Gå til innhold

Microsoft med et fildelingsprogram


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg ser ikkje heilt nytten av eit sånt program. I alle fall ikkje ut frå det som er forklart i artikkelen. Det er vel ikkje mangel på andre måter å sende filer på, t.d e-post og MSN som er relativt brukervennleg.

 

G: Eg trur ikkje dette vil vere eit system kontrolert/regulert av film- og platebransjen sånn du går ut frå. Ein ting er at dette ser ut til å vere veldig avgrensa, altså du deler filene berre med ein eller eit lite utval av personar. Vidare vil ikkje Microsoft vere tent med å la andre overvake brukarane sine på ein sånn måte. (Men det kjem truleg ein EULA som seier at brukarane ikkje skal bruke programmet til ulovleg fildeling, men dette har truleg ingen praktisk funksjon.)

Lenke til kommentar

Fra Ars Technica:

Through the online provider, the Sign-in Assistant helps a Windows 7 application running on one computer identify and communicate with other computers that are associated with the same Windows Live ID. Just by linking your Windows Live ID to the user account on each Windows 7 computer you own, you enable those computers to identify each other and work together more easily than has been possible in the past."

 

So how can you put this to good use? The online provider helps enable Windows 7 applications to take advantage of sharing documents, pictures, music, and video. For example, if you want to use the Windows 7 homegroup to share documents with your wife, but not your kids, you can specify her Windows Live ID user name and give her exclusive permission to access documents on your computer.

Ikke nødvendig med noen avanserte konspirasjonsteorier her heller, altså ...

Lenke til kommentar
Hvorfor bruker de ikke bare ett av de mange p2p-systemene som allerede finnes? For å knytte folk ytterligere mot Microsoft ID-kontoen?

 

Ser rett og slett ikke problemet med dette. Hvorfor skal man isåfall måtte åpne enda en ny konto for å benytte seg av en slik tjeneste når man allerede har en onlinekonto som fungerer utmerket?

 

Mulig dette er en sak ala dropbox.

 

Er ikke helt det samme, er vel Mesh som kan konkurerer med Dropbox, dette er såvidt jeg kan se mer ett enkelt alternativ til det å f.eks. sette opp en FTP-server.

 

I det nye Homegroup systemet så kan man dele filer lokalt hjemme og dette programmet åpner for å nå disse filene fra internett. Alt ligger altså fortsatt hjemme og det forekommer ingen synkronisering mellom maskiner. Mesh derimot kan synkronisere data mellom datamaskiner, skydrive og mobiltelefoner.

Endret av KVK
Lenke til kommentar
Hvorfor bruker de ikke bare ett av de mange p2p-systemene som allerede finnes? For å knytte folk ytterligere mot Microsoft ID-kontoen?

Ser rett og slett ikke problemet med dette. Hvorfor skal man isåfall måtte åpne enda en ny konto for å benytte seg av en slik tjeneste når man allerede har en onlinekonto som fungerer utmerket?

I likhet med alle andre som ikke har Microsoft Live-konto så lurer jeg på det samme. Hvorfor skal vi ikke kunne benytte eksisterende p2p-løsninger?

 

Hvilke problemer vil Microsoft lage for de som ikke ønsker å ha Microsoft ID-konto, ikke ønsker Microsoft OS, ikke ønsker Microsoft nettleser og ikke ønsker ActiveX?

Lenke til kommentar
Hvilke problemer vil Microsoft lage for de som ikke ønsker å ha Microsoft ID-konto, ikke ønsker Microsoft OS, ikke ønsker Microsoft nettleser og ikke ønsker ActiveX?

 

1. Hva er problemet med å ha en Windows Live-ID konto?

2. Dette er såvidt jeg ser ett produkt for Windows 7, så de som ikke ønsker Microsoft OS vil ikke få noen problemer da dette ikke er ett program for de.

3. Jeg ser ikke noe om at dette skal kreve IE.

 

I likhet med alle andre som ikke har Microsoft Live-konto så lurer jeg på det samme. Hvorfor skal vi ikke kunne benytte eksisterende p2p-løsninger?

 

Er det noen som nekter deg å bruke andre løsninger da? Her lager MS ett produkt for sine kunder som kan gjøre deling av filer enkelt for alle og enhver, men det virker som om enkelte må klage på alt MS gjør.

