Gå til innhold

Test: Insigna HPA-3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virkelig? De nevnte ikke at en god løsning også kan være å kjøpe en mp3spiller med høyere ut-effekt? Åpenbart for meg som blir mer og mer lydslave for hver dag som går, men tviler på at folk flest vet at det faktisk er en forskjell.

 

Jeg sammenlignet min Cowon S9 mot en Ipod Nano 3G med ganske så store hodetelefoner. Forutn at Lyden var skremmende mye bedre fra *you know which one*, så var den andre forskjellen mer merkbar. Maksvolumet på Ipoden tilsvarte omtrent 75% volum på S9'en min...

 

Ellers en god nok test for min del. Jeg tror ikke på disse målingene. Jeg tror på gode gamle subjektive vurderingen :tease:

 

En ting lurer jeg på da. Hvorfor sammenlignes ikke denne med Fiio E3? De kunne i det minste nevnt den som et alternativ...

Lenke til kommentar

Spennende at dere også tar opp slike produkter. Har nettop kjøpt meg en Cresyn C750e etter å ha fått litt irritasjonsmomenter på farten med de noe store DT770pro. I tillegg var lyden lav her da jeg har 80-ohms versjonen som har mye bedre kilde hjemme.

Så de blir nok stasjonære...Eller kanskje jeg investerer i noe liknende dette.

Lenke til kommentar

Husker for mange år siden en kamerat fra Grunnkurs Elektro som laget en lignende effektforsterker (det heter overhodet ikke "hodetelefonforsterker" eller "ørepluggforsterker", bare så det er sagt). Tror nok det var mer futt i den enn den der, hehe.

 

"effektforsterker"; (til høyttalere eller hodetelefoner. Andre betegnelser er kraftforsterker og sluttrinn)

 

Hentet rett fra Wiki, gitt!

http://no.wikipedia.org/wiki/Effektforsterker :w00t:

Lenke til kommentar

Det er jo helt utrolig at det går an å skrive en sånn artikkel uten at man med et ord nevner den økte faren for hørselsskader når man utsetter ørene for høy og/eller langvaring lydpåvirkning.

Og det trenger heller ikke være så høyt for å vere skadelig i og med at man får lyden rett inn i øret og mot trommehinnen. Det ytre øret er utformet for å fange opp og dempe lyden før den når inn til trommehinnen. Spesielt med In ear propper så blåses jo lydbølgene rett inn i øret.

Følgeskader av dette kan være hørselstap eller redusert hørsel. Den kommer ofte gradvis. Det vil si at hørselen reduseres uten at men egentlig merker det de førate årene. Og for å kompansere kjøper man seg forsterker for å få enda høyere lyd...

Jeg vil tippe det er utrolig mange av dagens unge som har byttet ut MP3 spillere og forsterkere med høreapparater om 20 - 25 år.

En annen skade man utsetter seg for er Tinnitus. Det er en lyd som ikke er hørbar for andre. Selv etter mange års forskning har man enda ikke påvist noe klare årsaker eg av den grunn heller ikke funnet noen behandlingsformer som fjerner tinnitus. Men det er enighet blandt fagpersonell at det er en klar årsakssammenheng med høy og langvarig lydpåvirkning.

Lenke til kommentar
Det er jo helt utrolig at det går an å skrive en sånn artikkel uten at man med et ord nevner den økte faren for hørselsskader når man utsetter ørene for høy og/eller langvaring lydpåvirkning.

Og det trenger heller ikke være så høyt for å vere skadelig i og med at man får lyden rett inn i øret og mot trommehinnen. Det ytre øret er utformet for å fange opp og dempe lyden før den når inn til trommehinnen. Spesielt med In ear propper så blåses jo lydbølgene rett inn i øret.

Følgeskader av dette kan være hørselstap eller redusert hørsel. Den kommer ofte gradvis. Det vil si at hørselen reduseres uten at men egentlig merker det de førate årene. Og for å kompansere kjøper man seg forsterker for å få enda høyere lyd...

Jeg vil tippe det er utrolig mange av dagens unge som har byttet ut MP3 spillere og forsterkere med høreapparater om 20 - 25 år.

En annen skade man utsetter seg for er Tinnitus. Det er en lyd som ikke er hørbar for andre. Selv etter mange års forskning har man enda ikke påvist noe klare årsaker eg av den grunn heller ikke funnet noen behandlingsformer som fjerner tinnitus. Men det er enighet blandt fagpersonell at det er en klar årsakssammenheng med høy og langvarig lydpåvirkning.

 

Greit nok at hørselskader er viktig, men er det så utrolig å ikke nevne det i en anmeldelse? Alle vet vel at for høye lyder kan skape hørselsskade, uten at man trenger å nevne det hver gang man anmelder en forsterker? Og hva begrunner du din påstand om at lydbølger er farligere fordi de blir generert nærme trommhinnen? Hvorfor er det ikke nivået ved trommhinnen som betemmer faten for skade? Det ytre øret er formet for å hjelpe til med å høre bedre, og spesielt retningshørsel.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hei!

Hørselsproblemer som følge av høy lyd er vel et rimelig godt kjent fenomen som ikke nødvendigvis behøver å nevnes i hver eneste anledning. Jeg nevnte heller ikke at for høy lyd på øret kan være farlig på andre måter, feks at man blir mindre oppmerksom i trafikken eller at man overdøver lyder det er farlig å ikke høre (utrykningskjøretøyer, trikken, e.l.). Eller at det kan være asosialt eller plagsomt for folk i nærheten. Slikt synes jeg folk må få lov til å ta stilling til selv. Spesielt med et slikt produkt som dette, da lydforskjellen med og uten bruk av produktet ikke er så stor at du noen gang vil gå fra kategorien harmløs til ødeleggende.

 

Ang. FiiO (som jeg først visste at eksisterte nå etter å ha lest kommentarer her ;-) så vil jeg anta at de er identiske. Utseendemessig er de ihvertfall fullstendig like, bortsett fra at den ene er sort og den andre er hvit. Samme form, samme LED, samme ikoner og samme tekst på utsiden. Utfra et tilfeldig review jeg googlet meg frem til (http://www.anythingbutipod.com/archives/2008/07/fiio-e3-headphone-amplifier-mini-review.php) så fungerer den også på samme måten. Hvorvidt Insignia'en er en kopi eller rebrandet OEM versjon er derimot uvisst, men jeg ville anta det siste siden den er så lik.

 

OK

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...