Gå til innhold

Populær DAC fra Cambridge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis jeg har en nokså ny forsterker, har den eventuelt DAC? Jeg vet ikke engang hva jeg skal se etter for å finne DAC. Hva er det egentlig? Noen som kan gi en enklere forklaring av DAC enn det som står i artikkelen?

 

Jeg vet ikke om det er så lett å gi en enklere forklaring, en DAC gjør om et digital lydsignal om til et analogt lydsignal. Har du en surroundforsterker har den antakelig en innebygd DAC, eventuelt kan du se om den har noen digitale innganger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Var så heldig å bestille denne da hifiklubben kom med at de skulle ta den inn. Fikk den dermed for 1500,- og den er vel verdt det.

Var litt skeptisk, men for 1500,- og all den skryten den har fått måtte det jo prøves. Må si det var verdt det. Har bare bruk den sammen med CD/SACDspilleren min da, med coax kabel. Det fungerer bra.

 

Savner dog en volumkontroll så jeg kunne brukt den som forforsterker.

Men til 1500,- så kan man jo ikke forvente så mye "extra".

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Trenger man virkelig en DAC til 2.4k i disse dager? Jeg trodde det hadde blitt relativt billi å mekke en DAC med god kvalitet.

 

AtW

 

 

Jeg kjøpte en Abrahamsen DAC til vel 3000 spenn. Den ga et betydelig løft til lyden i en BDP-S5000ES blu-ray spiller fra Sony.

Jeg vil si et betinget ja man trenger DAC-er i denne prisklassen, men det er ikke for alle. En må være litt interessert i Hi-end lyd for at det skal forsvares.

Men for behandling av lyd fra f.eks PC så kan en løse det på ulike måter: Enter et godt internt lydkort, ekstert lydkort ( å foretrekke ) eller en DAC( også en god løsning). Men igjen er det spørsmål om prioritering. Hvis en er litt interessert i god lyd så vil det definitivt være småpenger å regne å legge ut et par tusenlapper på en DAC.

Lenke til kommentar
Trenger man virkelig en DAC til 2.4k i disse dager? Jeg trodde det hadde blitt relativt billi å mekke en DAC med god kvalitet.

 

AtW

 

 

Jeg kjøpte en Abrahamsen DAC til vel 3000 spenn. Den ga et betydelig løft til lyden i en BDP-S5000ES blu-ray spiller fra Sony.

Jeg vil si et betinget ja man trenger DAC-er i denne prisklassen, men det er ikke for alle. En må være litt interessert i Hi-end lyd for at det skal forsvares.

Men for behandling av lyd fra f.eks PC så kan en løse det på ulike måter: Enter et godt internt lydkort, ekstert lydkort ( å foretrekke ) eller en DAC( også en god løsning). Men igjen er det spørsmål om prioritering. Hvis en er litt interessert i god lyd så vil det definitivt være småpenger å regne å legge ut et par tusenlapper på en DAC.

 

Hva konkret er det en slik DAC skal gi da? Oversampling/Upsampling er jo ganske billig å få til i disse tider, og det er jo ikke særlig vanlig å gjøre annen signalbehandling i DACen (utvide til 5.1 kanaler feks)

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er mange fordeler med ekstern DAC framfor lydkort. Den mest prominente er vel kanskje at digital-analog konvertering flyttes ut av det støyende PC-kabinettet, noe som har mye å si for kvaliteten på det analoge signalet.

 

Må nå som den er steget så mye i pris, tipper jeg at Abrahamsen V6.0 (link) til ca. 3000 spenn er et bedre alternativ. Det sies at den nesten kan matche Electrocompaniet ECD 1, som koster 10k.

Lenke til kommentar
Er mange fordeler med ekstern DAC framfor lydkort. Den mest prominente er vel kanskje at digital-analog konvertering flyttes ut av det støyende PC-kabinettet, noe som har mye å si for kvaliteten på det analoge signalet.

 

Må nå som den er steget så mye i pris, tipper jeg at Abrahamsen V6.0 (link) til ca. 3000 spenn er et bedre alternativ. Det sies at den nesten kan matche Electrocompaniet ECD 1, som koster 10k.