 

Som sagt:

 

Jeg ser ikke problemet ditt.

Endret av KVK
Lenke til kommentar
Hvorfor skal vi ikke kunne benytte eksisterende p2p-løsninger?

 

Hvilke problemer vil Microsoft lage for de som ikke ønsker å ha Microsoft ID-konto, ikke ønsker Microsoft OS, ikke ønsker Microsoft nettleser og ikke ønsker ActiveX?

Jeg trodde ikke du brukte MS i det hele tatt jeg!

Du vil fremdeles kunne velge å benytte deg av en hvilken som helst annen p2p-løsning,

For alle som ikke ønsker å ha MS-produkter er vel dette ikke noe å bry seg med i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Hvilke problemer vil Microsoft lage for de som ikke ønsker å ha Microsoft ID-konto, ikke ønsker Microsoft OS, ikke ønsker Microsoft nettleser og ikke ønsker ActiveX?

1. Hva er problemet med å ha en Windows Live-ID konto?

2. Dette er såvidt jeg ser ett produkt for Windows 7, så de som ikke ønsker Microsoft OS vil ikke få noen problemer da dette ikke er ett program for de.

3. Jeg ser ikke noe om at dette skal kreve IE.

1. Hva er problemet med å ikke ha en?

2. Du ser altså ingen problemer med at Microsoft-brukere ikke får lov til å dele filer med ikke-Microsoft-brukere? Du ser overhodet ikke noe lock-in-forsøk i dette?

3. Jeg har ikke sett noe om at dette kan brukes uten IE, men håper du har rett.

 

Jeg trodde ikke du brukte MS i det hele tatt jeg! Du vil fremdeles kunne velge å benytte deg av en hvilken som helst annen p2p-løsning, For alle som ikke ønsker å ha MS-produkter er vel dette ikke noe å bry seg med i det hele tatt.

Joda, jeg bruker noen MS-produkter, både hjemme (XP) og på jobb (XP + MS-Office).

Vil jeg kunne velge hvilken som helst annen p2p-løsning når brukere av Microsofts fildelingsprogram vil dele filene sine med meg? Eller låser MS meg ute fra deres p2p-nett?

Lenke til kommentar
1. Hva er problemet med å ikke ha en?

2. Du ser altså ingen problemer med at Microsoft-brukere ikke får lov til å dele filer med ikke-Microsoft-brukere? Du ser overhodet ikke noe lock-in-forsøk i dette?

3. Jeg har ikke sett noe om at dette kan brukes uten IE, men håper du har rett.

 

1. Det er da helt opp til deg om du vil ha det eller ikke, på samme måte som det er helt opp til deg om du vil bruke Windows eller Linux, kjøre Opel eller Fiat osv, men om du tar det valget så får du leve med konsekvensene. En Windows Live-ID er en ID som allerede benyttes i flere andre sammenhenger hvorfor skal de da ikke kunne benytte det i denne også? Det gjør det langt enklere for brukerene å ha en ID som dekker flere bruksområder.

 

Google gjør nøyakltig det samme med. Gmail, Google Checkout osv. Hva er problemet?

 

2. Er da fullt mulig for Microsoft-brukere å dele filer med ikke-Microsoft-brukere, dette skjer da daglig det. Nei jeg ser ikke noe lock-in forsøk i dette. Microsoft tar enkelt og greit og skaper en enklere løsning for sine brukere. Om man ønsker å kunne dele med ikke-Microsoft brukere så finner man enkelt og greit en annen løsning.

 

3. Så flott da. Hva klager du over?

Vil jeg kunne velge hvilken som helst annen p2p-løsning når brukere av Microsofts fildelingsprogram vil dele filene sine med meg? Eller låser MS meg ute fra deres p2p-nett?

 

Selvfølgelig kan du gjøre det. Du kan gjøre dette i dag og du kan gjøre dette når Windows 7 kommer. Du må bare avtale med den du skal dele filer med hvordan dere skal gjøre det. På samme måte som de som skal bruke SIA må gjøre det.

Lenke til kommentar
Joda, jeg bruker noen MS-produkter, både hjemme (XP) og på jobb (XP + MS-Office).

Vil jeg kunne velge hvilken som helst annen p2p-løsning når brukere av Microsofts fildelingsprogram vil dele filene sine med meg? Eller låser MS meg ute fra deres p2p-nett?

