Gå til innhold

Test: OCZ Apex 120 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

4,72 random write 4kB IOPS tilsier at vi har fått levert nok en ubrukelig SSD enhet i et marked som nå flommer over av laber kvalitet. Hold dere langt unna denne enheten med mindre du synes en vanlig 1.8" harddisk på 4200 rpm er alt for rask for ditt bruk. Denne er nemlig 10 ganger tregere i verste fall. Og du vil merke det hver gang OS hamrer løs på disken, hvilket er nesten kontinuerlig hvis du har Vista... Det er selvfølgelig noen nisjeområder hvor dette duger, men jeg tviler på at de er mange.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Det må også huskes at en x25-M får DÅRLIGERE ytelse etterhvert som den blit brukt.. VELDIG viktig detalj. Ja, det går ann å resette disken, men det betyr at du må slette alt som er på den.. ikke aktuellt å gjøre dette 1 gang i månenden.. ivhertfall gidder ikke jeg det..

 

Testens del 2 burde vært å teste begge diskene på nytt etter ca 1-2 mnd fast bruk som en systemdisk og se hvilken disk som gjør det best da..

 

Apex'en har heller ingen cache, intel har.. lite å gjøre med den, men kanskje teste Apex'en på en RAID kontroller med cache for å se hvordan ytelsen blit da.. Entusiaster betaler gledelig det lille ekstra hvis det betyr mer ytelse.. ;)

 

EDIT:

 

tok en kjapp test med ATTO's på min slum disk hjemme. har en 750 spinpoint car ca 70-75 MB/sek i snitt ytelse på fil str fra 128 kb og opp. med min Core V2 SSD har den ca 70 på skriving og 130-140 lesing...

Endret av stureah
Lenke til kommentar

Bare for å ta dette med Intel X25-M.

 

Det er rapportert *noen* tilfeller hvor dette skjer men det er etter atypisk bruk.

X25-M er laget for desktop brukere og ikke for server miljø.

Det er i ekstreme benchmark tilfeller (for serverbruk) at dette fenomenet har vist seg hos *noen* testere.

 

Det er flere nettsteder som avkrefter denne såkalte degraderingen, de har hatt sine i mange måneder og har ikke hatt degradering i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Med forbehold om mangel på tester av OCZ Vertex så kan det virke som 30 GB-varianten vil gi mer for pengene enn denne på 120 GB. Prisen per GB er en smule høyere med Vertex 30 GB, men så får man også muligheten til 4x Raid0 til omtrent 4000 kr. Noe man ikke får med 1 stk Apex 120 GB til 3500 kr.

 

PS. Er det noen som har sett sammenligninger av Raid-kontrollere på ulike hovedkort? Intel ICH8/9/10 har jeg fått med meg er ganske begrenset med SSD Raid.

 

Denne er nemlig 10 ganger tregere i verste fall.

.. og 100 ganger raskere i beste fall (IOPS les). Man bør altså undersøke nøye om Apex er raskere eller tregere til akkurat dine typiske arbeidsoppgaver.

Lenke til kommentar

Er vel mer naturlig å sammenligne prisen på 60 GB-utgaven mot Intels 80 GB. Altså 2000 kr. for Apex mot 3300 kr for Intel. Da er ikke valget så enkelt lenger.

 

Ellers savner jeg flere manuelle tester, oppstartstid, loading av spill, loading av Photoshop, unzipping, installering etc.

 

En Velociraptor 150/300 GB hadde også vært naturlig å sammenligne med.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

http://www.pcper.com/article.php?aid=669&a...xpert&pid=1

 

en fin artikkel om bruken på X25-M'en.. Synes ihvertfall denne var fin. Det er godt mulig det kun er i noeon tilfeller, men det burde ikke skje i det hele tatt.

 

Den nye Vertex disken har ingen benchmarks(som jeg vet om enda).. men med 64 meg cache vil den bli MYE bedre på random writes som er den store baugen til SSD disker uten cache.. Intel X25-M har litt cache og seff en god kontroller og den gjør det rimelig bra i de testene.

Lenke til kommentar

interessant lesing

2 kontroller og 1 raid controller internt, interessant løsning, og i jeg tror denne disken vil yte bedre hvis testet på hardware RAID controller,som har buffer, så er det sagt

 

og, for dere som vil ha noen test resultat av vertex, her er det:

og dette er vertex 120 gig 64 meg bufferminne, men les topic her:OCZ forum med vertex test

 

og jeg er solgt på vertex, bestilt opp 4 30 gigere som skal på adaptec 5405 for controlleren min, for 4500 kr for 4 disk 120 gig raid 0, med enorm lese/skrivehastighet? ja takk:)

Endret av anderseng
Lenke til kommentar

Jeg håper Vertex blir bra, det fortjener de etter Core serien har fått rimelig mye juling.

OCZ er jo faktisk en slags pioneer innenfor SSD til vanlige forbrukere.

 

Husk at "Tony" hos OCZ presiserer at dette er en "preview" og at ytelsen ikke kommer til å bli det som vises i testen.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Jeg håper Vertex blir bra, det fortjener de etter Core serien har fått rimelig mye juling.

OCZ er jo faktisk en slags pioneer innenfor SSD til vanlige forbrukere.

 

Husk at "Tony" hos OCZ presiserer at dette er en "preview" og at ytelsen ikke kommer til å bli det som vises i testen.

 

yup, sant det anvil, og firmware for release skal være litt dårligere, men de testresultatene er glimrende, og når de sier at 30/60 gig versjonene yter nesten like bra, og når prisen på en 30 gig vertex er rundt 1100 kr nå, da er jeg solgt, og jeg tror det er mange som er det.

 

spennende tider dette, SSD er i rivende utvikling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
2 kontroller og 1 raid controller internt, interessant løsning, og i jeg tror denne disken vil yte bedre hvis testet på hardware RAID controller,som har buffer, ...

Du kan ikke endre forutsetningene ved å teste diskene i et RAID for da kommer egenskapene til kontrolleren for mye inn i bildet. Test av ulike disker bør foretas på samme kontroller (gjerne ICH7/10 siden den er i utbredt bruk) og uten bruk av RAID.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
2 kontroller og 1 raid controller internt, interessant løsning, og i jeg tror denne disken vil yte bedre hvis testet på hardware RAID controller,som har buffer, ...

Du kan ikke endre forutsetningene ved å taste diskene i et RAID for da kommer egenskapene til kontrolleren for mye inn i bildet. Test av ulike disker må foretas på samme kontroller (gjerne ICH7/10 siden den er i utbredt bruk) og uten bruk av RAID.

 

sant, men det er også grunnen til at jeg ønsker en RAID test men RAID 0 også, både INTELs og eventulet andre hovedkort RAID og med kontroller, som tilegg til det som er vanlig, og fordi da kan man se skalerbarheten og belastingingen på systmet også

 

og jeg tror APEX diskene lider av at de ikke har skikkelig buffer, og at det er en ny variant av jmicrons utskjelte kontroller, og vertex har ikke jmicron, og har hurtigbuffer.

og, samenligningen her skulle vært 60 gig utgaven av apex mot intel synes jeg da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...