare en liten historie, men relevant i lys av dette. Det er ikke rettighetsorganisasjoner som skal utføre politiets arbeid!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...