Forventer du også å få tilgang til google-databasa gjennom yahoo? Eller surfe på facebook med en Blink konto?

 

Tvilar sterkt på at Microsoft går til det steget at dei stenger for anna form for fildeling då dei har vore i veldig sterkt "monopol-søkelys" siste tida, men at deira tjeneste krev deira program er vel fullstendig logisk?

Endret av Arzmir
Lenke til kommentar
Det er da helt opp til deg om du vil ha det eller ikke, på samme måte som det er helt opp til deg om du vil bruke Windows eller Linux, kjøre Opel eller Fiat osv, men om du tar det valget så får du leve med konsekvensene. En Windows Live-ID er en ID som allerede benyttes i flere andre sammenhenger hvorfor skal de da ikke kunne benytte det i denne også? Det gjør det langt enklere for brukerene å ha en ID som dekker flere bruksområder.

 

Google gjør nøyakltig det samme med. Gmail, Google Checkout osv. Hva er problemet?

 

Google gjør ikke det samme. Deres produkter kan benyttes like fint både i Windows, Mac og Linux.

 

Dette er ikke et valg mellom Opel eller Fiat. Dette er et spørsmål om bilen du velger skal få kjøre på veien sammen med de andre bilene i det hele tatt, og om du skal få kjøre like fort og med samme komfort som de andre bilene. Noen bilprodusenter - for å fortsette bilanalogen - er svært opptatt av lage veier som kun lar seg bruke av bilene de selv bygger. Du vet, for å selge flest mulig biler.

 

For de som bruker andre OS en windows oppleves hverdagen litt slitsom på grunn av dette.

 

2. Er da fullt mulig for Microsoft-brukere å dele filer med ikke-Microsoft-brukere, dette skjer da daglig det. Nei jeg ser ikke noe lock-in forsøk i dette. Microsoft tar enkelt og greit og skaper en enklere løsning for sine brukere. Om man ønsker å kunne dele med ikke-Microsoft brukere så finner man enkelt og greit en annen løsning.

 

Joda, klart man kan dele filer.

I hvertfall de filformatene som ikke Microsoft har balletak på. Det er slett ingen myte at filformater brukes for å låse brukere på ulike plattformer/programvarer. Microsoft er ganske ille på dette området.

Et eksempel : Nær sagt alle tekstbehandlere støtter det ISO-standardiserte ODF-formatet og kan importere nær sagt alt fra Microsoft Word så godt det lar seg gjøre.

Microsoft Word på sin side benytter egne formater som DOC/DOCX, støtter ikke ODF rett fra boksen, og er generelt vrien med formater fra konkurrerende programvare.

Dette gjør det svært vanskelig for de som ønsker å bruke noe annet enn Word, og gjør at *filformatet* er bestemmende for hvilket *program* de velger.

 

Hvis denne nye måten å dele filer på krever windowskomponenter for å virke kan vi se en lignede situasjon. Det er ikke utenkelig at denne tjenesten blir populær siden Microsoft har den markedsposisjonen de har. Det betyr at denne lille funksjonen i et *program* blir en kritisk faktor for å velge *operativsystem* siden man får en redusert brukeropplevelse ved å velge "feil".

Klart man kan dele filer på andre måter.

Det krever bare et lite sekund mer omtanke og et fnugg av tiltakslyst hos brukeren.

99,9% av vanlige folk kommer ikke til å gidde det, klarer det ikke og ønsker ikke å forholde seg til slike "vanskelige" ting. Og hvem sitt problem blir det? De som ikke bruker windows.

 

Ser du hva jeg vil frem til?

Du velger den programvaren du mener setter deg i stand til å gjøre en god jobb.

Programvaren skal ideelt sett IKKE bestemme formatet du jobber i.

Programvaren skal ideelt sett IKKE bestemme hvilket OS du skal velge.

OS, programvare og format skal ideelt sett IKKE bestemme hvem du enkelt kan samarbeide og dele data med.

 

Oj, dette ble langt! :-D

Den som gadd lese helt ned hit, belønn deg selv med en kald pils/brus. Nuh!

Fredag kveld for pokker :-P

Lenke til kommentar
Google gjør ikke det samme. Deres produkter kan benyttes like fint både i Windows, Mac og Linux.

