Gå til innhold

Get struper linje ved bruk av BitTorrent?


Anbefalte innlegg

Har opplevd at vanlig nettsurfing (WWW) begynner å bli meget tregt så fort noen form for BitTorrent trafikk settes igang. Nettsurfinga kan holde seg tregt en stund også etter at BitTorrent-klienten (µTorrent) avsluttes helt.

 

Her er hastighetene mine ifølge Hardware.no sitt eget speedometer:

Nedlastingshastighet: 17776 kbit/sekund

Opplastingshastighet: 2080 kbit/sekund

 

Problemet er ikke selve farten men at nedlastingen av nettsidene ikke en gang begynner. Den står og venter på svar fra server. Men dette forekommer altså kun nå man har satt igang BitTorrent trafikk.

 

Hvis dette er Get sitt forsøk på å håndtere båndbreddebruken så må jeg nok bytte ISP ganske kjapt.

 

Vil også komme dere i forkjøpet om dere mener jeg har feil innstillinger i µTorrent (ang. antall maks tillatte tilkoblinger og slikt). Har aldri hat problemer før og jeg bruker ikke router da jeg får 4 WAN adresser fra min ISP. Dette er et problem som plutslig har oppstått nå. Etter å ha utelukket det meste annet så står jeg igjen med mistanke om at det er Get som roter.

Endret av saivert
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også merket at Get plutselig ble litt tregere. Skjedde vel i går eller dagen før i går.

 

Når jeg tidligere i uken startet en torrent med flere hundre seedere og kun et par leechere gikk nedlastingshastigheten rett opp i maks kapasitet på ca 10 sekunder.

 

Men nå tar det 1-2 minutter før nedlastingshastigheten er på full fart.

 

Det som er interessant er når jeg pauser en torrent, venter til den ikke laster ned, og så starter den igjen. Da går nedlastingshastigheten veldig raskt (10 sek) tilbake til maks.

 

 

Det er som om akselerasjonen har blitt satt ned på en måte? Med det mener jeg at det har blitt satt en begrensning i hvor fort en ny TCP/IP-tilkobling blir etablert. Og altså ikke en begrensning i akserelasjonen på selve farten.

 

Det kan også forklare hvorfor nettsurfing går tregere. Det er jo ofte ganske mange ting som skal lastes inn f.eks. fra VG.no, og hvert eneste bilde/objekt trenger sikkert en egen ny TCP/IP tilkobling.

 

Edit:

 

La inn bilder nedenfor som viser forskjellen på start av ny torrent og restart av en som er pauset. Tidligere var det ikke noen særlig forskjell på hvor lang tid det tok før en torrent fikk full fart.

 

Ny start:

 

get1gp0.png

 

Restart av pauset torrent:

 

get2lg5.png

Endret av jobra1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...