Gå til innhold

Bekrefter Ion for VIA Nano


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende! Kanskje vi endelig får minibærbare med god grafikkytelse og mulighet for flytende 1080p HD-avspilling via HDMI? Akilleshælen til Atom har jo vært GPU og ikke CPU.

 

Ion-plattformen er en høyaktuell plattform for nett-PC-er fordi den gir litt råere grafikkytelse enn konkurrentene og derfor kan bli en svært spennende utfordrer.
'Råere' var vel ikke det beste ordvalget? Bedre kanskje?

Rå - råere - råest. Enig i at det blir helt feil å insinuere at Intels nåværende IGP er rå, mens ION er råere. Ordet "litt" passer heller ikke inn i sammenhengen.

 

ION (geforce 9400) er ren utklassing av all IGP Intel noen gang har levert. Det inkluderer toppmodellene GMA 3100, X4500 MHD, GMA 500 og GN40.

Lenke til kommentar

HulkHaugen: Spill ikke ha krevende grafikk for å være moderne. Geforce 9400 er sikkert nok til å spille en hel del moderne 3D-spill (med unntak av noen av de aller mest krevende) på moderate oppløsninger som f.eks 1024x600 og 1280x720 (HD 720p).

 

Poenget med full HD video er som jeg skrev i forrige innlegg avspilling via HDMI. Sett PCen ved TVen, koble til med HDMI og spill av filmer i full HD-oppløsning.

Lenke til kommentar

Har ikke så voldsom interesse for denne plattformen i nettpcer, men om de kunne flyttet den over i noe ala EEEbox derimot så er det ett meget spennende alternativ til HTPCer.

 

Om vi nå bare kunne få bedre decodere som benytter seg av CUDA/STREAM så hadde det vert ypperlig CoreAVC er ikke god nok enda. Men Arcsoft skulle vel komme mes STREAM støtte såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Full hd? Min Q6600 sliter i krevende partier med 1080p video i .mkv formatet. Mulig QT eller WMV er snillere, men jeg synes det høres veldig optimistisk ut å spille av full HD video på en netbook (uansett skjermkort).

 

Selv en duron kjører 1080p glatt med et skjermkort som støtter PureVideo/UVD. Alt prosessoren gjør er å mate skjermkortet med 1-4 MB/s med data. I værste fall må prosessoren decode lyd, og det krever ikke stort.

 

Jeg leste en test for litt siden, der de testet 1080p med et X2600XT og en Duron eller tilsvarende. Prosessorbruk lå på 1-3%. Jeg finner ikke testen i farten, men om du googler litt så finner du den nok.

 

At en Atom eller Nano kjører 1080p med skikkelig skjermkort er jeg ikke tvil om et sekund :)

Lenke til kommentar
Full hd? Min Q6600 sliter i krevende partier med 1080p video i .mkv formatet. Mulig QT eller WMV er snillere, men jeg synes det høres veldig optimistisk ut å spille av full HD video på en netbook (uansett skjermkort).

 

For det første: Om din Q6600 sliter med 1080p så foreslår jeg at du oppdaterer codecene dine. Bruker selv diligencescena i 3-10 to Yuma som referanse når jeg tester htpc-oppsett, og har ingen problemer å spille av denne scena selv om jeg slet med den samme fila på Phenom 9500@ 2.5Ghz når filmen var ny.

 

For det andre så har 9300 støtte for GPU-dekjding, og med en codec som kan benytte seg av CUDA så kan man dekode "alle" filer med dette brikkesettet, selv de som ikke har DXVA-støtte.

Lenke til kommentar
Sagt dette tidligere, denne er ENDELIG på vei til forhandlere i Norge. Blir rått å se hvordan den vil fungere som htpc og evt blu-ray via USB. ATI 3450 som skjermkort og full hdmi

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=429457

Jeg er redd atom er for mager for direkte avspilling av Blu-ray, dekrypteringen av ihvertfall AACS "på sparket" krever endel CPU. Min 1800 MHz AMD 64 (Venice) var for svak for enkelte filmer med høy bitrate, selv med et skjermkort med full støtte for HD-avspilling (HD 3650, 8800GT). Først ved over 2200 MHz gikk avspillingen smertefritt. Man kan unngå dette med å dekryptere filmer på forhånd og legge dem inn på harddisk, men jeg synes det er litt tungvindt.

 

Full hd? Min Q6600 sliter i krevende partier med 1080p video i .mkv formatet. Mulig QT eller WMV er snillere, men jeg synes det høres veldig optimistisk ut å spille av full HD video på en netbook (uansett skjermkort).

Ikke bare det, hva er poenget på en så liten skjerm?

Som flere har nevnt allerede; med HDMI kan du kjøre signalet ut til en ekstern skjerm, f.eks en HD- ready TV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...