Gå til innhold

Artikkel: Fildeling og det nye musikkmangfoldet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man må betale for et dårligere produkt med begrenset brukervennlighet, det er mitt største problem.

 

Etter itunes ble kvitt kopi sperren sin handler jeg gjerne musikk der, steam bruker jeg ofte til å handle spill, som også fungerer utmerket. Noen kommer nok til å klage på at det er for dyrt, tross alt ingen store utgifter for produsent, enkelt er det også samt vi sparer miljøet og bruker teknologien vi har. Men om det går den rette veien blir nok også prisen justert ned. En fremtid jeg håper på...

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Bra artikkel! Personlig har jeg sluttet å kjøpe musikk. Ikke fordi jeg kan laste den ned fra feks Piratebay, men i motsetning til 90-tallet der det fantes 4 radiokanaler, kan jeg nå velge å vrake i drøssevis av nettradiokanaler i alle sjangere, og det helt GRATIS! Når jeg har vors hjemme så setter jeg som regel på NRJ nettradio, eller en anna "pop kanal".

Lenke til kommentar

Har ikke lyst å gå inn på denne diskusjonen noe voldsomt siden det kommer noen andre helt sikkert til å ta seg av. Personlig har jeg aldri kjøpt mer musikk(og spes fra band jeg aldri hadde kommet til å hørt om uten div p2p-programmer) enn jeg gjør etter jeg begynte laste ned og kan "test-høre" før jeg kjøper.

 

Det eneste jeg vil si er at det er litt betenkelig at omsetningen av musikk kan gå ned 50% i løpet av 10 år, og platebransjen skriker om tapt omsetning, men virker da ikke som noen av de går under?

Ta hvilken som helst bransje, f.eks. 7-eleven i norge.. I 2003 hadde de iflg aftenposten enn omsetning på 940 millioner.. Ta vekk 50% av det i løpet av 10 år(om endring i kronekurs er medregnet aner jeg ikke). Hvor mange 7-eleven butikker hadde vært igjen med en slik omsetningsnedgang?

 

Bør ikke ett slikt tap uten noe fundamentale omskjæringer hos selskapene være en liten pekepinn til nettopp de selskapene om at produktene deres muligens er en smule overpriset?

 

I tillegg: Jeg regner ikke meg selv som "av den gamle skole" i en alder av 27.. For 10 år siden virker det som det var ett mye bredere spekter av artister som ble hardt promotert, og ihvertfall flere sjangere. Jeg sitter stort sett med P3 på hele dagen, og herregud hvor mange ganger om dagen man hører de samme sangene om igjen og om igjen. Hva med å sprøyte noe litt mindre kommers ut på markedet og øke interessen hos de som IKKE liker Eminem feat Dr. Dre og 50 Cent eller Lene Marlin? Kanskje de får lyst å kjøpe musikk igjen?

Lenke til kommentar

Hvor vanskelig er det å legge ut en enkel link med visa e.l. betaling på

siden sin hvor man kan kjøpe musikken billig og kjapt? nei, eneste

grunnen til tap er at de lever som toll/moms regelen på posten,

20år tilbake i tid.

 

tilgjengelighet = king, kjøper heller på STEAM en på platekompaniet,

of faktisk heller på STEAM en å laste ned en rævva scene release hvor

cracks og updates ikke fungerer..

og dette gjelder for musikk også. Om spotify og lignende tilbud får

fikset en fungerende 'buy this track' dings snart så skal man se at

det fort blir mange glade kunder å se.

 

edit:

enig med øvrige poster og at internett radio er blitt en stor

hit, og mulig en stor avlastning til musikk kjøp generelt.

live365, di.fm, spotify, last.fm, grooveshark ol. tjenester har

ekstremt mange brukere.

Endret av anotherzen
Lenke til kommentar

Generelt må platebransjen bli bedre til å selge god kvalitets-filer på nettet til en pris som står i forhold til det produktet som selges. 9 kroner for en låt er alt for mye når kvaliteten er mp3 i 200kbit/s eller lignende. Det bør være minst i CD-kvalitet, helst bedre for at jeg skal bli interessert i å kjøpe musikk digitalt. Forøvrig så har jeg kjøpt en del cd-er etter å ha hørt dem på youtube og på radio.