 

Jo Google gjør det samme som jeg sier. Google har ett brukernavn og passord som du kan bruke på alle deres produkter (ihvertfall de jeg har brukt.) Jeg har ikke sagt noe om kompabilitet mellom OS, og å sammenligne MS og Google her blir uansett skeivt siden MS faktisk er en OS-produsent mens Google er ett rent nettselskap.

 

Dette er ikke et valg mellom Opel eller Fiat. Dette er et spørsmål om bilen du velger skal få kjøre på veien sammen med de andre bilene i det hele tatt, og om du skal få kjøre like fort og med samme komfort som de andre bilene. Noen bilprodusenter - for å fortsette bilanalogen - er svært opptatt av lage veier som kun lar seg bruke av bilene de selv bygger. Du vet, for å selge flest mulig biler.

 

For de som bruker andre OS en windows oppleves hverdagen litt slitsom på grunn av dette.

 

Nei, det er faktisk så enkelt som å velge mellom ett OS eller ett annet, ett OS har noen funksjoner andre OS har andre funksjoner. Dette har absolutt ingenting med å sperre folk fra å bruke noen veger. Det er rett og slett bare om å gjøre å lage ett best mulig produkt som gjør hverdagen enklere for sine brukere.

 

 

Joda, klart man kan dele filer.

I hvertfall de filformatene som ikke Microsoft har balletak på. Det er slett ingen myte at filformater brukes for å låse brukere på ulike plattformer/programvarer. Microsoft er ganske ille på dette området.

Et eksempel : Nær sagt alle tekstbehandlere støtter det ISO-standardiserte ODF-formatet og kan importere nær sagt alt fra Microsoft Word så godt det lar seg gjøre.

Microsoft Word på sin side benytter egne formater som DOC/DOCX, støtter ikke ODF rett fra boksen, og er generelt vrien med formater fra konkurrerende programvare.

Dette gjør det svært vanskelig for de som ønsker å bruke noe annet enn Word, og gjør at *filformatet* er bestemmende for hvilket *program* de velger.

 

Hvis denne nye måten å dele filer på krever windowskomponenter for å virke kan vi se en lignede situasjon. Det er ikke utenkelig at denne tjenesten blir populær siden Microsoft har den markedsposisjonen de har. Det betyr at denne lille funksjonen i et *program* blir en kritisk faktor for å velge *operativsystem* siden man får en redusert brukeropplevelse ved å velge "feil".

Klart man kan dele filer på andre måter.

Det krever bare et lite sekund mer omtanke og et fnugg av tiltakslyst hos brukeren.

99,9% av vanlige folk kommer ikke til å gidde det, klarer det ikke og ønsker ikke å forholde seg til slike "vanskelige" ting. Og hvem sitt problem blir det? De som ikke bruker windows.

 

Ser du hva jeg vil frem til?

Du velger den programvaren du mener setter deg i stand til å gjøre en god jobb.

Programvaren skal ideelt sett IKKE bestemme formatet du jobber i.

Programvaren skal ideelt sett IKKE bestemme hvilket OS du skal velge.

OS, programvare og format skal ideelt sett IKKE bestemme hvem du enkelt kan samarbeide og dele data med.

 

Oj, dette ble langt! :-D

Den som gadd lese helt ned hit, belønn deg selv med en kald pils/brus. Nuh!

Fredag kveld for pokker :-P

 

Dette har absolutt ingenting med denne diskusjonen å gjøre. Her er ståa:

 

Microsoft er på trappene med ett nytt OS som heter Windows 7. I dette OSet så har de laget en funksjon som heter Homegroups hvor man enkelt kan dele filer lokalt på sitt eget nettverk uten å sette opp manuell deling for her enkelt fil/mappe. Det eneste Microsoft gjør med dette programmet er å la deg dele denne "Hjemmegruppa" på internett.

 

Om du ønsker å dele filer med de som ikke kan benytte seg av dette så finnes det andre måter å gjøre det på. Dette er nok heller ikke noe som blir installert med Windows, men noe man kan laste ned etterpå i Windows Live pakken.

 

Men folk skal som sagt klage uansett hva MS gjør. De må da få lov til å lage produkter og finesser til sitt eget OS uten at man skal begynne å klage over lock-in. Dere legger lista ALT for lavt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...