 

 

Billige lydkort har elendige karateristikker når det gjelder støy ja. Men er det er jo kort som er bra, og som koster endel mindre enn denne Dacen, og for svært mange er det jo et alternativ å brukere reciverens DAC. Hva er det som gjør at denne DACen gjør en bedre jobb? Elelr forsåvidt, hva gjør at den til 3k, eller 10k gjør en enda bedre jobb?

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg noe kompetanse innenfor elektronikk, så du må ta utsagnene mine med en klype salt. Men jeg vil tro at dyrere modeller har bedre lydbrikker, men kvaliteten på "output-stagen" teller nok også en god del. Jo dyrere, jo bedre, jo mer naturlig lydgjengivelse.

 

Men dog, så er utsagnene mine basert på erfaringer til audiofile, så for å gjenta meg selv, ta det med en klype salt. Du vet jo hvordan audiofile er, med sine "magiske" high-end kabler. :p

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg noe kompetanse innenfor elektronikk, så du må ta utsagnene mine med en klype salt. Men jeg vil tro at dyrere modeller har bedre lydbrikker, men kvaliteten på "output-stagen" teller nok også en god del. Jo dyrere, jo bedre, jo mer naturlig lydgjengivelse.

 

Men dog, så er utsagnene mine basert på erfaringer til audiofile, så for å gjenta meg selv, ta det med en klype salt. Du vet jo hvordan audiofile er, med sine "magiske" high-end kabler. :p

 

Det er nok sikkert bedre, men er det relevant bedre? Jeg begynner å helle mot at denne typen komponenter (elektronikk) er minst en faktor 10 bedre enn høyttalere vil være på stort sett alle parametre, og således ikke så relvant for lydkvaliteten, om de ikke er ødelagt, eller svært dårlig designet.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Som nevnt er en ekstern DAC en enorm fordel hvis man vil ha god lyd fra PC'en. Selv gode interne lydkort sliter med å oppnå like god lydkvalitet på grunn av alle signalforstyrrelsene som finnes i en PC.

 

DAC-er er jo heller ikke noe nytt. Hører man musikk fra et digitalt medium er det alltid en DAC en eller annen plass i signalkjeden. Enten i lydkortet, MP3-spilleren, CD-spilleren osv.

Kjøper man DAC'en separat er den som regel bedre enn de som er inkludert i vanlige CD-spillere, lydkort eller forsterkere.

 

Det er også viktig å nevne at man alltid bør beholde lydsignalene digitale så lenge som mulig ettersom digitale signaler ikke mister lydkvalitet på veien sånn som analoge signaler (i motsetning til hva selgere av digitale signalkabler kanskje vil ha deg til å tro :D ).

Lenke til kommentar
Som nevnt er en ekstern DAC en enorm fordel hvis man vil ha god lyd fra PC'en. Selv gode interne lydkort sliter med å oppnå like god lydkvalitet på grunn av alle signalforstyrrelsene som finnes i en PC.

 

DAC-er er jo heller ikke noe nytt. Hører man musikk fra et digitalt medium er det alltid en DAC en eller annen plass i signalkjeden. Enten i lydkortet, MP3-spilleren, CD-spilleren osv.

Kjøper man DAC'en separat er den som regel bedre enn de som er inkludert i vanlige CD-spillere, lydkort eller forsterkere.

 

Det er også viktig å nevne at man alltid bør beholde lydsignalene digitale så lenge som mulig ettersom digitale signaler ikke mister lydkvalitet på veien sånn som analoge signaler (i motsetning til hva selgere av digitale signalkabler kanskje vil ha deg til å tro :D ).

 

Man har jo veldig ofte en DAC i forsterkeren uansett. Og gode PC-lydkort er ikek spesielt støyplaget, integrerte derimot er jo helt grusomt dårlige. Hva er det som gjør en ekstern DAC bedre enn feks dacen i en forsterker? De har også ganske solide dacer, og mitt inntrykk er at en mer en høytytende nok DAC er ganske lett å lage i disse dager.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...