 

Mye av musikken er ikke tilgjenelig i vanlige platebutikker, så nettet er eneste mulighet for å få tak i god musikk.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper ikke musikk eller film lengre!

Kommer heller ikke til å gjøre det i framtiden.

 

Etter å ha hørt på "Haiene i piratbukta", så skal jeg i sammen med mange andre, gjøre deres påstander til skamme.

 

Årsaken til at jeg ikke kjøper CD er bransjens prispolitikk. Greit krev fortsatt Kr.120 til Kr.150 men jeg kjøper ikke.

Kom ned på 3,50 til 4 kr. pr melodi i Cd kvalitet, så har dere ett salg.

 

Filmer ser jeg på TV og Canal Digital.

 

Så heretter må dere få andre til å betale gåseposteine og de fine bilene.

 

I en globalisert verden, går det ikke lengre å kjøre på nasjonale prissetninger.

 

Hvorfor skal jeg betale kr. 180,00 for å høre en norsk gruppe som synger engelsk. Når jeg kan kjøpe det samme billigere, med en gruppe i ett lavkostland?

 

 

:p

Lenke til kommentar

Det skuffer at flere indie-labler klager, for uten ulovlig fildeling hadde jeg aldri hørt om noen av de, og jeg hadde manglet ganske mange album i hylla. Indie-selskapene blir i det kommersielle markedet overkjørt av de store selskapene, slik at de er avhengig av andre måter å få sin musikk ut på.

Lenke til kommentar

HW-redaksjonen: Hva med aa ta en skikkelig gjennomgang og ihjeltesting av "alle" lovlige musikktjenester paa Internett? Ta for seg alt fra iTunes og Amazons mer tradisjonelle nettbutikker til gratis streaming-lösninger som last.fm og Spotify?

 

Sjekke brukervennlighet, DRM, tilgjengelighet (f.eks via MP3-spillern, bare iPhone-klient teller ikke :p), priser og slikt.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Prisen er en viktig faktor.

Jeg støtter dog ikke Steam grunnet seriøse problemer med løsningen og nå enda høyere priser, så de er nå utsatt for boikott og heftig konkurranse fra "Diesel" siden som jeg antar vil bli en ny standard for HL motorenes brukere om Valve fortsetter å kjøre dampmaskinen sin tørr og av veien.

 

Og i finanskrisen så tror jeg nok at de blir skadelidende ekstra mye som vi har sett på gamer.no før disse brøt ut i form av nedskjæringer.

Nå er jeg lei av høye priser og dårlige løsninger, før i tiden når beta testing var beta testing og ikke alpha så fikk vi ferdige spill som funket rett ut av esken, hardware som hadde svært få problemer og da var det greit og kjøpe orginal.

Men etter Hitman 2, så begynte beta og alfa aspektet å forflytte seg imot mer ustabil software og krav om patcher.

Når jeg kjøper ett produkt, så skal det være klart til bruk MED EN GANG og ikke etter 3-4 patcher.

 

I musikkbransjen så har deres kopisperrer penset meg inn på en piratlinje, men da igjen jeg alene er ikke ett stort tap siden jeg opererer med en svært liten musikksamling (Det jeg har samlet utgjør vell maks 1Gb totalt, og dette er siden Pentium 200MHz var det råeste på markedet!) pluss at jeg handler en god del sær musikk i den japanske sjangeren, de som gjenkjenner min avatar vil vite hvilken serie og type musikk jeg samler på.

 

Men hvorfor tyr jeg til pirat? Deres media kampanjer har MOTSATT virkning på meg, nå har de endelig gitt meg ett våpen jeg kan skyte tilbake med og etter å ha blitt behandlet dårlig av flere selskaper i support avdelingen (Codemasters og Operation Flashpoint var en av disse) så har det å kjøre piratversjoner gått i ære enn bare spille produktet.

