Gå til innhold

Ricoh skuffer ikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I tillegg kan det i følge Ricoh også ta syv bilder av samme motiv, med ulik fokus, slik at man er nesten sikker på at ett bilde er fokusert slik man ønsker det.

Fantastisk! Focus bracketing er noe jeg har ønsket meg på speilrefleks i lang tid. Det og mye annet virker veldig interessant. Håper det er bra gjennomført og gir Ricoh et godt salg. Som igjen inspirerer konkurrentene til å tenke like innovativt.

Lenke til kommentar

Spennende kamera.

 

Noen tanker:

 

- ER 12 EV i dynamisk omfang et resultat av en levels eller curves algoritme i JPEG konverteringen eller støtter sensoren det dynamiske omfanget?

 

- Plasseringen av blits er uheldig. Fingrene kan lett komme i veien når man plasserer blitsen rett over grepet.

 

- Med en så liten sensor og blender, skulle det egentlig ikke være nødvendig med AF bracketing på annet enn makro

 

Det minimalistiske designet på baksiden liker jeg, men har mine tvil det er bra nok til å konkurrere med Canon, Fuji og Panasonic sine mellomklassemodeller, prisen tatt i betraktning. Håper de gjør det bra, men de har kommet med ett kamera som konkurrerer i et segment som er ganske mettet allerede.

 

9Mp er fornuftig for å kapre entusiaster, men da kan de ikke utelate RAW opptak eller bruke en så liten sensor. Tror kameraet vil falle midt i mellom consumer og entusiastfotografen, og vil tape på å ikke ha lagt seg klart i et av de 2 leirene.

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på. Hvis man tar bilde av noe i rask bevegelse med den HDR-liknende funksjonen med to bilder tatt i rask rekkefølge, vil man da kunne risikere å få doblet motivet i bevegelse? Eller vil kameraet bare beholde dataene fra det ene bildet på motiver i bevegelse? I så fall vil man jo miste det dynamiske omfanget på motiver i rask bevegelse...

Lenke til kommentar

Jeg regner med det er et betydelig opphold mellom de to eksponeringene. Hvis seriebildehastigheten er f.eks 8 bilder per sekund så regner jeg med at oppholdet mellom eksponeringene er 1/8 sekund.

 

Med andre ord at funksjonen kun vil fungere bra på stillestående og sakte bevegelige motiver.

Lenke til kommentar
I så fall kan det være at jeg heller satser på Fujifilm F200 EXR. Som jeg i utgangspunktet også hadde bestemt meg for. ;)

Ja det ligner da en klar opgradering af min R6 i hvert fald... :yes: Trods ekstra vægt, +5mm tykkelse, og 6% mindre pixelafstand (og derfor formentligt mindre pixels). :thumbdown:

 

(Om F200 så skal afløse F60 vil jeg lade afvente nogle test)

Desværre er det fortsat svært at få fordele fra begge i ét kamera, så jeg må nok fortsat 'slæbe' rundt på to. Men hvis de får lidt større overlap i funktionsområder, vil det da være rart.

Tænk hvis de kunne arbejde sammen eller 'låne' nogle ideer fra hinanden... :dribble:

 

R6 var jo MEGET hurtigt i forhold til andre kameraer, så hvis de har forbedret det yderligere, så er det vel det de udnytter i deres multi-eksponering?

Afhængigt af hvor 'dybt' teknologien ligger er det jo ikke sikkert del-eksponeringer behøver at blive læst helt ud, og derfor kan vi godt håbe på rimelige tider mellem del-eksponeringer.

Lenke til kommentar
.

.

- Plasseringen av blits er uheldig. Fingrene kan lett komme i veien når man plasserer blitsen rett over grepet.

.

.

Har kigget lidt nøjere på billedet. De har faktisk været så 'snedige' at det af blitzen der går ind i 'håndgrebet' er nedsænket. det vil sige at man let vil føle at man har fat i en 'kant' med fingeren, og derved blive 'mekanisk' advaret.

- medmindre man prøver at betjene det med vanter på forstås. :tease:

Lenke til kommentar
"Vi har naturlig nok ikke testet kameraet"

 

Det er det samme som å si "nei vi har selvsagt ikke orket å teste kameraet...slikt driver ikke vi med på akam.no" :roll:

Unødvendig.

Det var da en underlig halvfjollet kommentar, og så fra en brugermoderator??? :thumbdown:

 

Hvis man nu læser (og citerer!) sætningen i sin helhed:

"Vi har naturlig nok ikke testet kameraet, men så spennende som dette ser ut basert på spesifikasjonslisten, så vil vi definitivt sette oss på venteliste for et testeksemplar av dette!"

Så fremgår det jo at de netop vældig GERNE vil teste det... :thumbup:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...