Altså at man piratkopierer og sprer det for å kjempe imot og skade disse selskapene så hardt som mulig, en slags terroraksjon kan man si.

 

Jeg kjøper spill som imponerer meg med produktet sitt ut av esken og kan sitte tilbake å smile om produktet jeg lastet ned var helt forferdelig.

Her kan jeg nevne Kane & Lynch fiaskoen, ett spill jeg prøvde som gjorde at jeg måtte smile i etterkant siden jeg sparte meg å tape penger på ett spill som aldri ble patchet og som kun 20% fikk til å kjøre.

Lenke til kommentar

Bra innhold, men hva er poenget med å dele det opp i 4 sider? Er dere i hw.no redde for at folk skal slite ut mushjulet, eller pgdown knappen?

Vet det ser fint og flott ut med 4 sider, men kunne i det minste begrenset dere til 2 inndelinger.

 

Men innholdet var som sagt bra, fortsett med dette.

Lenke til kommentar
HW-redaksjonen: Hva med aa ta en skikkelig gjennomgang og ihjeltesting av "alle" lovlige musikktjenester paa Internett? Ta for seg alt fra iTunes og Amazons mer tradisjonelle nettbutikker til gratis streaming-lösninger som last.fm og Spotify?

 

Sjekke brukervennlighet, DRM, tilgjengelighet (f.eks via MP3-spillern, bare iPhone-klient teller ikke :p), priser og slikt.

 

 

bra forslag ;)

Lenke til kommentar
HW-redaksjonen: Hva med aa ta en skikkelig gjennomgang og ihjeltesting av "alle" lovlige musikktjenester paa Internett? Ta for seg alt fra iTunes og Amazons mer tradisjonelle nettbutikker til gratis streaming-lösninger som last.fm og Spotify?

 

Sjekke brukervennlighet, DRM, tilgjengelighet (f.eks via MP3-spillern, bare iPhone-klient teller ikke :p), priser og slikt.

 

 

bra forslag ;)

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Det eneste jeg vil si er at det er litt betenkelig at omsetningen av musikk kan gå ned 50% i løpet av 10 år, og platebransjen skriker om tapt omsetning, men virker da ikke som noen av de går under?

Med unntak av noen av "poster- child" indie selskapene til RIAA, så går platebransjen veldig godt. For det omsettes mye musikk. Så "tap" i den sammenhengen kan leses som "mangel på vekst i profitt- marginer".

 

Eksempel: Britney Spears solgte avsindig mye - men etter Britney har det ikke vært noen slike super- stjerner som forutsigbart kunne produsere høye salgstall. Dermed "går platebransjen dårlig". Og det er ingen grunn til å dekke over dette ved å si at "musikk- salget går nedover", uten å si hva en sammenlikner med. Så takk til artikkelforfatter for god lesning - men akkurat der bommet du litt.

Lenke til kommentar

Antall solgte fonogrammer har steget, mens omsetningen i kroner har blitt halvert.

 

Vel, det betyr bare at prisene har gått ned. Det folk før kjøpte alle storselgerne til 179,- så får de dem nå for 129,- som nye og som langt under hundrelappen når de ikke lenger er "ferske"

 

Hvis det virkelig var slik at folk kopierte ulovlig framfor å kjøpe, da skulle antallet solgte fonogrammer gått kraftig ned.

 

Edit: fjernet unødig "rant"

Endret av Chrichton
Lenke til kommentar
Regner med at jeg har spart meg selv for godt over 100k på piratvirksomhet... Så noe må bransjen tape på dette?

 

De som sier at de kjøper etter å ha hørt/sett/spilt, er nok en gruppe med fåtall vs de som faktisk ikke kjøper selv etter "sjekken"

Du ville med andre ord kjøpt mer enn 1000 filmer og/eller CDer de siste årene om du ikke hadde kunnet laste ned?

 

Da burde jo IKEA også inn i bildet. De har tapt salget av flere hyller som du måtte kjøpt til å oppbevare dette i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...